Rollkur vs ldr

Billy

Trådstartare
Kan någon förklara skillnaden mellan rollkur och LDR?

För mig är rollkur när hästen går med hög nacke och ryttaren tvingar in nosen i bringan genom bettet och sedan håller kvar.

LDR är när hästen går med sänkt nacke och nosen lite in och med lätt kontakt i bettet så att hela hästen blir som en båge.

Har jag fel? Det känns så eftersom jag ser det som två helt olika saker men begreppen nämns alltid tillsammans som om det är något snarlikt.

Sv: Rollkur vs ldr

Min uppfattning är likadan som din. Rollkur är framtvingat, LDR bär hästen sig själv i. Men däremot har jag inte hört mycket positivt om LDR och dess inverkan på hästen rent anatomiskt. Lång och låg är ju en annan sak däremot, det ser och hör jag ofta om.

Rollkur är inte bara en form. Det är ett träningssystem. Och utöver en mer extrem form med nos närmre bringan så ingår själva rollen med, dvs att man "rullar" hästen från sida till sida.

LDR står för low deep round, dvs att man rider hästen i en låg, rund och djup form. För att formen ska vara rund på riktigt måste halsen ut ur manken och underhalsen upp för att ryggen ska kunna komma upp.
För mig är LDR en form och inte ett helt system. LDR är en del av grundutbildningen för mig. Men inte ett fullt system för att ta sig till GP.

Va fasen, det finns en bild på "dressyr" där nån i Klimke-familjen rider en perfekt LDR. Hur länkar man?

Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

#228, sidan 12

Senast ändrad:

Riktigt så enkelt är det inte.

Ingen häst går att utbilda till svår dressyr om du håller i den!

Annars är jag överens med Thua.

Tack för det. Men varför pratar man om dessa två begrepp i samma mening?

För att man tror att all ridning bakom lod är skadlig.

Inte ens HF är bevisat dito. snarare tvärtom.
Det är gynnsamt för hästens rygg.

Ryggen kommer upp när hästen sänker huvudet, automatiskt och helt utan att nosen hamnar in mot bogen. Man behöver inte LDR för det.

Hela apparaturen är skapad sådan för att avlasta när hästen går runt och betar gräs med nosen i backen. Enkelt och biomekaniskt ändamålsenligt.

KL

Jag tror det sitter i tygelns längd huruvida man lyckas rida hästen med ryggen upp utan att nosen hamnar bakom. Är tygeln för kort, så måste hästen antingen korta halsen, eller ta in nosen (och korta av underhalsen), för att anpassa sig till ramen.

Det är lite skillnad på att beta o att ha ryttare på ryggen.

hästen kan också bli framtung om hästen ska jobba o samtidigt inte springa fortare än vad den klarar av. Springer ikapp näsan.
Ryttaren rubbar hästens jämnvikt både genom vikt o vad den begär.
En del mindre duktiga maskerar det genom att korta upp tempot så hästen håller sin balans som bordets fyra ben.
Se skillnad på länken som Fio la ut.

där bär hästen sig på bak över ryggen o manken fortfarande uppe- ej i framvikt.

Det går att bevisa vad som helst om man forskar "på rätt sätt" för sin sak. Jag tror inte ett shit på de flesta forskningar just för att det går att göra på så olika sätt och då få så olika resultat.

Utöver det så är jag inte helt hopplös på att läsa hästar. Det går att rida illa i alla former. Vissa går inte att rida trevligt i. Men LDR är inte en av dem.
Men det kräver viss lösgjordhet och det kräver viss timeing av ryttaren.

Absolut, håller med. Är inte heller någon som tror att forskning alltid visar sanningen.

Men, 1000-tals år av erfarenheter borde ha lärt människan att så fort man mixtrar med huvudpositionen, sätter fokus på den och ber hästen (tjatar eller kräver) att den ska hålla huvudet i en specifik position, så blir den stressad.

Det är det jag menar med att den enkla mekaniken som redan finns där naturligt kan utövas utan "mixtrande" med huvudet. Att det är tygellängden som hindrar hästen att finna denna enkla form sin faktiskt höjer ryggen automatiskt. Att om hästen blir för framtung så finns det övningar som kan hjälpa den bort från det, övningar som inte syftar till någon särskild huvudposition, tex be hästen flytta bogen i sidled eller aktivera rumpan, och samtidigt fortsätta i denna låga långa avslappnade form.

Till TS

Skillnaden med LDR och Rollkur är enligt mitt synsätt bara graden av "böjning" samt hur hårt man drar i tyglarna och hur korta dom är. LDR har kommit som en "mildare" form, lite längre tyglar, inte lika hårdhänt. Men det är samma mekanik och teknik (för hästen) i grunden.

KL

Jag tror det sitter i tygelns längd huruvida man lyckas rida hästen med ryggen upp utan att nosen hamnar bakom. Är tygeln för kort, så måste hästen antingen korta halsen, eller ta in nosen (och korta av underhalsen), för att anpassa sig till ramen.

Nej. tror man eller upplever att tygelns längd i sig avgör formen så är man ute och cyklar. ryggen och bakdelen och hela hästens form sitter i sitsen och hur ryttaren enligt sin sits möjliggör för hästen att under ryttare komma i balans i harmoni utifrån hur en ryttare på ryggen i sig påverkar hur hästen naturligt balanserar sig och hur den under ryttare och det ryttaren ber om i sammanhanget, behöver förhålla sig till det arbete den ombedes utföra utifrån det läget. det vet alla som sysslar med dressyr i seriös form eftersom man öht inte får ngn form i sig genom att rida med handen som givare eller kontroll på hästens rygg eller arbetsform i sig.
ditt antagande blir bristfälligt i fråga om kompexitet av vad som ger en dressyr arbetsform i balans och harmoni. eftersom du öht inte rider dressyr så kan jag förstå att du inte greppar det utan antar som du gör, men det blir oerhört tokigt.

ryggen kommer inte upp per automatik för att hästen sänker huvudet. öht i sig.
ryggen kommer upp när hästen rids i balans för sitsen, och då hamnar huvudet på plats som föjd. Inget annat.

Senast ändrad:

Det går att lära hästar det mesta. Även att sänka huvud, länga ut halsen etc utan att de stressar. Detsamma gäller att lägga dem etc.
De är rätt simpla på så vis. Däremot är det inte alla människor som klarar det.

Hur utbildar man en häst till piaff enligt ditt system?
Hur förbättrar man piaffen i piaffen enligt ditt system?

Jag red tidigare en häst som behövde få vara lite djupare och rundare i början av passet för att mjukna i sin rygg och börja använda kroppen rätt. När hon mjuknat så "växte" hon upp framtill "av sig själv" och hamnade rätt. Detta skulle ju ha varit omöjligt om Fiadors resonemang hade stämt, att tygeln är för kort om nosen hamnat lite bakom. Så det stämmer inte. Inte alltid. Ibland är det dock så att hästen tvingas in i en felaktig form, men det beror knappast på tygeln utan på den stumma hand som då håller i tygeln.

Jo, rent tekniskt (fysikens lagar igen) har tygelns längd direkt avgörande betydelse för hur långt fram hästen kan sträcka nosen, är tygeln tillräckligt kort så hamnar huvudet in mot bogen. Men självklart är det indirekt en ryttarinverkan, eftersom det är ryttaren som bestämmer längden på tygeln. Ibland finns en avsikt, ibland är det ren okunskap.

Att förmå hästen att höja ryggen är i sig en grundform som tränas fram under avslappning, det är alltså inte en arbetsform i sig. Om den används rätt så fungerar mekaniken automatiskt, dvs ryggen höjs iom att huvudet sänks och hästen är avslappnad i överlinjen. Det är inte en teknik som hästen måste lära sig, den finns redan där, men det krävs avslappning (mentalt och fysiskt) för att den ska fungera. Är hästen spänd så spänner den muskler som motverkar själva mekaniken.

Är hästen avslappnad så är det rörelsemuskler som arbetar främst och ligament som håller i och "lyfter" upp. Andra muskler som då behöver vara avslappnade kan också vara avslappnade tack vare mekaniken (den goda cirkeln är sluten). Det är ryggen som ska vara "rund" inte halsen.

Tillägg:

Ur denna grundform (avslappnad med ryggen "upp") kan man sen lägga in övningar som förmår hästen att "höja manken". Och det tack vare den avslappning av muskler som annars skulle motverka även den mekaniken. Därför är denna grundform viktig enligt det system som jag anammar, eftersom en höjning av manken är en förutsättning för att hästen ska kunna samla sig alls på lite mer avancerad nivå.

Senast ändrad:

Jag var rätt trött då jag svarade sist.

Ang 1000 års erfarenhet så ska man nog ha läst de gamla mästarnas böcker om man nu ska uttala sig om vad som skett genom tiderna.
Rollkur är inget nytt påfund. Det finns inget vi gör idag som inte gjorts förr.
Sjef må ha namngivit och systematiserat lite, likt Bent Branderup gjort med AR.
Men inget av det är nytt. Det är saker som nyttjats för flera hundra år sen alltihop.

Man måste också skilja på utbildningen något beroende på vad man har för mål.
Du kan inte utbilda en cowhorse på samma sätt som en dressyrhäst. Du kan inte utbilda en dressyrtävlingshäst på samma sätt som en som du vill rida skolor ovan mark på.
Grunderna, inridning(dvs LA typ), kan man göra samma eller liknande. Men vill man satsa på svårklass måste man sen börja särskilja utbildningen.

En häst som ska göra en bra piaff får inte ha spänning i ryggen. Därav LDR. Man börjar så klart lång och låg. Men någonstans måste man vidare därifrån. Då kommer LDR.
I min värld inte indragen näbb och i lite böjning genom kroppen. Lätthet i handen utan att för den saken skull backa av handen och därmed dra in halsen i manken.
Ur LDR börjar man jobba lite högre och med hjälp av böjning och skolor så höjer man fronten.
Dock ALDRIG på bekostnad av eftergift och genomsläpplighet.
Blir hästen för lång orkar den inte hålla ihop utan spänning som gör att den inte kan vara eftergiven.
Det är något man måste ha med i utbildningen hela tiden om man inte vill backa och göra om längre fram, förutsatt att man satsar dressyr mer än hjälpligt ta sig runt msv på en häst med mer naturlig fallenhet.

För mig är eftergift nödvändigt även i rehabfall. Annars kan man inte påverka dem genom kroppen med ett signalsystem. Då måste man ta till övningar och halfassa genom dem. Man kan inte i en rörelse förbättra givna kroppsdelar genom signaler som påverkar vissa valda muskelkedjor. Just för att kedjorna inte funkar om inte hästen är eftergiven. Effekten genom kroppen uteblir.

Och som sagt. RK, LDR etc inget av det är nytt. Ej heller inspänningar eller "hjälptyglar" av olika slag.
Sen får man tycka vad man vill om dem. Men de har använts flitigt länge, av de stora mästarna och av gemene man.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 002
Senast: lizzie
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka