rollback - hur?

leia

Trådstartare
hej på er, jag är lite nyfiken på hur man gör en rollback, resp hur man lär hästen att göra rollbacks. är det samma rörelse som en bakdelsvändning, men med mer tempo? samma hjälper, eller gör man ngt annorlunda? hur introducerar man det till hästen?

åbs: jag har inte tänkt experimentera på egen hand (vi har mkt jobb kvar på grunderna innan vi börjar med rollbacks och liknande), är mest nyfiken. tyvärr har min tränare ofta ett ganska tight schema och det finns inte alltid så mkt tid till diskussioner efter ridlektionen, så tänkte att ni kanske kan upplysa mig lite...

Sv: rollback - hur?

Det är sånna här saker du har din tränare för. Nästa lektion frågar du honom under lektionen om rollbacks, så tränar ni på det. Iisätllet för att träna på något annat och sen går du ändå och funderar på hur man gör. :) ( den nya smilisen är skitful, haaha )

du har rätt, ska fråga henne nästa gång :) (och jo, smilisen ÄR skitful!) tror inte att vi är redo för rollbacks ännu, men det säger hon väl isf... + att man kan ju öva sånt som är en förutsättning för rollbacks.

men det kanske finns olika sätt? och olika strategier när man ska lära hästen?

När vi började med rollbacks så red vi på en volt och gjorde halt på volten när man precis skulle komma ut på den öppna delen av volten. Vände hästen mot väggen och gjorde sen lika vid nästa öppna del. Red så att väggen blev stopp.

Vi började givetvis i skritt och först när det fungerade så ökade vi till trav. Vände för ytterhjälper. Såg till att "öppna" med kroppen åt det håll vi ville att hästen skulle gå.

OK, intressant :) fast fattar inte riktigt...

Vände hästen mot väggen och gjorde sen lika vid nästa öppna del. Red så att väggen blev stopp.

fortsatte ni att rida på samma volt efter vändningen (fast i andra varvet då)? Hur menar du 'Red så att väggen blev stopp'? Under själva vändningen, eller (även) senare?

Försöker förklara lite bättre. Rid i vänster varv och om du rider på en volt där du har en öppen och en stängd del så rider du på den stängda delen. När du börjar närma dig den öppna delen av volten så rider du rakare, mot väggen för att kunna utnyttja väggen som stopp. Du slutar följa voltspåret och rider istället lite mer med hästens huvud mot väggen. Som en förvänd öppna mera. Fast du måste ha hästen rak. När hästen har stannat så vänder du åt höger, följer volten ett halvt varv, upprepar övningen åt andra hållet. Vänder då hästen åt vänster efter stoppet.

aha nu fattar jag :idea: tack för förklaringen! får se vad min tränare säger, om hon har samma metod eller ngt annat. fundering: varför rider man på en volt före och efter? menar inte att det är fel, undrar bara vad skillnaden är mot om man rider på rakt (snett) spår fram till väggen (i samma vinkel)?

andra idéer?

Det blir ju lättare för hästen om man rider på volten, vändningen blir ju inte 180 grader då för hästen så det är ju enklare. Rider på på rakt spår så måste hästen göra en längre vändning.

tja, om man rider snett mot väggen med rakställd häst borde det bli samma effekt (då måste man inte heller vända hela 180 grader). men å andra sidan måste man ju ta sig till den positionen på ngt sätt och då kan man ju lika gärna göra det via en volt...

Jag fick börja med rollback tidigt..Eller rollback men åtminstone introduktion.
Jag har fått lära mig att du stannar (drar in naveln mot ryggraden (ostbåge) , sitter kvar ostbåge och lägger på ytterskänkel och yttertygel.

Detta skulle göras efter varje halt och back.....Utåt förstås.
Nu har tyvärr min nuvarande häst lite taskiga bakknän så vi har inte ens provat i trav osv...men vi ska inte tävla i grenar där det behövs och kommer inte göra det då hon är lite till åren.

Jag beskriver bara hur jag har fått träna rollbacks. Det finns säkert flera olika metoder.

Du ska "suga" in naveln mot ryggraden....typ :D
Då blir det automatiskt att bäckenent skjuts fram, du blir mer sittande på rumpan och blir som en ostbåge.

En rollback är ju egentligen en bakdelsvändning som du fattar ny galopp ur. Jag skulle börja med att se till att jag kan vända hästen på framdelen och bakdelen och att den är mjuk i sidorna.

Sen börja med att göra halt från skritt, vända på bakdelen och skritta vidare, sen från trav och sen från galopp.

Du ska "suga" in naveln mot ryggraden....typ :D
Då blir det automatiskt att bäckenent skjuts fram, du blir mer sittande på rumpan och blir som en ostbåge.

så ska man väl inte göra på tävling?? eller? för de kan ju inte se så bra ut för då böjer man ju på ryggen o blir nästan som en hösäck ju :crazy:

så ska man väl inte göra på tävling?? eller? för de kan ju inte se så bra ut för då böjer man ju på ryggen o blir nästan som en hösäck ju :crazy:

Inte alls.
Kolla dessa bilder på proffsen:)

kay-slide-kl.jpg

reining-flarida.jpg

EW_SlidingStop.jpg

Sista bilden är egentligen snyggast! Ser så enkelt ut!

Åh, jag blandar alltid ihop bak-och-framdelsvändning. Jag tänker såhär: Flytta framdelen = Framdelsvändning, Flytta baken = Bakdelsvändning. Det blir bara snurrigt om jag tänker tvärtom. Tur att jag inte lär ut detta till någon, då skulle alla vara lika snurriga i huvudet som jag ;)

Jag tränade faktiskt på det idag, att skritta, flytta framdelen och forsätta framåt. Det gick väldigt bra! Men jag måste vara jättetydlig med min skänkel när jag ska flytta framdelen, får nästan sätta den framför sadelgjorden och ge tydliga, ibland ganska hårda skänkelhjälper. Ska jag göra så eller finns det något annat sätt? Vart sätter ni skänkeln, tygeln, vikten osv?

I början får man vara övertydligt. Det är ju ett samspel mellan häst och ryttare.

Pröva att lägga tygeln mot halsen också och glöm inte din egen blick.
Bara genom att titta åt rätt håll får du med dig din egen kropp bra också!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 794
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 499
Senast: Freazer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 974
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka