Roliga påståenden?

Chili

Trådstartare
Fick i helgen höra två saker av vad som borde vara en tillförlitlig källa, men många saker fick mig att tvivla på det. I vilket fall, två påståenden som denne kom med var följande:

1. Hästar ska endast äta hö, inte hösilage/enslige. Det är inte bra för hästens mage att äta silage. Kommer inte ihåg exakt vad som var fel, men fel var det.

2. Krafft är dåligt hästfoder. Det här har ju varit på tapeten nu och jag fick lite skäll för att jag fodrar med Krafft, då det lägger sig som en sörja i tarmarna.

Punkt två diskuteras ju flitigt i en annan tråd, så det är väl mest påstående 1 jag vill diskutera här. Varför skulle det vara dåligt? Vi hade så otroligt olika uppfattningar kring hästeriet så jag orkade inte ens dra upp en diskussion eller kräva vetenskapliga bevis för hennes teorier.

Sv: Roliga påståenden?

Menar personen hösilage eller ensilage i 1.? För att hästar ska inte äta ensilage som är gjord till kossor vad jag förstår, för att det är för blött = inte tillräckligt näring för hästar.

Men hösilage är väl jättebra mat till hästar?? :confused:

Vissa hästar verkar ju inte palla med hösilage. En av mina får klåda i svansen sen han började äta hösilage (inget annat i fodret som ändrades i samband med att han fick klåda, var nyligen avmaskad och kliade fast han blev insmord med det ena och det andra för att slippa klådan). Även har han varit mycket mer lös i magen men det kan ju bero på så himla mycket annat.

Men är inte det mer som individuella skillnader? Denna person tyckte alla skulle äta samma sak, nämligen havre och hö. Jag sa att min häst redan är pigg nog så jag vill helst inte ge havre, men då tyckte personen att det är beror på att hästen är het i magen pga det dåliga fodret (Krafften).

Jag menar, det finns ju hästar som inte klarar havre, lucern, hösilage osv. Men det är väl snarare undantag än regel?

Tussinussen: Personen menade både och.

Min ponny tål inte "blöt, inlagd mat" som ensilage. han blir kass i magen, blir bukig (inte proteinbrist, bara svullen mage) och ja, får en allmänt dålig mage helt enkelt.
Men den andra hästen i stallet som äter samma mat mår bra (eller det kan diskuteras, men det beror inte på grovfodret), så jag tror inte man kan säga generellt att blött foder är dåligt för alla hästar.

Hade en liten diskussion med stallägaren, som också äger häst 2 i stallet. Häst 2 har blivit tunn, så de ökar hennes havre. Som hon får en gång i veckan efter hon ridits (ja, rids en gång i veckan). Havren har legat sen i höstas och är mest dammig.. När jag sa lite fint att de lätt faller ur när de byter päls, och vårt ensilage är så bra att det räcker med att öka med något kilo för att "kompensera" fick jag svaret: Men de äter ju redan alldeles för mycket! Oj, vad paff jag blev! Jag tycker de äter för lite :crazy: Förstår inte vad det skulle göra för skillnad för ägaren, hon får ensilaget gratis i arrende..

men tkr att det är så inom allt med hästar, att om jag tex. tycker att hästarna jämt ska gå utan täcke för att dom mår bra av det, så finns det alltid nån som tycker precis tvärtemot att de jämt ska gå med täcke på (på vintern) för att de inte sak frysa.

Hösiage har jag aldrig hört att det ska vara dåligt, ensialge ska väl inte vara så bra igentligen, tror det blev för "kraftigt" på nått sätt till hästar, tror det var nått om att det lätt bildades syror och liknande i ensialget som kossorna kalarar av men inte hästarna....

Ja, men det är väl mer att när en utbildad person rekommenderar saker så börjar man undra. Folk får ju tycka och använda vad de vill, men när en person får betalt för att min häst ska må bättre så undrar jag hur man kan rekommendera saker bara sådär?

Höanalys var h*n också emot. Är ju bara att titta och lukta på höet. Havre, oanalyserat hö och örter alltså. Klart man börjar undra?

Menar personen hösilage eller ensilage i 1.? För att hästar ska inte äta ensilage som är gjord till kossor vad jag förstår, för att det är för blött = inte tillräckligt näring för hästar.

Men hösilage är väl jättebra mat till hästar?? :confused:
Hösilage är inget annat än ganska torrt ensilage.
Det GÅR att ge även blötare ensilage till hästar.
Blött ensilage innehåller VISST tillräckligt med näring för hästar, om man ger samma mängd torrsubstans som om det varit hö. Det är bara vattenhalten i fodret som skiljer. Kom ihåg att kor behöver MER näring än de flesta hästar... :idea: Dvs det vore vansinne att ge dem foder med lågt näringsinnehåll.

Det finns så mycket myter och påhitt om utfodring av hästar....

Jo precis, individuella skillnader.
Och en till sådan "individuell" skillnad eller kanske snarare mänsklig faktor är väl hur pass duktiga folk är på att byta bal i tid och se till att silaget alltid är fräscht.

Som nu på våren funderar jag på hur sjutton det är tänkt att man ska hinna byta bal i tid i vårt stall när det är max 2 hästar i varje hage som delar bal ute. När det vissa dagar kan vara 25 grader varmt i solen...
Med storbalar blir det mycket käk att slänga om en nyöppnad bal visar sig vara dålig eller om det blir för varmt ute, tror vi människor har svårt att hänga med då/svårt att komma oss för att slänga det.

Tror det var förra året som SLU publiserade en undersökning om grovfoder och olika djur där ibland hästar.
Det som påverkar avföringen (om hästen blev lös i magen) var inte TS halten i fodret. Utan det var FS halten (fibersubstansen) hög FS halt gav mer lösa magar. Så grovt sent skördat foder var den största boven till lösamagar på hästar, inte om det torrt eller vått.
När det gäller TS halten så gav hög TS halt sämre smakilghet. Fick djuren välja själva (gällde alla djurslagen som var med i undersökningen) så valde alla en TS halt mellan 40 - 50 %. Så resultatet av undersökningen när det gällde häst var att det optimala fodret hade en TS halt på 45 % och låg FS halt.

Den bör gå att hitta om man söker på nätet.

Mycket intressant! Ska försöka komma ihåg att läsa den när jag hinner.

Fick i helgen höra två saker av vad som borde vara en tillförlitlig källa, men många saker fick mig att tvivla på det. I vilket fall, två påståenden som denne kom med var följande:

1. Hästar ska endast äta hö, inte hösilage/enslige. Det är inte bra för hästens mage att äta silage. Kommer inte ihåg exakt vad som var fel, men fel var det.

2. Krafft är dåligt hästfoder. Det här har ju varit på tapeten nu och jag fick lite skäll för att jag fodrar med Krafft, då det lägger sig som en sörja i tarmarna.

Punkt två diskuteras ju flitigt i en annan tråd, så det är väl mest påstående 1 jag vill diskutera här. Varför skulle det vara dåligt? Vi hade så otroligt olika uppfattningar kring hästeriet så jag orkade inte ens dra upp en diskussion eller kräva vetenskapliga bevis för hennes teorier.

Krafft är inte alls dåligt, det är mycket bra fibrer i som låter hästens mage jobba på ett bra sätt :)

jo det förstår jag, om nån sa till mig att man kunde bedömma den hygieniska kvaliten på grovfoder genom att lukta skulle jag nog inte tro på det, visst ibland luktar det ju typ jäst, men mögel och sånt känner man ju inte på lukten. Har även läst mkt att det inte går att bedömma kvaliteen bara genom att lukta känna på det...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 982
Senast: lizzie
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 221
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 388
Senast: tuaphua
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 259
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka