Rökulla inställd

H

harryhook

Ahh, är det bara jag som börjar tycka det är "jobbigt" med distans då man lägger ner så mycket träning för en säsong man planerat in och sen så ställs tävlingen in :(
Hade verkligen sett fram emot rökullaritten. Var det inga fler här som skulle vara med där? Så himla tråkigt att det är för få som anmäler sig.

Nu kan jag inte tävla på länge då ingen kan köra mig till dom andra tävlingarna, hade kunnat efteranmäla mig till Rimboritten men ingen kan köra, sen hade jag hopp om Billingeritten, samma visa där ingen kan köra...

Vad borde vi hitta på för att få fler att anmäla sig till tävlingarna?

//En deppig Sandra

Sv: Rökulla inställd

harryhook; Vad borde vi hitta på för att få fler att anmäla sig till tävlingarna? //En deppig Sandra[/QUOTE skrev:
En viktig del på sikt tror jag är att tävlingarna inte blir inställda. Som du skriver, då tappar man lusten.
Men hur det ska gå till fattar jag inte. Som tävlingsarrangör är det dyrt att anordna tävling, med veterinärer, förbrukningsmateral, domare mm.
Jag är tävlingsledare för Fornabodaritten, och vi har tur som får många anmälningar och kunnat få skaplig vinst på våra tävlingar. Dessa pengar är dom klubben ska leva på, och jag skulle inte vilja anordna en tävlings som går plus-minus noll. Eller back i värsta fall.:eek:

Jag tror att det bästa sättet är att helt enkelt höja startavgifterna till en mer rimlig nivå :cool:, så att man som tävlingsarrangör har ekonomi att köra ritterna även med ett färre antal startande.

Några kommer säkert att tycka att det är dyrt nog som det är idag, men jag håller inte med.
Varför ska 40 funktionärer på en tävling jobba häcken av sig om inte klubben får nån vinst på tävlingen?

Ja jag förstår mycket väl att man inte kan hålla i en tävling om man går minus. Så självklart är jag inte "sur" på klubben som var tvungen att ställa in tävlingen.
Men det känns bara så tråkigt, det verkar dom detta året har det sjunkit lite vad gäller folk som deltar i tävlingarna.

Och du har nog rätt med anmälningsavgifterna. Sen vi som tävlar kanske marknadsföra oss & sporten bättre?

*sitter här & gnuggar geniknölarna*

Ahh, är det bara jag som börjar tycka det är "jobbigt" med distans då man lägger ner så mycket träning för en säsong man planerat in och sen så ställs tävlingen in :(
Hade verkligen sett fram emot rökullaritten. Var det inga fler här som skulle vara med där? Så himla tråkigt att det är för få som anmäler sig.

Nu kan jag inte tävla på länge då ingen kan köra mig till dom andra tävlingarna, hade kunnat efteranmäla mig till Rimboritten men ingen kan köra, sen hade jag hopp om Billingeritten, samma visa där ingen kan köra...

Vad borde vi hitta på för att få fler att anmäla sig till tävlingarna?

//En deppig Sandra

Naturligtvis är det tråkigt när ritterna blir inställda och jag förstår frustrationen hos de som planerat att delta! :(
/Camilla

En viktig del på sikt tror jag är att tävlingarna inte blir inställda. Som du skriver, då tappar man lusten.
Men hur det ska gå till fattar jag inte. Som tävlingsarrangör är det dyrt att anordna tävling, med veterinärer, förbrukningsmateral, domare mm.
Jag är tävlingsledare för Fornabodaritten, och vi har tur som får många anmälningar och kunnat få skaplig vinst på våra tävlingar. Dessa pengar är dom klubben ska leva på, och jag skulle inte vilja anordna en tävlings som går plus-minus noll. Eller back i värsta fall.:eek:

Jag tror att det bästa sättet är att helt enkelt höja startavgifterna till en mer rimlig nivå :cool:, så att man som tävlingsarrangör har ekonomi att köra ritterna även med ett färre antal startande.

Några kommer säkert att tycka att det är dyrt nog som det är idag, men jag håller inte med.
Varför ska 40 funktionärer på en tävling jobba häcken av sig om inte klubben får nån vinst på tävlingen?

Vad är en rimlig nivå på startavgifterna?
/Camilla

Rimligt tycker jag är när arrangörerna går med en liten vinst. Jag tycker inte arrangören behöver kunna bada i pengar när dagen är slut, men nog ska man ha några tusen på pluskontot, så att man har råd att ge tillbaks något till klubbens medlemmar.
Våran klubb sponsar lite tävlingsdeltagande. Tyvärr är det en ganska liten klick av ryttare som kan ta del av den kakan, men ändå. Vi bjöd även medlemmarna på en resa till gbg i vintras.

Exakt vilken summa som är rimlig tycker jag personligen beror lite på vad tävlingen erbjuder. Det är ju individuellt vad man tycker är viktigt, jag är beredd att betala lite mer om jag vet att det är en bra tävlingsplats.

//Josefin

Rimligt tycker jag är när arrangörerna går med en liten vinst. Jag tycker inte arrangören behöver kunna bada i pengar när dagen är slut, men nog ska man ha några tusen på pluskontot, så att man har råd att ge tillbaks något till klubbens medlemmar.
Våran klubb sponsar lite tävlingsdeltagande. Tyvärr är det en ganska liten klick av ryttare som kan ta del av den kakan, men ändå. Vi bjöd även medlemmarna på en resa till gbg i vintras.

Exakt vilken summa som är rimlig tycker jag personligen beror lite på vad tävlingen erbjuder. Det är ju individuellt vad man tycker är viktigt, jag är beredd att betala lite mer om jag vet att det är en bra tävlingsplats.

//Josefin

Jag håller med om vad du skriver, men om man nu tittar på Rökullas propp och tar klass 1 som exempel så går 100:- till anmavg. och 600:- till vet. & admin. Vad innebär det? Får arrangören bara 100:- och vet. resten?
Hur mycket kostar vetrinärena på tävlingarna?
/Camilla

//Josefin

Personligen tycker jag "några tusen" är för lite.
Jämför man med att anordna en pay and jump med kanske 80 starter a 50 kr så är det ju orimligt mycket jobb att ordna en distansritt mot att bygga upp 10 hinder på en ridbana. Ändå så blir det samma vinst.:crazy:
Jag tycker ändå att det förhållandevis billigt att betala 6-700 kr för att kunna rida 80 km på en markerad bana, och att en veterinär kontollerar min häst hela 4 gånger under den tiden.

Att vi som är en ren distansklubb arrangerar tävlingar kan ses som självklart. Frågan är hur de kanske 3 distansintresserade som finns i en "vanlig" ridklubbar kan motivera sin styrelse och sina medlemmar att fixa en distansritt, när det kan bli så att man måste skjuta till pengar?

Tycker inte det går att höja tävlingsavgifterna mer, med min ekonomi skulle det inte gå alls då...:(
Det kostar ju redan mycket, hyra av transport, bensin, licens, mat till groomisar....
Förstår att man vill få ihop ekonomin, men att höja avgifterna skulle nog få ännu fler att inte kunna ställa upp.
Det är ju inte så att det går att leva på priserna man kan få om man vinner.
Och för som mig som bara e med för att det är kul, som inte siktar vinst så, jag får aldrig några pengar tillbaka...

Svårt detta, sponsorer, större klubbar..ja jag vet inte...

Tyvärr är det så som du säger, att många ändå anser att smärtgränsen är nådd då det gäller startavgifter.
Samtidigt pratar vi om (mestadels) vuxna människor, som lägger ofantliga summor pengar på sina hästar.
Att då inte kunna lägga till 150-200 kr extra så att tävlingsarrangören känner att de får nåt till klubben verkar knepigt.
Jag kan inte se att det ska vara någon annan än just ryttaren själv som ska betala kalaset?:confused:

Tillbaka till ursprungsfrågan.

Vi i närke är nu på gång att köra en serie ritter nu i höst.
Sista helgen i augusti tar vi en träningsritt på 20 km. Lätt arrangerat. 1 slinga, och bara "låtsasveterinär".
En månad senare utökar vi till 30 km, och då lägger vi två slingor, så man får träna veterinärgrind.
Efter det blir det i oktober en riktig CR på ca 40 km.

Med detta hoppas vi får igång lite nya ryttare under hösten, som sen blir taggade att forsätta träna och vara med i studiecirklar under vintern.

Vi får väl se till nästa år om detta blir ett lyckat drag.:)

Ni som har varit med ett tag, är det ett nytt fenomen att det blir inställt på grund av för få anmälningar? Har det blivit fler tävlingar som konkurerar om samma antal tävlande?
Om jag ska se till mig själv så åker jag gärna på dom tävlingar som ligger geografiskt närmast. Rökulla har jag 37 mil till och jag har mer än väl det antal tävlingar jag tycker att vi ska starta på inom en 20 mils radie (lyckligt lottad:)) Jag bor i mellansverige (nästan) och här verkar det inte som att tävlingarna behöver ställas in på grund av för få anmälningar
/Camilla

Jag är också ledsen över detta då jag var anmäld till 80km och hade sett fram emot denna tävling!!!
Tror tyvärr att Växjös distanssymposium konkurrerar om deltagare så jag tycker det är tråkigt för arrangörerna av Rökulla att man lade in symposiet i samma distrikt samma dag. det är ju ett toppen initiativ med utländska föreläsare också såklart men sporten är för liten för att få tillräckligt med deltagare till bägge uppenbarligen.

//Josefin

Jag håller med dig att ett bra tävlingsområde kan göra att man är beredd att betala ett par (men inte 400) mer. Om man också får en plakett om man blir godkänd så är det också positivt!!! Hellre plakett till alla godkända än diplom.

Tror tyvärr att Växjös distanssymposium konkurrerar om deltagare så jag tycker det är tråkigt för arrangörerna av Rökulla att man lade in symposiet i samma distrikt samma dag. det är ju ett toppen initiativ med utländska föreläsare också såklart men sporten är för liten för att få tillräckligt med deltagare till bägge uppenbarligen.

Tja, det var ju bara 11 anmälda till symposiet, och jag vet att jag och mitt resesällskap till Växjö ändå inte skulle ridit Rökulla, så så konkurrerande kan det ju uppehbarligen inte ha varit.

Vilken bra ide´! Jag deltar gärna med min häst som varit skadad en längre tid och nu är igång igen!
Det är ju en jätte bra chans att träna "tävlingsmiljö" vid flera tillfällen! :banana:

Mvh Sarah

Vi i närke är nu på gång att köra en serie ritter nu i höst.
Sista helgen i augusti tar vi en träningsritt på 20 km. Lätt arrangerat. 1 slinga, och bara "låtsasveterinär".
En månad senare utökar vi till 30 km, och då lägger vi två slingor, så man får träna veterinärgrind.
Efter det blir det i oktober en riktig CR på ca 40 km.

Med detta hoppas vi får igång lite nya ryttare under hösten, som sen blir taggade att forsätta träna och vara med i studiecirklar under vintern.

Vi får väl se till nästa år om detta blir ett lyckat drag.:)

Ni som har varit med ett tag, är det ett nytt fenomen att det blir inställt på grund av för få anmälningar? Har det blivit fler tävlingar som konkurerar om samma antal tävlande?

Visst kan det bli så att tävlingar "konkurrerar" med varann, men jag tror inte det problemet är så stort.

Många av oss distansryttare har väl ett annat liv också? Jobb, begravningar, skolavslutningar, höskörd, barns aktiviteter, släktingars bröllop mm.
Man kan helt enkelt inte offra allt (men nästan;)) för att åka på de ritter man velat.
Då är det bra att det finns fler ritter inom rimligt avstånd helgen efter.

Jag tycker att det ÄR ett problem att vi fått för många tävlingar som konkurrerar ut varandra. Förra året ställdes många tävlingar in. Samordningen vid det årliga sk arrangörsmötet fungerar dåligt tyvärr.

Att ta ut mer av ryttarna tror jag inte är att lösa problemet. Vår sport är ännu inte tillräckligt stor för att ha så pass många tävlingar som vi har. Det arrangörerna kan göra för att få in mer pengar till tävlingen är att jobba ännu hårdare på sponsorsidan. Inte får vi fler tävlande genom att höja avgifterna och det är väl det vi vill ha?

Edvarda
Jisses!
Nuu blev jag jättetrött, alldeles på en gång. Att vi som arrangörer borde jobba hårdare än vi gör för att få mer sponsorer. Personligen drömmer jag om att som arrangör få tillfälle att jobba mindre med allt någon enda gång.
Banbyggare i dressyr tror jag är min melodi.

Allvarligt talat;
Bättre priser-kostar mer-arbeta hårdare
Bättre tävlingsområde-kostar mer-arbeta hårdare
Bättre service-kostar mer-arbeta hårdare
Bättre banor-kostar mer-arbeta hårdare

Om ni som ryttare vill ha allt det så kommer det sannolikt kosta mer framledes. Ideellt arbete är roligt när lyckade arrangemang ger nöjda tävlande OCH klirr i kassan som arrangerande klubb kan ge tillbaka till sina hårt arbetande medlemmar i form av olika roligheter eller nyttigheter.

Edvarda
Jisses!
Nuu blev jag jättetrött, alldeles på en gång. Att vi som arrangörer borde jobba hårdare än vi gör för att få mer sponsorer. Personligen drömmer jag om att som arrangör få tillfälle att jobba mindre med allt någon enda gång.
Banbyggare i dressyr tror jag är min melodi.

Allvarligt talat;
Bättre priser-kostar mer-arbeta hårdare
Bättre tävlingsområde-kostar mer-arbeta hårdare
Bättre service-kostar mer-arbeta hårdare
Bättre banor-kostar mer-arbeta hårdare

Om ni som ryttare vill ha allt det så kommer det sannolikt kosta mer framledes. Ideellt arbete är roligt när lyckade arrangemang ger nöjda tävlande OCH klirr i kassan som arrangerande klubb kan ge tillbaka till sina hårt arbetande medlemmar i form av olika roligheter eller nyttigheter.

Självklart så ska det vara klirr i kassan för att motivera en förening att arrangera en tävling, men jag tror inte att det hjälper att höja avgifterna för deltagarna?

Då finns risken i stället att det blir färre tävlande, naturligtvis så beror det på hur stor höjningen är (någon får gärna specificera sig).
Det är svårt att veta för oss som deltar vad allt runtomkring kostar, så ni får gärna dela med er av informationen så att vi som inte har varit med och arrangerat kan förstå?

Jag tror att problemet ligger i antalet deltagare, många kostnader antar jag är samma i en klass om det är 10 eller 30 startande, men det blir mer inkomst om det är fler deltagare?

Jag vill avsluta med att försöka framföra hur tacksamma jag och säkert många med mig är över att det finns människor som orkar slita och stå i med att arrangera tävlingar! Jag hoppas att ni förstår att vi är många som är otroligt tacksamma och beundrar er! :bow::bow::bow::bow:

/Camilla

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 895
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 775
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024