Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att det kan finnas ett kulturellt samband, åtminstone i USA. Men det är långt ifrån hela historien.Jag undrar om det finns någon slags inre rädsla hos pro-life personerna att de hade valts bort om abort varit tillåtet/okej (behöver ju inte ha varit ok i deras familjer även om lagligt förut), eller en slags rädsla för döden.
Som i att döden är livets fiende nr 1 och alla liv ska räddas till varje pris, istället för att döden är något som behövs etc. Tänker lite på att man vill överdrivet beskydda sina barn mot allt "ont" också.
Livet är inte smärtfritt liksom.
Tänker du relaterat till att man verkar ha mer av kategorisering typ ont-gott i mentaliteten, jämfört med att fundera mer i termer av t.ex. orsaksförklaringar- funktionella åtgärder?Jag tror att det kan finnas ett kulturellt samband, åtminstone i USA. Men det är långt ifrån hela historien.
Nej, jag menar just rädslan för döden som är genomgående i Amerikansk kultur, som Asko skrev.Tänker du relaterat till att man verkar ha mer av kategorisering typ ont-gott i mentaliteten, jämfört med att fundera mer i termer av t.ex. orsaksförklaringar- funktionella åtgärder?
Intressant. Jag har inte tänkt på den aspekten som något i min lista av amerikanska "annorlundaheter".Nej, jag menar just rädslan för döden som är genomgående i Amerikansk kultur, som Asko skrev.
Jag tänker också på att man vill liksom skydda sina barn mot allt. När jag jämför min barndoms Disney filmer och dagens så ser jag en stor skillnad, det är inte lika tunga ämnen som tas upp och itu med.Nej, jag menar just rädslan för döden som är genomgående i Amerikansk kultur, som Asko skrev.
Ofta när man ser någon video där de "räddat" något djur in absurdum, eller vad man ska kalla det, så är det ju från amerika. Det är liksom sak samma att hunden saknar alla ben och måste köras fram på en radiostyrd vagn, ha kateter och sondmatas, det är "fint" att rädda allt liv.Nej, jag menar just rädslan för döden som är genomgående i Amerikansk kultur, som Asko skrev.
Mina tankar:Intressant. Jag har inte tänkt på den aspekten som något i min lista av amerikanska "annorlundaheter".
Tycker de är så på om hur bra alla döda får det när de blir omhändertagna av gud, typ. Men det bör väl då förstås som en reaktion i relation till den rädslan.
Har du någon teori om bakgrunden till det?
En sak som jag funderat ibland hur det påverkat kultur och mentalitet är urvalet av vilka som flyttade från Europa. Bl.a. att det i relativt skede (dvs. fortfarande samhällsbyggande) var en hel del som hamnat i konflikt med staten eller majoritetssamhället pga. olika religiösa synsätt.
Skärma sig. Som att det otrevliga inte ska finnas.Jag tänker också på att man vill liksom skydda sina barn mot allt. När jag jämför min barndoms Disney filmer och dagens så ser jag en stor skillnad, det är inte lika tunga ämnen som tas upp och itu med.
Häromdagen så såg jag en amerikansk doktor (på youtube dock) som sa att flera amerikanska barn var jordnötsallergiska pga man var så noga med att de inte skulle utsättas för det som små att det ledde istället till att de blev känsliga för det. Tyckte att det var en intressant tanke.
Så typ skydda barnen mot allt möjligt "ont", vilket leder till även fostern i magen på kvinnor.
Vilket i sin tur gör barnen känsligare mot när de råkar på det obehagliga, jordnötter eller döden, då de inte är beredda.Skärma sig. Som att det otrevliga inte ska finnas.
Och gör det ändå det ska de isoleras, ignoreras eller trollas bort.
Det håller jag med om.
Det där kopplar jag även till någon överdriven fixering vid att göra "goda gärningar".Ofta när man ser någon video där de "räddat" något djur in absurdum, eller vad man ska kalla det, så är det ju från amerika. Det är liksom sak samma att hunden saknar alla ben och måste köras fram på en radiostyrd vagn, ha kateter och sondmatas, det är "fint" att rädda allt liv.
Här ser vi ju det nödvändigtvis inte som att liv till vilket pris som helst är den bästa lösningen.
Inte undra på att gofundme är en slags succé.Det där kopplar jag även till någon överdriven fixering vid att göra "goda gärningar".
Som är viktigare för den som gör dem än för den som tar emot dem.
Som den filantropiska sociala verksamheten de har istället för riktig socialpolitik. Känns som det handlar mer om givarnas agerande och synsätt, än vad de utsatta och svaga verkligen har för behov och upplevelser, eller vad som gör verklig och långsiktig nytta.
Jag tycker det är mer problematiskt hur det styrs vad det blir för hjälp som finns, och till vilka den ges, på vilka villkor.Inte undra på att gofundme är en slags succé.
Tilltalar både USAs ekonomi och den sociala verksamheten du nämner.
Jag förstår de som talar sig gott om den starka viljan att hjälpas åt i USA, men problemet är att systemet vilar på den frivilligheten - utan det så skulle det kollapsa. Vilket är otryggt.
Jag vill veta att jag kan få hjälp om jag behöver det.
Styrs av vilka och vilken hjälp menar du?Jag tycker det är mer problematiskt hur det styrs vad det blir för hjälp som finns, och till vilka den ges, på vilka villkor.
Men det är klart att båda perspektiven på ett sätt handlar om vad det finns eller inte finns för trygghet i botten.
Hur sker styrningen av vilken hjälp som finns, och vilka som får den, i ett system som är uppbyggt på det sättet med en flora av social frivillighet.Styrs av vilka och vilken hjälp menar du?
Ja, Sverige är bra på pragmatisk politik.Tänker du relaterat till att man verkar ha mer av kategorisering typ ont-gott i mentaliteten, jämfört med att fundera mer i termer av t.ex. orsaksförklaringar- funktionella åtgärder?
Jag undrar om det finns någon slags inre rädsla hos pro-life personerna att de hade valts bort om abort varit tillåtet/okej (behöver ju inte ha varit ok i deras familjer även om lagligt förut), eller en slags rädsla för döden.
Som i att döden är livets fiende nr 1 och alla liv ska räddas till varje pris, istället för att döden är något som behövs etc. Tänker lite på att man vill överdrivet beskydda sina barn mot allt "ont" också.
Livet är inte smärtfritt liksom.
Jodå, det är till deras fördel att ha en stor svart underklass. Söderns slaveri försvann aldrig, det bytte bara namn. Kom ihåg att man inte får rösta efter att man blivit dömd för ett brott, och att fängelsena är vinstdrivande arbetskraftsuthyrare.Det 'lustiga' i kråksången är att GOP/kristna högern skjuter sig själva i foten. Vita kvinnor som i allmänhet har större ekonomiska resurser kommer att kunna åka till en annan delstat som fortfarande utför aborter. Kvinnor från minoritetsgrupper som allmänt tillhör en mer socioekonomiskt utsatt strata kommer inte ha råd eller möjlighet. Vilket kommer leda till att demografin förändras och inte till GOP och fundie kristnas fördel.