Rockard och släde i ett

Sv: Rockard och släde i ett

Om jag förstår konstruktionen rätt, blir användandet mycket begränsat. Plana ytor och minimalt med lössnö, om ens det.
Är inte skalmarna låsta i höjdled även som släde? Hur har man i så fall tänkt sig att det ska kunna fungera?

LIA

Det var ungefär så jag också tänkte. Jag tycker att vagnen ser ganska klen ut, men jag vet inte, jag kan ju ha fel. Vad tror du om den som rockard då?

Den ser ganska klen ut, och jag håller med LIA ang släd-varianten. Det beror ju självklart på vad man ska ha den till, men konstruktionen (speciellt hjulen) ser väldigt klen ut för att köra något annan än rakt fram på slät väg :)

Som Nussikan säger, så verkar hela konstruktionen klen och jag vet inte ens om den kvalificerar sig till att vara rockard.
En sak till som jag undrar över, är hur balansen framåt är. Känns som att den kanske blir baktung när man lägger upp skalmarna på hästen.

Nu ska man inte dömma ut något som man inte sett in natura, mycket mindre provat, så om du får chansen tycker jag du ska prova den.

LIA

Hjulen reagerade jag också på, det fanns tydligen med moped liknande hjul också som tillval, då borde det ju bli något stabilare i alla fall...

Förmodligen kan den bli något baktung, skulle vara kul att se den på någon häst. Jag själv har ingen sådan att prova, men blev nyfiken när jag såg dessa, eftersom priset är billigt så borde man ju ha sett folk använda dem. Tycker att de verkar väldigt lika de som säljs på Zolitzas för övrigt...

Som Nussikan säger, så verkar hela konstruktionen klen och jag vet inte ens om den kvalificerar sig till att vara rockard.
En sak till som jag undrar över, är hur balansen framåt är. Känns som att den kanske blir baktung när man lägger upp skalmarna på hästen.

Nu ska man inte dömma ut något som man inte sett in natura, mycket mindre provat, så om du får chansen tycker jag du ska prova den.

LIA

Jag tyck den såg lustiger ut. Den är väl bare för visning för int kan man väl fare i en sådan? Den ser lit veker ut.
Rut.

Jag har inte skrivit riktigt vad jag tycker, för kritisera törs man inte i dessa dagar. ;)
Den är nog tänkt att använda som släde, om man får tro den sparsamma informationen.

Nåväl, det som jag först "hängde upp" mig på, är skalmkonstruktionen. På släden alltså. Är den stel och orörlig i höjdled? Alltså som skalmarna på en rockard. Någon som vet?
Så sitter "draget" högt upp, vilket inte är det smartaste om man ska ut i terräng och snö och köra.

LIA

Hållar med...Det verkar inte genomtänkt. Har sett et system på Amish vagnar från USA som fungerar. Där sittar medarn på naven och kann altså röra sig efter markytan. Dom har en kedja fram så inte medarna kommer upp och ner så klart :smirk:

http://www.pioneerfarmequipment.com/BLADE_SLED_RUNNER.htm

(Ursäkta svenskan - Jag är tilflyttare från Danmark)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 649
Senast: ako
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 232
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar