Rockard, gigg etc

N

Nordsvenska

Jag är på jakt efter en bra vagn, kanske inte den dyraste men en med mkt god kvalité.

Kan ni komma med tips?

Skall passa en mindre NSV.

Vill veta för/nackdelar, inget smutskastande utan ren fakta.

;)

Sv: Rockard, gigg etc

enligt mitt tycke så är en välgjord och rubust Gigg ett mycket bra val.

Har kört mycket med Gigg men även 4-hjulingar. Är man inte mer än van så tycker jag att en en-axlad vagn är det bästa och i min värld kommer inte någon rockard i fråga. I Giggen sitter du högre och har följaktligen en bättre överblick = mer kontroll.
Köper du en ny Gigg så ska du kunna ställa in korgen så att du alltid har perfekt jämvikt oavsett tyngden i Giggen och häst. På en Gigg har du också bromsar som kan va bra i brantare nedförsbackar och i maratonhinder.

I vintras köpte jag en Gigg av modell CB3-Robust som jag och min häst är mycket nöjd med.

Skoj att höra, jag kollar på just den modellen. :)

Vad kan du säga om den i vardagskörning?

Till min körning är den jättebra. Jag kör en hel del på vägar och skogsstigar och den tar sig fram överallt tack vare avbärarna. Har inte kört jättemycket dressyr med den men det lilla jag har kört fungerar bra. Den är lätt att få att väga jämnt så att den inte slår i skakelhållarna på hästen som min förra gigg gjorde. Kan inte se några direkta nackdelar med den. För mig var det ett bra köp känns det som.

Jag tycker att fössingen är bäst att köra med. Visserligen får man bygga flak och sittplats. Men det är den vagnen jag andvänder mest.

Nu har jag bestämt mig, det blir en Gigg av modell CB3-Robust :).

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 315
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 570
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 286
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka