Ja jag har läst (varför tror så många att man inte läst för att man inte håller medLäste du ens vad jag skrev?
Jag skrev att jag vet att det uttalas Rammlösa, och att det inte gör det pga stavningsregler. Jag skrev att jag skulle anstränga mig för att säga rätt om jag åkte dit, och att jag INTE säger raaamlösa på pin kiv utan för att det kommer automatiskt.
Där jag är upp uppvuxen säger alla Raaamlösa (om drycken). Att jag säger så beror enbart på att det går av bara farten och det är vad jag hör hela tiden. Jag var en bit över 20 när jag träffade min svåger från Malmö och lärde mig att 1) Det finns en ort (och inte bara en källa) som heter Ramlösa. 2) det uttalas Rammlösa. Och nej jag anser inte att det är ”ignorant och okunnigt” att inte känna till varenda svensk småort och dess uttal.
På tal om Malmö så är tidigare nämnda svåger är född i och har bott i Malmö hela sitt liv. Han uttalar definitivt Malmö med lång första vokal, även om det låter mer ä (Maäälmö typ) än vad som hade varit naturligt för mig. (Jag säger Mallmö)