Rivna morötter till häst, hur??

pinky

Trådstartare
Ser ibland att en del ger sina hästar rivna morötter.

Hur gör ni det rent praktiskt, och hur mycket morötter ger ni då egentligen?

*ser framför mig hur någon står med rivjärnet över foderhinken och river morot på morot på morot...*

Sv: Rivna morötter till häst, hur??

varför i hela havet skulle man RIVA morötter till hästen?
verkar vansinnigt. Hästen är gjord för att tugga : )

Kan det vara så att man köper torkade färdigstrimlade morötter? Typ som betfor? *spekulerar*

Det låter i så fall mest dyrt.

Håller med mackan. Låter väldigt onödigt. :smirk: Slöseri med tid säger jag!
I stallet jag jobbar finns det ingen som river, men de skär små fina skivor med kniv... :p

jag river inte... däremot "choppar" jag upp dom i lite mindre bitar med kniv eller tänderna...

varför i hela havet skulle man RIVA morötter till hästen?
verkar vansinnigt. Hästen är gjord för att tugga : )

Men hästar är väl som små bebisar?:angel:

Du har fullständigt rätt. Riva eller choppa sönder morötter skulle jag aldrig få för mig att göra - mina hästar har bra tänder och älskar att gnaga på stora hela morötter.

Immer

undrar jag med. jag älskar att äta rivna morötter men det är ju asjobbigt att riva! skulle aldrig få för mig att riva till hästarna om det inte var av någon särskild anledning, som att lura i dom medicin etc.

dock skär jag kefirs morötter i tunna skivar, han får morötter för att maten ska bli mer varierad och smaskigare, och då hjälper det inte med en stor morot på toppen. :p

Nä här har vi bara hela morötter.

undrar jag med. jag älskar att äta rivna morötter men det är ju asjobbigt att riva! skulle aldrig få för mig att riva till hästarna om det inte var av någon särskild anledning, som att lura i dom medicin etc.

dock skär jag kefirs morötter i tunna skivar, han får morötter för att maten ska bli mer varierad och smaskigare, och då hjälper det inte med en stor morot på toppen. :p

jag ger ju morötter som ett komplement till krafftfodret, eftersom jag vill att det ska ta liite längre tid för min gamle att äta då han inte får lika mycket som min lille... och som sagt, då funkar det inte med en hel eller två på toppen... men går jag ut i hagen och ska vara trevlig så ger jag självklart en hel morot...

Jag vet att man ibland river/mal morötter till hästarna och det är av tre skäl.
1. För att man är rädd att hästen ska sätta morotsbitar i halsen, foderstrupsförstoppning.
2. Av foderhygieniska skäl. Det är lätta att hästen tappar bitar på golvet och även lägger ner stora morötter på marken för att kunna bita av bitar.
3. För att i uträknade foderstater kunna vara säker på att hästen får rätt mängd morötter.

Även andra rötter som betor och rovor rivs, egentligen mals grovt, om man fodrar hästar med dem. Men det var ju mer förr i tiden.
Men det finns speciella maskiner som mal/krossar rötterna. Om man kommer in i riktigt gamla stall som inte avänts på många år så kan det sitta handdrivna sådanna där. Liknar en stor mandelkvarn.

Jag choppar dem, de gånger de får...
Tänkte på en annan sak, att då vi kokar morötterna så kan vi tillgodogöra oss vitaminerna o annat bra mycket bättre - borde det inte vara likadant för pållarna? Inte för att jag ställer mig o kokar morötter, men bara en tanke.

Vet att min mor gett rivna morötter fast av den enda anledningen att de blev över efter att dagisbarnen hade ätit sin del. Tyckte det var dumt att kasta när det fanns två kottar som :love: morötter...

Att man för hand river morötter till hästen har jag aldrig hört talas om! Intressant, men det låter samtidigt lite överbeskyddande?!

Jag river morötter till mina hästar och det beror på att de får mineraler nedblandat i det eftersom de inte får något kraftfoder...

Jag måste choppa dem! Min häst har haft flera foderstrupsförstoppningar, men inte sedan jag börjar choppa äpplen å morötter.

Min mamma och en annan istallet jobbar på ett ställe så dom kan ta med rivna mortötter rom ändå ska slängas,så Våra hästar får det i bland jobbade dom inte där så skulle dom inte få rivna

Enda gången våra hästar fick just rivna morötter
var när en bekant hade fått massa över som vi fick.
Annars bröt vi dem bara i bitar

Jag choppar dem, de gånger de får...
Tänkte på en annan sak, att då vi kokar morötterna så kan vi tillgodogöra oss vitaminerna o annat bra mycket bättre - borde det inte vara likadant för pållarna? Inte för att jag ställer mig o kokar morötter, men bara en tanke.

Är det sant? Jag har hört att det snarare är bäst att äta dom råa, därefter ångkoka, sist koka. För människor alltså.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
817
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 418
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens