Risker för kvinnor vid dejting (utbruten från Kravlistor vid dejting)

Är det? När jag var tonåring hade till exempel en idrottsförening (med aktiv ungdomsektion) i min närhet "roliga" planscher på väggarna som "kvinnor behöver både värme och ömhet, däng dom i elementet så blir dom både varma och ömma"...
Det verkar inte helt vettigt och antar inte att det var igår men det betyder fortfarande inte att det är en del av mansrollen att trakassera och våldta.
 
Uppenbarligen inte eftersom det inte verkar som att personerna som faktiskt är en del av mansrollen dvs männen på forumet inte tycks hålla med. Eller tänker du att kvinnor har bättre insikt i vad mansrollen innefattar?

Ja du verkar ju tycka att du har himla bra insikt i vad mansrollen innefattar. Du kanske ska sluta anta saker om mansrollen om du inte tycker att andra kvinnor får anta saker om mansrollen.
 
Uppenbarligen inte eftersom det inte verkar som att personerna som faktiskt är en del av mansrollen dvs männen på forumet inte tycks hålla med. Eller tänker du att kvinnor har bättre insikt i vad mansrollen innefattar?
Men det är väl självklart att många män inte vare sig ser eller hör när kvinnor blir utsatta. Tex en som skrev att hans vänner minsan är helt reko alltid. Ja men självklart!
Mycket är dessutom väldigt subtilt. Vet inte hur många gånger jag kännt EFTERÅT att nej det där var faktiskt inte ok, men i själva ögonblicket bara ignorerat eller slätat över. Och hur många gånger jag garanterat skulle fått ett annat bemötande om jag råkat vara man.
 
Jag tänker såhär. Byt ut "män" mot "kvinnor" och läs igen. Skulle någon skriva på detta sätt om kvinnor skulle helvetet bryta lös.

Såklart ska "de PERSONER som utför dessa handlingar måste vi göra något åt." Jag tror att diskussionen skulle bli lättare om man gjorde så än att hata män rent generellt.
 
Jag tänker såhär. Byt ut "män" mot "kvinnor" och läs igen. Skulle någon skriva på detta sätt om kvinnor skulle helvetet bryta lös.

Såklart ska "de PERSONER som utför dessa handlingar måste vi göra något åt." Jag tror att diskussionen skulle bli lättare om man gjorde så än att hata män rent generellt.
Vilka har styrt landet i sekel efter sekel? -männen
Vem har bestämt agendan? -männen
Vilka fick rösträtt först? -igen männen
Vilka har ALLTID fått kämpa mest för att få sin röst hörd? -kvinnorna

Vem hatar män generellt? -ingen vad jag vet
 
Ja du verkar ju tycka att du har himla bra insikt i vad mansrollen innefattar. Du kanske ska sluta anta saker om mansrollen om du inte tycker att andra kvinnor får anta saker om mansrollen.
Mina antaganden tycks gå i linje med vad männen själva säger så jag tycker det verkar var rimligt men jag låter helt klart männen får tolkningsföreträde. Ger andra i tråden männen tolkningsföreträde?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Men det är väl självklart att många män inte vare sig ser eller hör när kvinnor blir utsatta. Tex en som skrev att hans vänner minsan är helt reko alltid. Ja men självklart!
Mycket är dessutom väldigt subtilt. Vet inte hur många gånger jag kännt EFTERÅT att nej det där var faktiskt inte ok, men i själva ögonblicket bara ignorerat eller slätat över. Och hur många gånger jag garanterat skulle fått ett annat bemötande om jag råkat vara man.
Fast det är inte riktigt relaterat till mansrollen eller könsroll. Nu försöker vi väl visserligen i allmänhet gå ifrån könsroller och därmed även sådant som mans och kvinnorollen men jag tror inte det varit en del av ens roll som man att trakassera och våldta. Därmed inte sagt att många män inte gjort det ändå men om man tittar på vad en roll innebär och då t.ex. kvinnorollen så pratar man om saker som man har förväntats göra eller inte göra t.ex. diska, tvätta, städa, laga mat. Att då säga att det är en del av mansrollen att trakassera och våldta blir konstigt.
 
Fast det är inte riktigt relaterat till mansrollen eller könsroll. Nu försöker vi väl visserligen i allmänhet gå ifrån könsroller och därmed även sådant som mans och kvinnorollen men jag tror inte det varit en del av ens roll som man att trakassera och våldta. Därmed inte sagt att många män inte gjort det ändå men om man tittar på vad en roll innebär och då t.ex. kvinnorollen så pratar man om saker som man har förväntats göra eller inte göra t.ex. diska, tvätta, städa, laga mat. Att då säga att det är en del av mansrollen att trakassera och våldta blir konstigt.

Varför blir det konstigt? Förstår ingenting. Det är ju precis vad könsroller och normer handlar om, vad som förväntas och inte. Grov sexistisk jargong är t ex normaliserat i mansrollen. Sexuella trakasserier lika så.
 
Fast det är inte riktigt relaterat till mansrollen eller könsroll. Nu försöker vi väl visserligen i allmänhet gå ifrån könsroller och därmed även sådant som mans och kvinnorollen men jag tror inte det varit en del av ens roll som man att trakassera och våldta. Därmed inte sagt att många män inte gjort det ändå men om man tittar på vad en roll innebär och då t.ex. kvinnorollen så pratar man om saker som man har förväntats göra eller inte göra t.ex. diska, tvätta, städa, laga mat. Att då säga att det är en del av mansrollen att trakassera och våldta blir konstigt.
Hur många kvinnor våldtar och sextrakaserar? Nej precis det är uteslutande mest män som gör. Och innan nån blir hysterisk så INTE ALLA MÄN och NEJ JAG HATAR INTE MÄN.
På många arbetsplatser och överlag i samhället och i hemmen så förekommer det alldeles för ofta och då är det provocerande att läsa om att hela tiden ”de stackars männen” och att nejdå det är minsan inget problem. För en av mansrollerna är inte sund!
 
Hur många kvinnor våldtar och sextrakaserar? Nej precis det är uteslutande mest män som gör. Och innan nån blir hysterisk så INTE ALLA MÄN och NEJ JAG HATAR INTE MÄN.
På många arbetsplatser och överlag i samhället och i hemmen så förekommer det alldeles för ofta och då är det provocerande att läsa om att hela tiden ”de stackars männen” och att nejdå det är minsan inget problem. För en av mansrollerna är inte sund!
Du kan fortfarande inte nödvändigtvis dra slutsatsen att eftersom det är främst män så är det pga män uppfostras till att göra det.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 345
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 745
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
783
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp