Jag är bortrest men funderar på att åka hem ikväll eller imorgon bitti och gå på paraden. Jag läser även på andra ställen att många är rädda och tänker avstå från att gå i eller att kolla på paraden. Jag tycker man ska göra som man själv vill och känner för, och jag har full förståelse för att man särskilt inte tar med sina barn om man är rädd själv, men det skulle vara väldigt tråkigt om det blir en mycket mindre parad nu när den behövs som mest. Jag har tidigare gått i/varit publik i Sthlm och på mindre ställen när det varit uttalade hot från nazister, och jag tänker nu som då - om inte jag som cis och hetero vågar gå ut och visa mitt stöd för allas rätt att älska vem de vill, vem kan jag då begära ska göra det? Demokrati och mänskliga rättigheter kan tyvärr inte tas för givet utan måste ibland försvaras.
Själva poängen med hot om terror är också ett skapa just rädsla, vilket är en känsla som mycket lätt sprids. Ju fler som påtalar att de inte kommer att gå med hänvisning till att det är farligt, desto mer sprids och bekräftas känslan av rädsla hos fler. Vilket är hela poängen med terror, och varför den är rikad mot oss "vanliga människor". Det finns ett ökat hot mot Sverige just nu ja, men i andra sidan vågskålen är också en symbol för att vi i detta samhälle är väldigt många som anser att man har rätt till sin kärlek oavsett kön och könsidentitet och att det är en viktig princip för oss. Prideparaden är självklart inte allt i det, men det är en symbol som funnits med oss länge och jag hoppas att så många som möjligt vågar åka in till Stockholm imorgon. Om jag är rädd, hur j-vla rädda är inte de som paraden är viktigast för...? ❤