Rintränings- och utställningstråd

Jag skulle inte säga att det minskar, för öppen kritik förekommer i stort sett bara på älghundsklubbens utställningar. Förr i tiden, när jag började ställa ut på 80-talet, så förekom det att domaren berättade för de runt ringen (ja, de fick allt ta sig till den sidan av ringen där domaren pratade), även om det inte var vanligt förekommande då heller. Alla utställare får ju en skriven kritik och idag är ju många utställningar digitala och då kan man ju gå in och läsa allas andras kritiker också. Det finns en tidsaspekt här och det är att ringen måste vara klar innan finalerna startar. Med upp till 80 hundar i ringen, så finns det inte mycket utrymme till extra tid för varje hund som en öppen kritik skulle innebära och som jag redan skrivit, idag med digitala utställningar så är folk ändå inte så intresserade av vad som händer IRL i ringen, utan sitter med näsan i mobiltelefonerna
I de fall när placeringen/priset inte framkommer i kritiken så vore det ju som utställare kul att förstå varför placeringen/priset blev som det blev. Inte så att öppen kritik kanske löser det men spontant känns de lite mer transparent.
Förstår dock tidsaspekten som du nämner och att det utifrån den kanske inte är helt lätt eller ens möjligt 🙂
 
Sista CK:t idag och därmed är hon färdig dubbelchampion 😃

IMG_4513.jpeg
 
I de fall när placeringen/priset inte framkommer i kritiken så vore det ju som utställare kul att förstå varför placeringen/priset blev som det blev. Inte så att öppen kritik kanske löser det men spontant känns de lite mer transparent.
Förstår dock tidsaspekten som du nämner och att det utifrån den kanske inte är helt lätt eller ens möjligt 🙂
Jag håller med om att det är ett otyg med domare som inte ger en kritik där man i alla fall får en hint om priset. De flesta domare ger dock kritiker med både bra och dåliga saker, ofta är det utländska (utomnordiska) domare som är dåliga på att ge informativa kritiker (och de skulle knappast bli mer informativa om de tvingades ha öppen kritik). Jag blev utan CK på en toppvinnande ungtik för många år sedan för en sydeuropeisk domare. Inga problem med det, jag betalar för att få veta vad domaren tycker om min hund och om domaren inte gillar hunden så är det helt ok. Problemet var dock att jag faktiskt inte fick veta vad domaren tyckte om min tik, då kritiken kunde ha varit för en BIR-vinnare (jag jämförde faktiskt med kritiken som den BIR-vinnande hunden fick och min tik fick t o m en något bättre kritik). Jag kunde naturligtvis gissa mig till varför det inte blev CK baserat på vad domaren satte fram för hundar, men man betalar inte 400 kr för att gissa vad domaren tycker.
 
Jag håller med om att det är ett otyg med domare som inte ger en kritik där man i alla fall får en hint om priset. De flesta domare ger dock kritiker med både bra och dåliga saker, ofta är det utländska (utomnordiska) domare som är dåliga på att ge informativa kritiker (och de skulle knappast bli mer informativa om de tvingades ha öppen kritik). Jag blev utan CK på en toppvinnande ungtik för många år sedan för en sydeuropeisk domare. Inga problem med det, jag betalar för att få veta vad domaren tycker om min hund och om domaren inte gillar hunden så är det helt ok. Problemet var dock att jag faktiskt inte fick veta vad domaren tyckte om min tik, då kritiken kunde ha varit för en BIR-vinnare (jag jämförde faktiskt med kritiken som den BIR-vinnande hunden fick och min tik fick t o m en något bättre kritik). Jag kunde naturligtvis gissa mig till varför det inte blev CK baserat på vad domaren satte fram för hundar, men man betalar inte 400 kr för att gissa vad domaren tycker.
Nä det är nog sant som du säger om att det förmodligen inte skulle göra någon skillnad. Den domaren jag hade var faktisk också sydeuropeisk 😅. Visserligen fick jag något negativt i kritiken men de fick de vinnaren i klassen med. Kan ju vara jag som kanske inte tolkar vikten av kritikerna rätt 😅. Men som du säger, man vill ju veta och inte gissa.
 
Är det någon här som ska ställa på Gotland i helgen?
Undrar också om det finns något bra forum för att hitta samåkning till utställning 😅?
 
Högbo Nordic igår och Lemmy slog till med både BIR och BIR veteran! Samt blev Nordic V Ch! :love: Det var årets sista utställning för oss och vilket sätt han slutade på! 🤩
Grattis! Var du med i finalerna? I så fall sågs vi utan att veta om det, för det var jag som jobbade i uppsamlingsringen för grupp 5 (och flyttade den till utrymmet mellan ring 8 och 9).
 
Grattis! Var du med i finalerna? I så fall sågs vi utan att veta om det, för det var jag som jobbade i uppsamlingsringen för grupp 5 (och flyttade den till utrymmet mellan ring 8 och 9).
Tack! Nejmen så typiskt att jag inte stannade den här gången, det hade ju varit roligt att "ses"! Hade lovat maken att inte stanna till finaler OM han följde med och körde så fick ju lov att hålla det 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp