Ringträning

M

Memma

Om några veckor ska jag ställa ut min hund för andra gången. Förra gången blev han rätt stressad och okoncentrerad i ringen. Hur ska jag träna innan? Hur ska jag förhindra att han blir uppstressad, och om han väl skulle bli det, hur ska jag agera då? Jag tror att han främst blir stressad av dom andra hundarna. Han drar i kopplet och vill hålla koll på allt som händer på en gång.
Tyvärr finns det ingen ringträning vi kan gå på innan utställningen.
Hoppas att ni har några tips att komma med!

Sv: Ringträning

Om du inte har möjlighet att gå på någon ringträning, så kanske du kan hänga med på någon kopplad hundpromenad med brukshundsklubben eller liknande där hundarna inte tillåts att leka eller hälsa på varann... för att träna honom att umgås med många hundar utan att behöva hälsa på alla...
Om du bor i Sthlms området så finns annars ringträning både i Huddinge och i Märsta (som jag känner till) varje måndag utan att behöva föranmäla sig för 100 kr. Lycka till!

"ringträning" är mer till för att föraren att lära sig hur man går, står och ställer upp sin hund i ringen.
Det jag skulle rekomendera dig är at miljöträna din hund lite mer. Ta med hunden till platser, där det finns mycket hundar och människor, så att den blir mer van..

Nånting som är jättebra och som får min hund att ha bra kontakt med mig i ringen är att ignorera hunden nån dag innan så tycker han/hon säkert att du är jätterolig och vill ha mycket kontakt med dig den dan du ska ställa ut. Men inte så mycket så den blir busig utan precis lagom bara. Lycka till!!

Jag gör alltid som så att från valpen kommer hem så tränas den i att stå stilla, låta mig flytta den hur jag vill osv osv. När det är helt befäst ger jag mig ut och tränar bland folk och hundar och övar tills hunden inte bryr sig längre. Allt den ska tänka på då är att koncentrera sig på sin uppgift, vilket då är att stå som jag ställer den, eller springa som jag ber den.

Med den metoden har alla jag tränat upp varit helt säkra på sin sak i Juniorklass.

Har tränat detta på i princip alla hundar, även om dom aldrig ska ställas ut, för det är oerhört bra att kunna för hunden.
Min GD var helt säker på detta, i alla miljöer vi provat på, vid 8 mån ålder. Då kunde hon ställas upp på tunnelbanan, inne i stan, i en hundsamling och liknande.

Tack för alla svar! Jag tror också att han behöver mer miljöträning. På BK brukar han dock inte ha några större problem med koncentrationen, men det är väl för att han är van att vara där... Ska leta efter hundtäta platser!

En till fråga bara: vad sjutton ska jag göra när han blir sådär ofokuserad? I vanliga fall kör jag nästan bara med positiv försärkning och röstkommandon, men han kan bli helt blockerad om han hamnar i en stressande situation. Det hjälper ju inte om jag har en köttbulle i ena handen och klickern i andra handen om han öht inte ser mig. Ska man korrigera i en sån situation?

Vi har gått på ringträning för den mycket duktiga G****d O`S**a och där hade en kille samma problem som du med sin hane. Han fick göra så att vi andra fick stå på rad och så skulle han spring förbi (som i utställningsringen) Han visste vid vilket ställe hunden tappade fokus på honom och titta åt de andra hundarna och skulle då vara beredd med ett snabbt NEJ! precis när hunden var på väg att göra fel och i samma sekund som hunden avbröt felbeteendet så var det "DUKTIG hund" och massor med beröm. Och det skulle vara STOR skillnad mellan NEJ! och DUKTIG hund!! (Min sambo hade rätt bra förklaring på hur DUKTIG hund lät...som om han hade blivit sparkad på kulorna... ;) ) Man blev som en liten teaterapa efter det där kan jag lova. Det han sa var viktigt var att det du utstrålar det utstrålar oxå hunden..
Lycka till!!! Och berätta hur det gick sen!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 500
Senast: Rugge
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 706
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka