LadySara

Trådstartare
häromdagen var jag å sambon å kikade på hästgård. stod en fin liten häst inne i stallet som gnäggade när vi kom in... sambon strckte fram handen så hästen nosade på honom och sambon klappade den på halsen.

nu har de visat sig att det är samma häst som ska flytta till vårat stall. men som inte fått flytta tilloss pga att den fått ringorm..

de flesta som var och kikade på gården var hästfolk många tävlingmänniskor med många egna hästar.

hur pass smittsamt är ringorm??

vad har ni för erfarenheter av de?? hur lång tid tar det innan en häst blir av med de??

Sv: Ringorm..

Har inga egna erfarenheter angående ringorm men man har ju läst på sig om sådant och jag skulle vara något orolig då ringorm tydligen verkar smitta ganska lätt.
Läs mera här. Faktan är tagen från Agria:

Ringorm

Fråga:
Hur lätt smittas ringorm på hästar? Kan man tävla med sin häst om andra hästar har ringorm i stallet? Kan man tävla sin häst om den får ringorm? Hur kan man skydda sin häst mot ringorm om andra i stallet smittats?

Svar:
Ringorm är mycket smittsamt. Det smittar genom direktkontakt mellan smittade individer samt via kontakt med personer, utrustning eller inredning som varit i kontakt med smittade hästar.

Du får inte tävla med din häst om den eller någon annan häst i stallet har ringorm. I djurägarförsäkran som du ska fylla i innan start, ska du försäkra att det inte finns någon smitta i stallet och det går inte om ni har ringorm i stallet.

Du kan skydda din häst genom att förhindra kontakt med smittade hästar. Den får inte heller komma i kontakt med borstar, täcken eller utrustning som smittade hästar haft. För att minska risken för smittspridning, bör man hålla drabbade hästar skilda från övriga hästar om det är möjligt.

Du hittar mer information om ringorm och hur du ska gå tillväga vid ett eventuellt utbrott på sva.se, sökord ringorm.

Sök mer på Ringorm via google eller liknande. Står jätte mycket!

jo jag har läst lite men täntke mest höra härute vad andra vare med om... vet att på min gamla ridskola fick nåra skolhästar ringorm men verksamheten fortsatte då som vanligt å inget speciellt sas då till eleverna... så jag funderar lite vad folk i allmänhet vare med om när de gäller ringorm... men tack iaf .. alltid nyttigt att läsa

Ah jo förstår det. Det är skönt ibland och höra andras åsikter om saker =). OM inget speciellt sas till eleverna så tycker jag det verkar lite knepitg. SOm sagt så smittar ju ringorm lätt och hästarna i samma stall får ju ej tävla. Så jadu. Men jag vet ju inte som sagt. jag har ju ingen erfarenhet av det. Får hoppas att jag inte behöver vara med om det heller =P

Senast ändrad av en moderator:

det är ganska smittsamt, men inte alla individer är lika motagliga. smittar även till människor. även där djur vistats (stall, hagar, borstar, täcken osv) smittar läänge efteråt om man inte dec. väldigt nogrant (med tex. virkon eller jodopax).

vi har haft ringorm vid flera tillfälle (fått in med nya hästar) men inte alla hästar som gått ihop har fått det, jag har heller aldrig själv fått det fast jag "görat" med händerna i det utan handskar. hur snabbt man kommer tillrätta med det beror mkt. på hur angripet djuret är.

min erfarenhet är att det är jättejobbigt om/när man "får in smittan"

Hela travstallet jag jobba i fick det. dom blev riktigt såriga o hade ont överallt.
Det tog evigheter att bli av med det eftersom dom var så pass nersmittade.
Vi tvätta allt och alla i jodopax.

Jag fick de oxå....

Vi har haft det istallet till och från hela året... Eftersom det är 14 dagars inkubationstid är det svårt att stoppa smittan. Jag har dock inte upplevt det som ngt jättestort problem, hästarna verkar inte lida av det och vi har kunnat rida som vanligt. Vid ngt enstaka tillfälle har det dock suttit under sadeln så då har det blivit några dagars ridvila. Ingen människa har blivit smittad och vi har inte haft ngn överdriven sanering - vanlig handhygien med tvål och vatten bara. Våra hästar tävlar dock inte, annars hade det nog varit jobbigare.

Ja ringorm är ju en svamp som sprider sporer... Ni vet hur det är om man trampar på en röksvamp?!
Virkon är ett bra hjälpmedel mot ringorm. Både att använda på häst (ej sårig dock!) i stallmiljön, och att tvätta av ryktredskap med. Vet att när männskor fått ett litet angrepp så kan man lägga på nån fet salva för att isolera svampen och typ Pevaryl och då brukar den dö ut. Vid svåra angrepp så krävs stark medicin ibland under lång tid. Har varit med en gång när kattungar fötts med ringorm, då katthonan hade haft ringorm ( inga synliga tecken på ringorm när hon födde)

Har aldrig haft ringorm på häst men däremot så har våra kor, ungdjur och kalvar varit drabbade fram till det att vi börja vaccinera för flera år sedan. Har även haft ringorm själv, min man och barn, vi använde då pevaryl.

Är ju som många skrivit tidigare en svamp och den kan leva länge på inredning t.ex i väntan på värddjur.
Klådan är hemsk och irritationen är inte ytlig som t.ex. ett myggbett utan kliar en bra bit in. Förutom rekomenderade preparat så är det väldigt bra att vara i solen både för folk och fä. :) Är man inte för hårt angripen så kan ljus och solstrålar göra underverk om det är den tiden på året.

Kicki :)

Idag använder man Maverol på hästen o Virkon på utrustninggen.

Så fort du har behandlat hästen EN gång, så slutar spridningen.

Vircon är kanske ett bra decinfektion medel men tänk på att det finns finns fler prerarat som kan ta bort ytterligare virus- svamp- och bakterier. Det skall finna ett ytterligare preparat som skall vara bättre än Vircon som heter Parvocid H plus. Sänd mig ett pma om detta låter intressant. Var medvetna om att ni måste rtvätta ytterst noga i alla utrymmen och på inredning och utrustning. Här gäller det stor sanering. Hyr en hetvatten tvätt och tvätta ner stall mm sedan decinficerarni med parvocide H plus. Hade själv ringorm på mins kor för ett par årsedan. Vi kaserade all inrednming gjort av trä ( råd från vet) och sedan tvättade vi och decinficerade. Peppar peppar inga fler utbrott. Men så har även de djur som fick ringormen gått till slakt.

Lycka till med tvättandet!!!

Apropå hästen som skall flytta till ert stall, så till att ringormen läkt ut och kolla sedan även av att samtlig utrustning är tvättad innan det kommer in i ert stall.

Inom nöt och lamm uppfödningen byter vi alltid kläder och skor innan vi besöker andra besättningar. För att vara på den säkraste sidan tycker jag att man kan erbjuda decinfektion eller besöksskydd på skor för att sloppa smittspridning. Det är rätt enkelt att dra fram ett tråg med rent vatten och decinfektions medel för tvätt av skor innan man besöker en anläggning. Glöm inte att kolla så hela skosulan blir ren från skit.

Lycka tlll.

förr hade vi en salva som vet. skrev ut. sist vi fick in ringorm med ny häst (-99) skrev vet. ut ett licens medel som hästen skulle tvättas med varje dag (har för mig) i 10 dagar. sedan tvättades alla omr. som varit angripna med jodopax. samt hela stallet och all utrustning med virkon. alla textiler skulle tvättas, helst i 60grader

då hästen står i ett annat stall nu så förstår jag itne varför vi ska tvätta??? hästen har ännu inte flyttat till oss men ska göra det... och tyvärr så verkar inte stallägaren ta ringorm på allvar då vet sagt att de räcker med att bara ha en box emellan vilket de inte gör.. stallägaren har lovat att hästen ska får flyta in trots ring ormen.... om nu min häst blir smittad kan jag då kräva att stallägaren såtr för kostandena som blir iomed ringormen ??

bytt borstar. andvänd inte samma borstar och svampar.
det ÄR ganska smittsamt..........

jotack vi vet.. men det är INTE MINHÄST. läs vad tråden handlar om..

ochn i ett privat stall använder man sina egna saker till sina egna hästar.. man lånar inte hejvilt av varandra...

fast det är det inte alla som förstår, inte ens i privatstall. jag har haft inackoderingar som lånat både borstar, täcken, grimmor, grimskaft och foder. och blivit skitsura då det påtalats att det är inte ok. givetvis är det inte så överallt eller med alla, men det förekommer. oftare än vad man tror.

jo i stora stall kan det nog vara så men vårat är de 5 hästar 4 ägare..

vi har våra grejor i våra skåp.

frågar återigen.. kan jag kräva stallägaren att h*n ska betala om min häst blir smittad ?? inte så stora summor kanske men allt måste juh göras rent...

jag har itne lust att betala pengar för ngt som kunde ha undvikits...

sist jag hade inackoderingar så va det 2 hästar med 2 ägare. ena ägaren va kanon, men inte den andra. jag vet faktiskt inte om man kan kräva det och har rätt till det. men om du (eller din häst) inte rör hästen/låter dom komma i kontakt, inte låter dom gå ihop, så behöver inte din häst få smittan. den är inte luftburen utan det är en kontaktsmitta.

tex. förra gången vi fick in smittan med nyköpt häst så smittades 1 av dom andra. övriga 4 fick inget. vid varje utbrott vi haft under åren så har som högst hälften fått smittan. men då är givetvis behandling inledd så fort vi märkt av det, och berörda hästar avskillda. har aldrig varit med om att någon har kommit med smittad häst och vetat av det innan. men jag hade protesterat högljut till stallägaren innan hästen kommer om dom vet att hästen inte är frisk.

jag kommer inte att vara i närheten av den hästen... men stallägaren kommer juh att ta in och ut alla hästar från hagen...

sen när dom fyller på vatten i boxen... tex handtget som man vrider på?? jag är rejält pissed att den här hästen kommer in i vårat stall... har till å med letat lite efter ett annat stall att ställa mi häst i....

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 240
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 910
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka