Sv: Ringorm

Men en häst som har haft ringorm kan fortfarande bära på sporer. Ska den byta stall gäller det att vara väldigt försiktig. Det gäller även med alla saker, de ska ska tvättas i 60 grader eller torkas av med svampmedel. Det är INTE roligt om man får det i stallet.
Tro mig, vi har provat!

Men det ser ut som om hästen fått ringorm nu, små kala fläckar under pälsen vid rumpan, kan vara bett men njaaa..

det man undrar över är att är alla medel likadant då det gäller smittandet, ja menar medlet kanske får bort ringormen från hästen men kan han vara bärande?
Hästen ska snart behandlas och då bör man ha ett medel som faktiskt funkar mot bärande.

Men en häst som har haft ringorm kan fortfarande bära på sporer. Ska den byta stall gäller det att vara väldigt försiktig. Det gäller även med alla saker, de ska ska tvättas i 60 grader eller torkas av med svampmedel. Det är INTE roligt om man får det i stallet.
Tro mig, vi har provat!
jo, det är klart att bakterierna kan ligga i koma, som jag säger det, ett tag och sedan börja om på nytt igen. Men behandlar man djuren rätt och sanerar byggnaden och lösa prylar däri så ska smittan ge med sig. men som sagt så tar det tid.

Jag har också varit med om ringorm och vet att det tar tid och hur jävligt det är men har själv bara inte varit insatt i själva saniteringen. Dock var det en tid sedan.

Joo, det är ju den risken som finns. Men det är nog inte meningen med några behandlingar att ringormen bara ska nedbrytas synligt men sedan finnas kvar som en bärande smitta.
Fast det kanske går att prata med någon veterinär om olika preparat som går att använda och som har fungerat för väldigt många? Har en viss behandling fungerat ordentligt för många så minskar ju risken för att smittan inte fungerar för din kompis. Med fungerar menar jag då att den förvsinner helt och inte bara synligt..

Vi får hoppas att ringormen försvinner på din kompis häst snart så att ingen annan blir smittad.

Lycka till

Det brukar gå lite ringorms-svängar på de ridskolor jag varit aktiv på. Och det har aldrig smittat alla hästar (alltså via luften)

De hästarna har fårr vara precis som vanligt, gått i hage med sina kompisar och på lektion, lappar sätts upp på boxdörren, egna ordentligt märkta borstar som läggs i virkon och lappar i sadelkammaren. Samt att personalen informerar.

Jag jobbar som slaktare och vi är 20 st i vårat slaktlag och det är endast 2 st som fått ringorm av kossorna, och det är ganska överrepresenterat tyvärr, i princip varenda nötboskap har ringorm.

Jag vet att man på nötboskap behandlar ringorm genom att hälla virkon längs med "mankammen" och ryggen men de har ju oxå mkt tjockare hud än hästar.

Vi har en "mirakelsalva" på jobbet mot ringorm, kommer inte på vad den heter nu men det försvinner direkt, är det lite brukar det räcka med kortisonsalva.
Ena killen fick ringorm + någon annan sjukdom på armen, så kliade han sig i ansiktet när man får blod/skit/päls/svett så det spred sig ju såklart dit :o Han fick mirakelsalvan, smörjde hela skallen,halsen, axeln och hela armen och var helt normal efter 2 dagar!

Nu är han sjukskriven så jag kan inte fårga vad det var för salva, kanske den går att ha på hästar.

Ta rätt på namnet snälla du.
De har ringorm på ridskolan där jag tränar- vill vara beredd.:angel:

På en ridskola i närheten av mig blev ALLA hästar smittade av ringorm. Alla hästar tvättades med ett speciellt medel som jag inte minns vad det heter, och all utrustning tvättades. Hela stallet sanerades med högtryckstvätt och tvättades och skrubbades. Hästarna blev smittade genom att en ny häst kom till stallet, som sedan visade sig ha ringorm. Hästen lånade en annan hästs sadel, och därmed var två hästar smittade. Dessutom gick eleverna från den ena hästen till den andra och klappade och borstade...

Vilken ridskola handlar det om? För precis så där var det på ridskolan jag red på när de fick ringorm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden