Sv: Ringorm
Det brukar gå lite ringorms-svängar på de ridskolor jag varit aktiv på. Och det har aldrig smittat alla hästar (alltså via luften)
De hästarna har fårr vara precis som vanligt, gått i hage med sina kompisar och på lektion, lappar sätts upp på boxdörren, egna ordentligt märkta borstar som läggs i virkon och lappar i sadelkammaren. Samt att personalen informerar.
Jag jobbar som slaktare och vi är 20 st i vårat slaktlag och det är endast 2 st som fått ringorm av kossorna, och det är ganska överrepresenterat tyvärr, i princip varenda nötboskap har ringorm.
Jag vet att man på nötboskap behandlar ringorm genom att hälla virkon längs med "mankammen" och ryggen men de har ju oxå mkt tjockare hud än hästar.
Vi har en "mirakelsalva" på jobbet mot ringorm, kommer inte på vad den heter nu men det försvinner direkt, är det lite brukar det räcka med kortisonsalva.
Ena killen fick ringorm + någon annan sjukdom på armen, så kliade han sig i ansiktet när man får blod/skit/päls/svett så det spred sig ju såklart dit
Han fick mirakelsalvan, smörjde hela skallen,halsen, axeln och hela armen och var helt normal efter 2 dagar!
Nu är han sjukskriven så jag kan inte fårga vad det var för salva, kanske den går att ha på hästar.