Ringa uppfödare!?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 4 483
Sv: Ringa uppfödare!?

Nu har jag ringt, men det var dessvärre ingen hemma... sååå typiskt, när jag förberett mig och allt! ska försöka lite senare.

Jag har just ringt och talat med en uppfödare själv och det jag var fokuserad på var frågor om föräldradjuren och deras linjer, vad de presterat, hälsostatistik och liknande. Jag ställde helt enkelt en massa frågor för att utröna om hunden de har är det jag söker. Beroende på vad man ska ha sin hund till ser dessa frågor olika ut. För min del var det mycket om spårintresse, gripande, föremålsintresse, nyfikenhet, eventuella kvarstående rädslor vid tester, tävlingsresultat osv.

Först då jag gjort det berättade jag lite om mig själv och uppfödaren kunde fråga lite om denne hade lust. Förvisso kan det ses som ego och burdust att göra så, men de frågor man ställer berättar nästan mer om ens person än den beskrivning man lämnar.

Jag ringde bara upp och hörde om jag kunde komma över och träffa de personligen. Så mycket lättare att bilda sig en uppfattning om föräldradjuren och uppfödaren då än över telefonen.

Stam, resultat utställning och vet, tidigare avkommor osv hade jag tagit reda på via nätet innan jag ringde.

Men jag köpte en hund ur sällskapsgruppen som ska användas främst till sällskap och bara lydnad o dyl för skojjs skull.

Ainon och Jadzia, tack för era svar!

Jag gjorde likvärdigt, det är en sällskapsras jag är inne på så jag frågade en del om hundarna men hade redan mycket information om utställningsresultat, hälsokoller osv så jag frågade mer hur de var allmänt i temperament och mentalitet. Sedan berättade jag lite om mig och undrade om det var något hon själv ville fråga.

*kl*

Nu har jag iaf ringt, eller ja, snarare igår men har inte haft tillgång till internet förrän nu. Jag vill först och främst deklarera att detta är mina personliga åsikter/erfarenheter och att denna uppfödare är mycket duktig med otroligt många, fina hundar. Men jag blev tyvärr lite besviken på telefonsamtalet. Hundfolk är ju lite speciella, lägg då till en äldre dam som är uppfödare inom en showig ras och äldre damer är ju ofta lite bestämda på sina åsikter så särskilt ödmjuk upplevde jag henne tyvärr inte :angel:.

Det började iaf bra. Hon berättade om tiken som hon hade parat och med vilken hane och berömde de båda för deras showighet och lynne och hur trevliga hundarna var, samt om mamman till tiken som också är otrolig. Jag sa att jag var intresserad av en valp från den förhoppningsvis kommande kullen (precis parad), att den skulle vara till sällskap framförallt men ska även fungera till utställning och hon frågade vilken av varianterna jag var ute efter och vilket kön. När jag sa att jag ville ha en tik vet jag inte riktigt vad som hände, först sa hon att det skulle bli väldigt svårt och innan hon skulle förklara varför började hon protestera vilt och säga både det ena och det andra negativa om tikar och argumentera för hanar och prata om hur underbara de var. Varför folk ville ha tikar, det kunde hon inte alls förstå :confused: och hon frågade även mig varför jag vill ha en tik om jag nu inte ska avla.
Jag förklarade lugnt att i kenneln vi haft har det mestadels varit tikar (är ju oftast så) och att de båda hundarna vi har hemma nu är båda tikar, varav en är min egen även om den fått stanna hemma med kompisen hos mamma och pappa nu när jag flyttat hemifrån, så att välja tik är ett naturligt val för mig eftersom jag alltid varit omgiven av tikar. Jag sa även tydligt att jag självklart var intresserad av en hane också. Men hon fortsatte vara helt oförstående och argumentera mot tikar och för hanar, så jag antar att det hon egentligen ville ha sagt var att hon helt enkelt inte vill se hennes tikar gå till sällskap utan ska fortsätta i avel och i utställningsringar hos andra uppfödare även om hon nu inte sa detta rakt ut. Men det hade nog varit enklare än den diskussion hon drog upp :crazy:. Flera gånger frågade hon mig "varför tik!?" och jag försökte svara henne varje gång men hon var så bestämd och sa prompt att hon ändå inte förstod.

Jag ville helt enkelt inte fortsätta den diskussionen så vi pratade lite om hanvalpen hon hade hemma nu och skrattade åt hans försök att gömma sin favoritstrumpa. Jag hade från början tänkt att jag skulle fråga om man kunde få komma och hälsa på eftersom jag självklart vill träffa föräldradjuren men det kändes inte så lockande längre, tyvärr :(. Jag vill fortfarande ha valp därifrån, eller kanske rättare sagt från hennes hundar, men jag tror inte att hon är den uppfödare jag söker tyvärr eller att jag är den valpköpare som hon själv söker. Det hade dock varit lättare om hon nu sagt det redan från början eftersom hon började låta tveksam redan när jag sagt att den framförallt ska vara till sällskap. Jag gissar att deras framgång helt enkelt beror på att de vill att hundarna ska fortsätta visas i ringen och avlas på och det respekterar jag, absolut, men det hindrar ju tyvärr andra från att ta del av hennes fina hundar om man nu inte är så superintresserad av utställning och avel vilket jag iofs kan bli om det går bra på utställningarna för våran del men inte just nu när jag pluggar och jobbar.

Tillslut så fick jag helt enkelt fråga om hon ville ha mitt telefonnummer och ja, det tog hon så vi får väl se vad framtiden utvisar. Jag tror dock inte att hon kommer höra av sig efter ultraljudet av tiken och när det blir aktuellt med valpar. Jag får se om jag hör av mig igen men just nu känns det som att det är bättre att titta sig om efter någon annan och jag har ju givetvis andra kandidater, men detta är verkligen toppkenneln så inombords är jag ganska besviken och lite ledsen. Nu blev detta lite långt så nu får ursäkta! :p

Vad tråkigt att ni inte var på samma våglängd. Även om jag själv inte har något behov av en kunnig uppfödare bakom mig när jag köper valp, så skulle jag faktiskt helt tappa lusten att köpa valp från en uppfödare som jag inte funkade med. Om jag ska göra reklam för någon annans uppfödning (genom att ställa ut och meritera hunden) så vill jag nog känna att det ger mig något.

Kanske finns det någon annan uppfödare, trevligare sådan, som har samma linjer som den den första uppfödaren, som du kan köpa din valp från?
Även om det kan vara så att alla vill ha tikar och uppfödaren därför försökte pusha för hanvalp, så kan man göra det på annat sätt. Själv har jag just nu fler valpköpare som är intresserade av tik än av hane, men det är ju inte värre än att jag säger det till de som kontaktar mig. Jag talar helt enkelt om att det kan bli så att det inte blir någon tik åt dem eftersom så många vill ha det. Det är ju då upp till personen i fråga att avgöra om hanvalp blir aktuellt. I ditt fall så har jag full förståelse för varför du vill ha en tik, det låter som det mest förnuftiga.

Fortsätt att ringa till uppfödare för det finns gott om trevliga uppfödare i vårt land!!

Ett likande samtal hade jag med en uppfødare av dværg/toy pudel, valde att sæga att jag inte ville kæpa dærifrån, och hon ville nog inte heller sælja till mig :angel:

Tror nog du kan hitta en bra kull från en uppfædare med større social kompetens :)

Där ja jobbar har oxå kennel, och 90% av de som hör av sig vill ha tikar. inte alls många som vill hanar, och de brukar oxå argumentera för att hanarna är så mkt trevligare osv., fast de igentligen inte riktigt tycker så, men de är för att bli av med hanarna, då ALLA vill ha tikar!

Kanske är de nått liknanden denna uppfödaren du pratat med försöker göra....att alla är intresserade av tikar, och hon vill nte bli sittandes med hanar?!;)

Men tråkigt att de kändes så, och ja skulle helt klart oxå tappa lusten att köpa valp från en sådan uppfödare!!

Gillar du linjerna så kolla efter en annan uppfödare som har hundar från den första uppfödaren. Det lär ju finnas någonstans.

Jo, jag vet också att många vill ha tikar men sättet hon bemötte det på kändes så.. ja, vet inte riktigt vad jag ska säga? Oförskämt, kanske? Dessutom sa jag om och om igen att det givetvis gick bra med en hane också men jag antar att hon slog det döva örat till. :(

Eftersom det är en stor kennel så finns de här och var så jag ska hålla utkik och plugga stamtavlor :p. Vet några till som ska ha valp i vinter/ vår 2009 och det är den enda tiden på säkert 4-5 år framåt som jag har tiden att vara hemma med en valp så det måste ske då! :D

Det hoppas jag med :) så tråden kommer ju hållas uppdaterad eftersom jag ska höra av mig till fler!
Synd att jag blir så nervös att jag mår illa innan jag plockar upp luren... :angel:

Precis. Jag kan ju en hel del eftersom jag själv är "uppfödd" i kennel så på det viset går det ju bra, men det är en ny ras för mig och man vill ju ändå känna att uppfödaren är någon som man kan ringa när man är tveksam om något eller åtminstone komma bra överens privat. Nog för att jag är van vid äldre, bestämda damer pga jobbet (konditorist :angel:) men hundfolk är ju lite speciella i sig redan.

Jag gissar att hon skulle börja förklara att det var många som ville ha tik, när hon sa att "det kan bli svårt, väldigt svårt", men någonstans där avbröt hon sig och började häva ur sig både det ena och det andra om hur dåliga tikar var och godtog inte mina förklaringar till varför jag ville ha tik och lyssnade inte heller när jag gång på gång sa att jag givetvis är intresserad av en hanvalp också :crazy:. Blev ju nästan lite chockad av hennes beteende även om hon var mycket trevlig annars. Det kändes väldigt tråkigt måste jag säga, det hade varit lättare om hon sagt att det helt enkelt står flera före i kö efter en tikvalp.

Nåja, bättre lycka nästa gång... :cool:

Håhåhåhå då ska du få höra! På den tiden jag letade Beauceron tingde jag till en i den kretsen ganska känd uppfödare-och jag har aldrig pratat med en otrevligare människa i hela mitt liv! :eek:
Hon påstod att bla att IPO kunde man köra med vilken hund somhelst och det var väl inga särskilda kriterier för att komma upp i dom klasserna. Sen var det mest jag som pratade under hela samtalet, hon stod för några få korthuggna inlägg då och då. Puh vilken människa! Fick på håll höra att det var en av jordens största satkärringar sen! :devil:

Ta det inte personligt, vi är flera som fått den trevliga tonen av denna person :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 897
Senast: Asko
·
Äldre Var ett par månader sedan jag skrev om min blivande flytt till Göteborg. Jag satsade allt, sade upp mig från ett fast jobb, lade ut mitt...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka