Precis!
Nej, för det är lite där jag känner att jag har ett "kunskapsglapp". Till exempel hovar tycker jag ändå att jag är "relativt grundpåläst om för att vara amatör", men tänder har jag liksom inte haft någon riktig anledning att läsa på om, förrän nu. Men det ska jag absolut göra!
Om du kollade för 9 mån sen är det extremt ovanligt att få en så enorm hake som är över cm lång, på växande som inte växande sas.
Tänder varken växer så mkt på ett år eller slits så mkt under ett.
Att en häst får hakar fram eller bak vid kindtänder beror på att de inte har en normal rörelse i käken och inte fullgod tuggfunktion. Det i sin tur beror oftast på fel vinklar i tänderna rent biomekaniskt.
När de har rätt vinklar och käken kan röra sig som den ska får de inte hakar. Då rör sig käken så att alla tänder slipas mot varann och hakar inte uppstår.
De uppstår när rörligheten är begränsad och någon tand inte är med i malandet och därför inte per natur slipas.
Att du blir rådd att fixa så ofta brukar bero på att det är av den svenska skolan som inte får lära sig så mkt om biomekaniskt utformade munnar för optimal rörelseförmåga i käken.
Om man ist fixar vinklarna korrekt slipper man hakarna och behöver inte åka så ofta. Även om 6 mån kanske ev kan vara aktuellt i värsta fall.
Dessutom kan de ha riktiga överbett och sas konstruerade överbett.
De riktiga föds de med och har pga skelettets utformning.
De konstruerade beror på felaktigt utförda munjobb där man inte tagit hänsyn till det biomekaniska och hästen har fel vinklar och ont i käken. Då kan vissa dra tillbaks underkäken och se ut som de har överbett de inte har/göra så det överbett som finns ser större ut.
Den senare varianten gör ont och är skadlig iom det.
Har de försämrad tuggfunktion blir det lätt problem i hovar och mage.
Käken ska gå att röra lätt(!) med munnen stängd 4 cm i sidled för att de ska kunna få fullgod tuggeffekt.
Och har de ont i truten är det inte sällan de får problem i resten av rörelseapparaten.
Det här jobbar man med i tex Tyskland, där det forskas mkt också. Och även i tex DK, där deras största försäkringsbolag nu börjat skicka kunder till en sån tandis för att slippa döma ut för diverse olika hältor, ryggproblem etc.
Tänderna och käkens funktion är otroligt mkt viktigare än man först tror.