Rimlig stallhyra...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Camigween

Trådstartare
Detta är ingen annons utan jag vill bara ha reda på om förslaget jag har fått är ett rimligt förslag.

Har möjlighet att hyra boxar i ett litet stall med 3 boxar (3x3)
med liten kominerad sadel/foderkammare.
En hage...ca 80x30
Vatten, el och boxplats ingår, ingen servcie utan allt ska jag sköta själv.
ca 2år sen stallet renoverades.
Ingen spolspilta.
Finns möjlighet att ta hö på en vall om jag betalar pressningen själv och själv tar in höet.
likså med halm som ska kosta 1 kr balen att få pressad.
Stallet ligger ca 6 km ute på landet, närmast en liten by med dåliga buss/tågförbindelser och inga bussförbindelser i anslutning till stallet.
Ingen ridbana och ingen närliggande heller.

Är det verkligen värt 800kr per box?
Där jag står nu kostar det 1300kr och då ingår allt utom mockning.
Likså priserna här omkring är liknande för boxplats med service, hittar tyvärr inga annonser om stall som hyrs ut utan någon mer som ingår än el och vatten, så jag har inget att jämföra med...

Sv: Rimlig stallhyra...

oj... såg att jag postat dubbelt...attans....jaja...

Ingen som har någon kommentar till detta??

Jag skulle inte betala 800 kr i månaden för nästan ingenting.
Men finns det inget annat så vad gör man..?

Finns annat... men nått pucko hadde sagt till dem att de lätt kunde ta 1000kr per box...men de ville inte vara så giriga utan hade bestämmt 800kr...

Tycker det e hel dyrt, sa det till dem och då undrarde jag vad jag tänkt mig och jag sa max 1000kr för alla tre boxar...då sa de att man fick ju inte mycket för 1000kr idag och de ville ju tjäna pengar på att hyra ut stallet som annars bara ska stå tomt och samla damm...

Jag tycker det verkar vara alldeles för dyrt eftersom det inte några vidare rid/träningsmöjligheter såsom ridbana eller ridhus och ingen service ingår. Hagen var ju inte så stor heller.

Jag betalar liksom 750 kr för en box på ca 12 kvm, där ingår det in och utsläpp, 4 fodringar per dag, ridmöjligheter i ridhus 20 x 55 + ridtält , två belysta utebanor. Möjlighet att köpa till extra tjänster mot merkostnad. Vi har dessutom spolspilta med varmt och kallt vatten samt möjlighet att torka täcken. Det är ungefär motsvarande km till "centrum" (mindre ort dock) . Vi har det visserligen billigt och mycket service men det där stallet som du funderar på att hyra lärt ju väldigt dyrt.

Kan säga att jag skulle aldrig ha tagit in dig som hyresgäst - börja direkt med att klaga på priset! 1000 kr för tre boxar då hade jag som stallägare hellre låtit det stå tomt:cool:

Jag har min häst i ett liknande stall, enda skillnaden är att jag även hyr hus på gården och vi har en paddock och lite större hage.
Men vi kan inte ta vall eller halm så vi måste köpa och hämta själva.
Ligger långt ut på landet dit endast skolbussen hittar...

Vi betalar 1200 kr/box och då sköter vi allt själva!!! Men jag tycker att det är värt det eftersom vi kan styra och ställa med våra hästar hur vi vill! Värt hur mycket som helst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Så det beror ju på vad man värderar!

Kan säga att jag skulle aldrig ha tagit in dig som hyresgäst - börja direkt med att klaga på priset! 1000 kr för tre boxar då hade jag som stallägare hellre låtit det stå tomt:cool:

Alltså... Det ska inte ingå något alls i hyran utan det e bara för el och vatten (vilket kommer från egen brunn) Men du hade kanske velat betala 2400kr för ett stall utan något??

Jag har min häst i ett liknande stall, enda skillnaden är att jag även hyr hus på gården och vi har en paddock och lite större hage.
Men vi kan inte ta vall eller halm så vi måste köpa och hämta själva.
Ligger långt ut på landet dit endast skolbussen hittar...

Vi betalar 1200 kr/box och då sköter vi allt själva!!! Men jag tycker att det är värt det eftersom vi kan styra och ställa med våra hästar hur vi vill! Värt hur mycket som helst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Så det beror ju på vad man värderar!

Och du bor i närheten av stockholm...detta är långt ute på landet...närmaste Stad är Landskrona som ligger ca 3 mil bort med dåliga buss/tåg förbindelser...
Och blir det en lika kass sommar iår som förra e det stor chans att verken höet eller halmen går att använda...

det låter ju mer prisvärt där du är nu. men betesmöjligheterna kanske är bättre på det stället?

Ja det är inte dyrt i a f - prova på själv och ha ett stall, betala den el som går åt samt underhåll allt material som slits därinne, laga rör som går sönder etc etc. Det är MKT billigare och bekvämare att hyra in sig än att hålla stall åt andra.

Ja det är inte dyrt i a f - prova på själv och ha ett stall, betala den el som går åt samt underhåll allt material som slits därinne, laga rör som går sönder etc etc. Det är MKT billigare och bekvämare att hyra in sig än att hålla stall åt andra.

Ja jag lär få reda på om det e så himlans dyrt med eget stall eftersom vi håller på att bygga eget stall nu... skulle bara hyra fram till hösten...men inte för det överpriset...

:bow:
Håller med!

Ja jag lär få reda på om det e så himlans dyrt med eget stall eftersom vi håller på att bygga eget stall nu... skulle bara hyra fram till hösten...men inte för det överpriset...

Det låter ju jättebra!

Då får vi se om du återkommer i någon annan tråd om ett år eller så när du inser hur mycket det ibland kan komma att kosta med stall.

800 kr i kallhyra tycker inte jag är orimligt. Det vanligaste priset brukar vara 500 kr i kallhyra och sen tar man mer för vissa tjänster. Jag ligger kvar på 500 kr själv sen flera år tillbaka. Då ingår all utfodring, hemkörning av utefoder i hagen, hjälp med att ta in hö och halm, alla insläpp och hälften av utsläppen, varmvatten i stallet, spolbox, paddock och gratis transporthyra. Tyvärr är det stort minus för dåliga ridvägar och små hagar.
Vet en i trakten som försöker hyra ut för 2000 kr i mån där i stort sett inget ingår.
Tillgång styr efterfrågan. Populära distrikt brukar vara dyrare, och där kan ett stall långt ut på vischan bli lika dyrt som ett mer centralt i ett mindre häst-tätt område.
Det är definitivt inte billigt att ha eget stall, däremot betydligt bekvämare att slippa åka iväg till sin häst. Den finns på hemmaplan och man har bättre koll.
/Sessiagh

Är det verkligen värt 800kr per box?
(kopierat från TS inlägg i början)

Diskuterar ni EN eller TRE boxar för det priset. Jag tycker i alla fall att 800 kr för en box utan några bättre ridmöjligheter, varken tillgång till paddock eller ridhus inte är särskilt billigt. Det är ju skillnad om det gäller en kostnad av 800 kr eller om det var 1000 kr för HELA stallet.. då kan det ju vara värt det.. men det är trots allt skillnad på 800 kr eller 2400 kr för ett stall med tre boxar. Bara så ni nu diskuterar vad man får för en viss summa...

Det är väldigt stor skillnad på om det finns tillgång till paddock/ridhus eller om det ligger centralt eller "på vischan". Min häst står ju i ett stall med tillgång till ridhus, ridbana, spolspilta, täckestorksrum m.m. som sagt för 750 kr i månaden.. Då ingår som sagt den mesta servicen med fodringar och in och utsläpp under vardagarna. Visserligen ligger det ca 6 km utanför centrum till mindre ort (ort med ca 6000 invånare). Och det är väll ca 5 mil till örebro..

Själv skulle jag tycka att det vore ganska hutlöst att betala 2400 kr för ett stall med tre boxar vid ett sådant läge som det är, i alla fall om det inte finns varken paddock eller ridhus och inget direkt som ingår.

Visserligen fanns det ju möjlighet till att köpa hö och halm sedan för ett bra pris men det är ju ändå merkostnader.. kallhyra är ju kallhyra.

Jag tycker det låter dyrt.

I "mitt" stall så kostar det 800 kr. Då ingår fodring och in- och utsläpp i hage. 3 hagar även om de är ganska små. Ingen ridbana på gården men däremot tillgång till en ca 10 min skrittning bort.
Stallet står relativt centralt med bra bussföbindelser (tar ca 15 min att gå till bussen/stan).

Det är för dyrt med tanke på alla omständigheter. Möjligen kan du betala 1500 kr tycker jag, det är 500 kr per box. 1000 kr är nog lite för snålt. Erbjud ägaren 1500 kr och om det inte passar så får du ta ett annat alternativ=ett annat stall. Lycka till med förhandlingen!:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 296
Senast: kattan1974
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar