Rimlig lön

cactuspower

Trådstartare
Vad kan man kräva för lön, eller ja vad är rimligt att tjäna som
17-åring, jobba i ett stall 7-16. Morgonfodra, släppa ut, lunchfodra,
e.m.fodra(insläpp samtidigt), mocka åt 10 hästar + kratta i ridhus, och lite "allmänn" anläggningsskötsel?

Sv: Rimlig lön

Tittade på scb (statistiska centralbyråns hemsida) Städare mfl har en medellön på 16100 kr/månad. Å städning är ju inte direkt något välbetalt arbete.

när jag jobbar i ridskolestallet på söndagar får jag 200:-/gång, arbete i ca 2,5h = ca 80:-/h, då är vi 3 st som hjälps åt att morgonfodra, släppa ut 28 hästar, mocka, och lägga in em fodret i spiltorna...

Man brukar inte få mer än praktikant lön vilken brukar ligga runt 3000/månad.Anställning är ju en annan sak såklart.

Ta kontakt med fackförbundet kommunal dessa har hand om löner för hästskötare. Av dem kan du få hjälp med hur mycket du skall begära i lön.

Enligt Kommunalarbetareförbundet ligger begynnelselönen för hästskötare på ca 13900:-. Vet ej om det räknas från 18 år...men varför inte ringa dit och få dagsfärska uppgifter från 2005 istället ? Dessa gällde 2004...men det kanske inte ändrats..men man vet aldrig.

Vad har städare att göra med hästskötares löner ? Det är ju helt olika fackförbund och avtal.

Mynta2 skrev:
Vad har städare att göra med hästskötares löner ? Det är ju helt olika fackförbund och avtal.
Ja det är det kanske, var det enda jag lyckades hitta som var ens i närheten. lite enklare praktiskt jobb sådär. Trodde faktiskt lönen kunde ligga på ungefär samma. Men det verkar som jag hade fel.

enklare :rofl: ...om du visste hur svårt det är att vara städare. Inte bara sop och borste där inte som många tror, nä, man bör veta vad man gör samt ha stor yrkeskunskap.

Det är inte helt enkelt att svara på. OM arbetsplaten har kollektivavtal börjar lönen på ca 14.000 per månad. Annars är det en fråga om förhandling. Skulle tro att de flesta kan hitta någon som är beredd att göra jobbet en bra bit under den avtalsenliga lönen. Och då blir ju löneläget därefter.

Hör med facket! Det är bara att maila dom, då behöver du inte va medlem heller, men lättast är ju att ha hjälp av facket.

Lönen beror på hur lång erfarenhet och utbildning du har.

Jag klarar defintivt av det som krävs för att kunna ta det jobbet, det är mest mocka, sopa, fodra ev. lite lättare motionering (tömkörning, longering, ridning) av lektionshästar då det är hos en ridskola det gäller.

Var på jullovet hos en tävlingsryttare, som tävlar SM, Unghäst VM osv. samt andra stora klasser i hoppning. Men där blev man rätt rejält utnyttjad, fick 140:- om dagen
och mockade då 10-12 boxar om dagen, ströade, fyllde på vatten osv. Vart extra jobbigt eftersom de flesta hästarna stod inne dygnet runt och ibland stallde jag mig och mockade två gånger om dagen. Longerade hästar, gjorde i ordning hästar som skulle ridas osv. Kunde ibland vara där hela dagar mellan 7-22. Har fortfarande inte fåt mina pengar heller :(

Men nu är det alltså hos en ridskola det gäller, känns mer seriöst och kommer undvika att ta på mig mer svartjobb. Men på detta stället är det alltså heltid 7-16 som gäller då, tillfälligt.

Ska ta ett brejk från skolan, måste göra det nu för jag står inte ut. Har ingen som helst motivation och känner hur det bara går sämre och sämre. Vill jobba med hästarna som jag tycker är kul! Få tillbaks motivationen och så börja plugga i höst igen.

Ska du ta sabbatsår eller sluta? Tror det finns vissa regler där på hur mycket man får tjäna/jobba, kolla med CSN, har höt nått sånt nämligen..

Jag ska ta sabbatsår bara, jaha okej ska kolla med CSN då.
Jag har hört typ att man kan "praktisera" mot studiebidraget, men
studiebidraget på 950:-/mån för ett arbete på 8-9 timmar/dag tycker jag
att det låter jäkligt dåligt...

Jo men sen har ju föräldrarna plikt att se till att ens barn har pengar fram till den fyller 20 OM hon/han inte flyttar hemifrån innan.

Så hade jag bott hemma & arbetslös så skulle mina föräldrar fått se till att jag får mat, kläder & allt jag behöver, men eftersom jag flyttat så har du ingen plikt att "ge" mig några pengar, utan skulle jag bli arbetlös får jag söka a-kassa.

Är man under 20 får man ingen a-kassa, över 20 får man ett grundbelopp, men man måste vart medlem i a-kassa eller fack i 12 månader ELLER jobbat i 6 månader, har man jobbat i 6 månader får man en a-kassa som är max 80% av lönen man haft.
Är man över 20 och studerar kan man söka a-kassa på studerandevillkor.

Praktiserar man genom arbetsförmedlingen betalar den man praktiserar åt en summa till arbetsförmedlingen (tror det är 3.000:-/månaden) och ams betalar ut en lön till den som praktiserar som är på runt 200:-/dagen minus skatt (brukar vara runt 31% av lönen, beror på var man bor)

Men alltså såvida jag bor hemma så ska mina föräldrar se till att jag klarar mig med mat, kläder osv. alltså. Och om jag flyttar hemifrån så får jag söka a-kassa?
Och eftersom jag är under 20 så innebär det att jag inte skulle få någon a-kassa alls då?

Och om jag skulle praktisera via arbetsförmedlingen så får jag sedan ca 2000:- tillbaka genom AMS?

Gäller detta nu för att jag ska fortsätta studera? Hur hade villkoren sett ut om jag skulle "hoppa av" och det inte vore sabbatsår då? Jag fattar inte riktigt hur vissa kan påpeka att begynnelselönen är 13 900:- och så skulle jag endast få ut ca 2000:- bara
för att jag jobbar medans jag tar sabbatsår?

Mynta2 skrev:
enklare :rofl: ...om du visste hur svårt det är att vara städare. Inte bara sop och borste där inte som många tror, nä, man bör veta vad man gör samt ha stor yrkeskunskap.

Jag vet hur det är att vara städare, har städat under flera sommrar, både på hotell och på ett lasarett samt på kontor.

Har man inte varit anställd tillräckligt länge så man får a-kassa kan man få alfa kassa men inte om man inte gått 3 årigt gymnasie.Alltså är man inte berättigad till alfa kassa om man är 17 år å inte avslutat gymnasiet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 869
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar