Rimlig lön

Sv: Rimlig lön

cactuspower skrev:
Men alltså såvida jag bor hemma så ska mina föräldrar se till att jag klarar mig med mat, kläder osv. alltså. Och om jag flyttar hemifrån så får jag söka a-kassa?
Och eftersom jag är under 20 så innebär det att jag inte skulle få någon a-kassa alls då?
Precis. dina föräldrar är SKYLDIGA att se till att du klarar dig ekonomiskt tills du fyller 20 år.

Flyttar du hemifrån och söker a-kassa måste du jobbat 6 månader ELLER vart med i någon a-kassa eller fack 12 månader.

Skulle jag bli arbetslös nu skulle jag få a-kassa, men det är för jag jobbat 6 månader, slutar du och inte går nått får du ingen a-kassa.

Och om jag skulle praktisera via arbetsförmedlingen så får jag sedan ca 2000:- tillbaka genom AMS?
AMS = Arbetsförmedlingen, de är de som betalar ut din praktiklön.

Gäller detta nu för att jag ska fortsätta studera? Hur hade villkoren sett ut om jag skulle "hoppa av" och det inte vore sabbatsår då?
Även om du hoppar av, tar sabbatsår eller tar studenten betalar AMS ut samma lön till dig OM du praktiserar.

Jag fattar inte riktigt hur vissa kan påpeka att begynnelselönen är 13 900:- och så skulle jag endast få ut ca 2000:- bara
för att jag jobbar medans jag tar sabbatsår?

Det är skillnad på att praktisera och ha fast anställning. Praktik får man av AMS för det inte finns några andra jobb och du räknas inte som "anställd".

Jag mailade facket förut för att veta vad jag skulle begära i lön på mina jobbansökningar. Svaret är:

Hej!
Här kommer ett svar angående din fråga om vad du ska ha i lön. Det svar
vi kan ge dig är detta;
en som jobbar som stallpersonal eller som travtränare ligger enligt
gamla avtalet som
18-åring på 13 905 -ett års vana
15 065- två års vana
15 610- tre års vana
till dessa siffror kan du göra en uppräkning med snittet efter årets
löneförhandlingar som är ca 500kr.

Lycka till!

Var på jullovet hos en tävlingsryttare, som tävlar SM, Unghäst VM osv. samt andra stora klasser i hoppning. Men där blev man rätt rejält utnyttjad, fick 140:- om dagen
och mockade då 10-12 boxar om dagen, ströade, fyllde på vatten osv. Vart extra jobbigt eftersom de flesta hästarna stod inne dygnet runt och ibland stallde jag mig och mockade två gånger om dagen. Longerade hästar, gjorde i ordning hästar som skulle ridas osv. Kunde ibland vara där hela dagar mellan 7-22. Har fortfarande inte fåt mina pengar heller

Nog mer vanligt än att du skulle få en grundlön på 14.000 tyvärr :crazy:
Rimlig lön och verklig lön är tyvärr väldigt långt ifrån varandra i dessa sammanhang.

Senast ändrad av en moderator:

Förstår att jag inte kunde få någon grundlön på 14 000:- men tycker ändå att de kronorna som jag skulle få betalt i detta fallet är väldigt lågt. Jag skulle ju i princip göra precis samma arbete som alla andra, dvs. som de som är anställda där.
Och förmodligen ännu fortare eftersom mycket tid hos dem går förlorad..

fel..

föräldrarna är skylldiga att försörja dig till den dagen du fyller 18. (var du än bor, men de är iofs inte skyldiga att betala en egen lägenhet för dig)
skulle du fortfarande gå i skolan efter din 18-årsdag, vilket de flesta gör, är de skyldiga att försörja dig tills du avslutar dina studier (gymnasienivå), dock längst till den dagen du fyller 20.

Foolish skrev:
fel..

föräldrarna är skylldiga att försörja dig till den dagen du fyller 18. (var du än bor, men de är iofs inte skyldiga att betala en egen lägenhet för dig)
skulle du fortfarande gå i skolan efter din 18-årsdag, vilket de flesta gör, är de skyldiga att försörja dig tills du avslutar dina studier (gymnasienivå), dock längst till den dagen du fyller 20.

När jag pratade med facket och dom papper jag fick när jag skulle blivit arbetslös står det där att föräldrarna ska se till att du klarar dig tills du fyller 20 om du bor hemma.

Föräldrarna är försörjningsskyldiga så länge man studerar, dock längst till 20 års ålder.
Så säger soc å FK iaf.

Klart de skriver så krångligt som möjligt sålänge de kan tjäna pengar på det genom att folk tror att de inte har rätt till bidrag :smirk:

cactuspower skrev:
Förstår att jag inte kunde få någon grundlön på 14 000:- men tycker ändå att de kronorna som jag skulle få betalt i detta fallet är väldigt lågt. Jag skulle ju i princip göra precis samma arbete som alla andra, dvs. som de som är anställda där.
Och förmodligen ännu fortare eftersom mycket tid hos dem går förlorad..

Varför tar ridskolan emot dig? Har de annonserat efter personal tex ett sjukvikariat? I så fall är det rimligt med lön som vid en "riktig" anställning.

Om de däremot gått med på att ta emot dig, trots att de har den personal som krävs och som ekonomin tillåter, är det väl knappast troligt att de redan anställda tycker att avlastningen är så mycket värd att de frivilligt avstår lön åt dig. Ska de gå ner i timmar under tiden du är där? Kommer ditt arbete att på något sätt öka inkomsterna för ridskolan?

Jag gillar itne att det är "vanligast" att folk arbetar för praktikantlönom de sköter de "regulära" arbetsuppgifterna, Det undergräver systemet och gör det svårt för de som har utbildning ect att kunna få RIKTIGA jobb som hästskötare.

escodobe skrev:
Jag gillar itne att det är "vanligast" att folk arbetar för praktikantlönom de sköter de "regulära" arbetsuppgifterna, Det undergräver systemet och gör det svårt för de som har utbildning ect att kunna få RIKTIGA jobb som hästskötare.

Håller med dig, jag är b.la. diplomerad hästskötare och har haft praktik hos lisen & peder, men det är inga som har råd att ha mig p.ga min "höga utbildning" :mad:

Problemet är oftast att stallägare utnyttjar praktikanten geom att denna får jobba för skit lön som dessutom betalas av kommunen så praktikstallet inte behöver betala ngt alls, istället för att stallägaren ska förlora pengar på att anställa ngn.
Man får inte ha praktikanter istället för att anställa folk men det är lika bra att inse att de flesta stall bara utnyttjar dessa praktikanter på just detta sätt.Jag har alltid blivit utnyttjad å jag tycker det ska vara kommunens ansvar att kola upp dessa praktikplatser men de kan ju inte ens sina egna regler.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 869
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar