Sv: Rimlig lön
Flyttar du hemifrån och söker a-kassa måste du jobbat 6 månader ELLER vart med i någon a-kassa eller fack 12 månader.
Skulle jag bli arbetslös nu skulle jag få a-kassa, men det är för jag jobbat 6 månader, slutar du och inte går nått får du ingen a-kassa.
Det är skillnad på att praktisera och ha fast anställning. Praktik får man av AMS för det inte finns några andra jobb och du räknas inte som "anställd".
Jag mailade facket förut för att veta vad jag skulle begära i lön på mina jobbansökningar. Svaret är:
Hej!
Här kommer ett svar angående din fråga om vad du ska ha i lön. Det svar
vi kan ge dig är detta;
en som jobbar som stallpersonal eller som travtränare ligger enligt
gamla avtalet som
18-åring på 13 905 -ett års vana
15 065- två års vana
15 610- tre års vana
till dessa siffror kan du göra en uppräkning med snittet efter årets
löneförhandlingar som är ca 500kr.
Lycka till!
Precis. dina föräldrar är SKYLDIGA att se till att du klarar dig ekonomiskt tills du fyller 20 år.cactuspower skrev:Men alltså såvida jag bor hemma så ska mina föräldrar se till att jag klarar mig med mat, kläder osv. alltså. Och om jag flyttar hemifrån så får jag söka a-kassa?
Och eftersom jag är under 20 så innebär det att jag inte skulle få någon a-kassa alls då?
Flyttar du hemifrån och söker a-kassa måste du jobbat 6 månader ELLER vart med i någon a-kassa eller fack 12 månader.
Skulle jag bli arbetslös nu skulle jag få a-kassa, men det är för jag jobbat 6 månader, slutar du och inte går nått får du ingen a-kassa.
AMS = Arbetsförmedlingen, de är de som betalar ut din praktiklön.Och om jag skulle praktisera via arbetsförmedlingen så får jag sedan ca 2000:- tillbaka genom AMS?
Även om du hoppar av, tar sabbatsår eller tar studenten betalar AMS ut samma lön till dig OM du praktiserar.Gäller detta nu för att jag ska fortsätta studera? Hur hade villkoren sett ut om jag skulle "hoppa av" och det inte vore sabbatsår då?
Jag fattar inte riktigt hur vissa kan påpeka att begynnelselönen är 13 900:- och så skulle jag endast få ut ca 2000:- bara
för att jag jobbar medans jag tar sabbatsår?
Det är skillnad på att praktisera och ha fast anställning. Praktik får man av AMS för det inte finns några andra jobb och du räknas inte som "anställd".
Jag mailade facket förut för att veta vad jag skulle begära i lön på mina jobbansökningar. Svaret är:
Hej!
Här kommer ett svar angående din fråga om vad du ska ha i lön. Det svar
vi kan ge dig är detta;
en som jobbar som stallpersonal eller som travtränare ligger enligt
gamla avtalet som
18-åring på 13 905 -ett års vana
15 065- två års vana
15 610- tre års vana
till dessa siffror kan du göra en uppräkning med snittet efter årets
löneförhandlingar som är ca 500kr.
Lycka till!