Rimlig boxhyra?

Andorra

Trådstartare
Fått frågan om jag vill hyra ut en boxplats med all inclusive. Alltså jag står för all skötsel och mat förutom kraftfoder. Vad är rimligt? Stall på landet och stora hagar. Ponny som iaf förr krävt en hel del mat.
 
Beror på vart i landet du ligger osv. Finns det ridbana/ridhus, vilka bekvämligheter finns?
Kolla vad andra i närheten tar och räkna på det vad du kan ta.
 
  • Hur fräscht är stallet?
  • Tvättmaskin?
  • Torkrum?
  • Utrymme i sadelkammaren?
  • Ridhus/ ridaavstånd till ridhus?
  • Ridbana och hindermaterial?
  • Mängd och kvalité på ridvägar?
  • Antal fodringar?
  • Utevistelse i tid?
  • Möjlighet att hyra släp, ifall man skulle vara utan
Tycker jag sätter pris, förutom hagar som du redan tagit upp :)
 
Håller med de som skrivit tidigare i tråden+ att du måste vara specifik med vad all skötsel innebär : ska du borsta och mocka dagligen t ex, byta täcken, sätta på boots etc? Vilken slags ponny är det: Är ponnyn en shettis eller en ädel d-ponny?
Spannet vi talar om torde vara allt mellan 2000 och 6000 ( om vi räknar bort anläggningar på centrala lägen i Stockholm där priserna verkar vara extrema)
 
Kolla upp vad en relativt likvärdig boxplats kostar i dina trakter och beräkna utifrån det. Det beror helt på vart du bor och vad du har att erbjuda.
 
Stall på landet, inte nära nån större stad, ingen ridbana men härliga skogsvägar. Uppvärmd sadelkammare.
Transport finns att hyra. Ca 5 min åkväg till ridbana. 20 min åkväg till ridhus till olika ridhus.
Täckesbyte, borstning och sånt blir det jag som gör.
Gäller en ädlare C-ponny som ska pensioneras.
Är det rimligt med 2000:-/månad eftersom jag kommer att få göra i princip allt (inkl hö och strö) eller är man alldeles för billig el dyr?
Finns inga som hyr ut platser här i närheten så jag kan inte kolla upp det.
 
räkna vad den kommer kosta i foder och strö.

Räkna på att du ska ha en slant för arbete

detta som allra minst.

min pensionärsponny kostar 600 kr som allra allra minst i grovfoder, använder minst en spånbal i veckan = 400 kr
mockning och preparering av foderpåsar/hinkar/fodring minst en timme om dagen = 30 h/månad. Tillsyn, visitering, omvårdnad tillkommer.

2000 kr i hyra ger i så fall runt 30 kr/dag i "lön" för helservice, och då oskattat, då har man inte räknat NÅGONTING för el, vatten, slitage, utan detta går då de 30kr/dag till, eller ja, från din egen ficka.

Jag tycker det är på tok för billigt. Jag hade inte skött någons häst till vardags för 30 kr/dag oskattat.

Som referens tar stort inackorderingsttall här 70kr/dag för mockning, 70 kr/väg till/från hage i grimskaft, 40 kr/täcke på eller av

grundhyra på 2500 för inack/(enstaka stalltjänstdagar/år, man mockar, packar foder, byter täcke själv), helinack från 5000. Vitt.
 
Har du någon anledning till att vara billig? T ex det är din bästa väns ponny, du vill ha den som sällskap till en annan häst, du får och vill rida den lite emellanåt? Om inte är 2000 för billigt. Sedan är det givetvis skillnad på om du redovisar moms och tar upp pengarna till beskattning eller ej ...
 
Stall på landet, inte nära nån större stad, ingen ridbana men härliga skogsvägar. Uppvärmd sadelkammare.
Transport finns att hyra. Ca 5 min åkväg till ridbana. 20 min åkväg till ridhus till olika ridhus.
Täckesbyte, borstning och sånt blir det jag som gör.
Gäller en ädlare C-ponny som ska pensioneras.
Är det rimligt med 2000:-/månad eftersom jag kommer att få göra i princip allt (inkl hö och strö) eller är man alldeles för billig el dyr?
Finns inga som hyr ut platser här i närheten så jag kan inte kolla upp det.
Här nere betalar vi ca 1000kr/månaden, in/utsläpp, hö och strö ingår, resten får vi stå för själva i stora drag.
Tycker inte det låter orimligt med 2000kr/månaden uppe hos dig om det avser "varmhyra" och att du ska ta hand om hästen i stort.
 
Här nere betalar vi ca 1000kr/månaden, in/utsläpp, hö och strö ingår, resten får vi stå för själva i stora drag.
Tycker inte det låter orimligt med 2000kr/månaden uppe hos dig om det avser "varmhyra" och att du ska ta hand om hästen i stort.
vet du vad foder, strö, slitage, el och arbete kostar? 2000 är orimligt lite.
 
vet du vad foder, strö, slitage, el och arbete kostar? 2000 är orimligt lite.
Det efterfrågades vad stall i närheten av TS tar i hyra, så det var det jag svarade på och med tanke på det så tyckte inte jag att det dubbla mot vad jag betalar i ett stall med liknande egenskaper som TS stall plus att vi har tillgång till ridbana, släp som vi får låna gratis, närmare till ridhus här, var ett dåligt förslag.
Ett annat stall här i närheten tar 800 kr/månaden, vet ej om strö och hö ingick där, men priserna häromkring är ganska låga.
 
Det efterfrågades vad stall i närheten av TS tar i hyra, så det var det jag svarade på och med tanke på det så tyckte inte jag att det dubbla mot vad jag betalar i ett stall med liknande egenskaper som TS stall plus att vi har tillgång till ridbana, släp som vi får låna gratis, närmare till ridhus här, var ett dåligt förslag.
Ett annat stall här i närheten tar 800 kr/månaden, vet ej om strö och hö ingick där, men priserna häromkring är ganska låga.
Det är klart det inte är ett dåligt förslag, men det är så himla många stallägare som tar låga avgifter för sina tjänster, rent orimligt låga på en "hur-tusan-går-detta-runt"-nivå och iom att några gör det, "tvingas" andra prispressa för att över huvud taget få inackorderingar. Som de får betala ur egen ficka för, eftersom hyran inte täcker särskilt mycket. Så eftersätts stallar och anläggning för att det saknas pengar, eller för att det saknats pengar länge nog för att stallägaren ska tappa sugen och inte orka mer. Därav känner jag att det är viktigt att som hästägare vara medveten om vad varje kilo grovfoder kostar, varje kärra "fritt spån" vad nytt hagmaterial kostar och hur lång tid tjänsterna tar att utföra ochvad som är rimligt arvode för dem. Och så vitt då, såklart.
 
Det är klart det inte är ett dåligt förslag, men det är så himla många stallägare som tar låga avgifter för sina tjänster, rent orimligt låga på en "hur-tusan-går-detta-runt"-nivå och iom att några gör det, "tvingas" andra prispressa för att över huvud taget få inackorderingar. Som de får betala ur egen ficka för, eftersom hyran inte täcker särskilt mycket. Så eftersätts stallar och anläggning för att det saknas pengar, eller för att det saknats pengar länge nog för att stallägaren ska tappa sugen och inte orka mer. Därav känner jag att det är viktigt att som hästägare vara medveten om vad varje kilo grovfoder kostar, varje kärra "fritt spån" vad nytt hagmaterial kostar och hur lång tid tjänsterna tar att utföra ochvad som är rimligt arvode för dem. Och så vitt då, såklart.
Det må så vara, vet när jag flyttade in min häst i det stall jag nu står i betalade vi 500 kr/månaden, det dubblades med all rätt. För egen del äter min häst knappt något kraftfoder, så jag kommer billigare undan. Förvisso i vårt stall så hjälper vi som är inackorderade till med att t ex måla om stallet, bygga hagar och lite annat. Vi skulle nog kunna hjälpa till med mer, men jag tror nog stallägarna vill ha någon form av kontroll på vad som görs ändå, haha. :)
 
För min del är det väsentlig skillnad på om det är en inackordering som jag har glädje av eller ej ... Är det ngn som alltid stället upp och hjälper till, mockar åt mig ibland, tar hand om hästar när jag åker bort osv - då hållet jag gärna nere stallhyran. Är det inte så vill jag ha skäligt betalt om jag alls är intresserad...
 
För min del är det väsentlig skillnad på om det är en inackordering som jag har glädje av eller ej ... Är det ngn som alltid stället upp och hjälper till, mockar åt mig ibland, tar hand om hästar när jag åker bort osv - då hållet jag gärna nere stallhyran. Är det inte så vill jag ha skäligt betalt om jag alls är intresserad...
 
Stall på landet, inte nära nån större stad, ingen ridbana men härliga skogsvägar. Uppvärmd sadelkammare.
Transport finns att hyra. Ca 5 min åkväg till ridbana. 20 min åkväg till ridhus till olika ridhus.
Täckesbyte, borstning och sånt blir det jag som gör.
Gäller en ädlare C-ponny som ska pensioneras.
Är det rimligt med 2000:-/månad eftersom jag kommer att få göra i princip allt (inkl hö och strö) eller är man alldeles för billig el dyr?
Finns inga som hyr ut platser här i närheten så jag kan inte kolla upp det.
Spontant tycker jag det är alldeles för billigt... Då får du typ inget för ditt jobb, Utan du gör det nästan gratis,
Men å andra sidan bor jag i en dyrare del av landet så jag hade minst betala 4-5000 för annars hade ngt varit fel.
 
Spontant tycker jag det är alldeles för billigt... Då får du typ inget för ditt jobb, Utan du gör det nästan gratis,
Men å andra sidan bor jag i en dyrare del av landet så jag hade minst betala 4-5000 för annars hade ngt varit fel.
Om jag inte missminner mig så tar ridskolans privatstall här mellan 2000-2500kr, minns dock inte riktigt vad som ingår, men det är mockning, fodring, in och utsläpp i alla fall. Så det är inte direkt den dyraste delen av landet TS bor i, men inte den billigaste heller skulle jag tro. är väl lite som @Cherarriduracell var inne på att det prispressas.
Bästa är nog att ha ett utgångspris och sen kolla med dom som ska inackorderas och se ifall den är villig att betala det priset, annars får man nog mötas på halva vägen, att man kanske har ett lägre pris gentemot att den inackordera hjälper till med något annat (t ex att ta in hö eller liknande).
 
Har ingen nytta av inackorderingen egentligen. Ingen ponny jag kan använda heller ifall andan skulle falla på.
Någonstans upp mot 2500:- verkar nog rimligt om all skötsel, foder och strö ska ingå. Tror att ägarna kommer att bo över 4 mil härifrån också, så speciellt mycket nytta kommer jag inte att ha av dom heller.
Jag misstänker att det här inte kommer att bli aktuellt öht. Dyrt att köpa tillbaka sin gamla ponny och sen har de här fasta kostnaderna för något man inte kommer att ha någon direkt användning av.
 
Fått frågan om jag vill hyra ut en boxplats med all inclusive. Alltså jag står för all skötsel och mat förutom kraftfoder. Vad är rimligt? Stall på landet och stora hagar. Ponny som iaf förr krävt en hel del mat.

Lite beroende på förväntad foderåtgång, förstås, men (även efter att ha läst övriga inlägg) ca 2500kr/mån verkar rätt rimligt åt det låga hållet.
För 5½ år sedan, innan jag flyttade till egen gård, betalade jag löjliga 2000kr/mån för häst och 1600/mån för uppstallning inkl hösilage, havre och torv samt allt jobb ingick. Det var då en bra bit under rådande marknadspriser.

Känner till en person som tar 3500kr per mån för helinackordering med tillgång till ridhus här i trakten, även det alldeles för lågt.- Handlar då om storhäst.

Men det handlar ju lite om syftet med att hyra ut box, också.
Är syftet att tjäna pengar behöver man ta ut rätt mycket.
Är syftet att "jag har en box över och är lite hygglig mot X och behöver inte gå med plus" så kan man ju ligga rätt lågt.
 
Nu är det ju så himla stor skillnad på vart man bor i landet på hur hyrorna ligger. I mitt stall fanns möjligheten till helinackordering om jag ville när jag flyttade in, dock gillar jag inte riktigt det där med att någon annan ska sköta min häst (lite för petig för det), så jag avböjde. Just eftersom vissa i stallet ville ha helinackordering och vissa inte ville det så står det specificerat i vårt kontrakt vad som kostar vad.
Kallhyran ligger på 900 kronor i månaden, och det är det alla betalar. Ville man ha in- och utsläpp kostade det 300 kronor extra i månaden. (Nu är möjligheten till helinackordering borttagen p.g.a. att hon som skötte det ska flytta, därav att jag skriver i dåtid.) I in- och utsläppet ingick täckesbyte. Det fanns möjlighet att köpa grovfoder och strö i stallet mot en kostnad på vad det kostade den som då fick hämta det (runt omkring 500 kronor, vi har ett drygt strö som är fruktansvärt billigt därav att kostnaden kan ligga så lågt, höet går på 380 kronor/balen), och lite då givetvis beroende på häst också och vad den äter. Min ponny klarar sig definitivt på en bale i månaden, men de stora hästarna äter så klart mer. Jag har fixat foder och strö på egen hand. Vi kom alltså i slutänden upp i runt 2000 kronor om man ville ha helinackordering, centralt men ändå lantligt läge på stallet, en hyfsad möjlighet till kollektivtrafik, fantastiska ridvägar och ridavstånd till ridhus/paddock. Här där jag bor är dock hyrorna låga överlag.

Hade det varit jag så hade jag räknat på vad min egen häst kostar mig i månaden, eller skulle kostat om jag behövt ha den installad om det nu är så att jag har eget stall. Jag hade definitivt inte lagt mig under det när jag satte priset, även om jag hade räknat bort försäkring, hovslagare, veterinär och såna kostnader som jag utgår fortfarande ligger på hästägaren.
 
Lite beroende på förväntad foderåtgång, förstås, men (även efter att ha läst övriga inlägg) ca 2500kr/mån verkar rätt rimligt åt det låga hållet.
För 5½ år sedan, innan jag flyttade till egen gård, betalade jag löjliga 2000kr/mån för häst och 1600/mån för uppstallning inkl hösilage, havre och torv samt allt jobb ingick. Det var då en bra bit under rådande marknadspriser.

Känner till en person som tar 3500kr per mån för helinackordering med tillgång till ridhus här i trakten, även det alldeles för lågt.- Handlar då om storhäst.

Men det handlar ju lite om syftet med att hyra ut box, också.
Är syftet att tjäna pengar behöver man ta ut rätt mycket.
Är syftet att "jag har en box över och är lite hygglig mot X och behöver inte gå med plus" så kan man ju ligga rätt lågt.

Emedan hos oss i Södermanland piper folk om att det är svinigt dyrt att min boxplats fullservice (inkl rubbet) bara kom och rid,
med ridbana och 10 min med transport till ridhus, 35 minuter till skärholmen typ, för 3500...

Så allt är ju relativt.. :up:
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 120
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 106
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 569
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp