Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här nere betalar vi ca 1000kr/månaden, in/utsläpp, hö och strö ingår, resten får vi stå för själva i stora drag.Stall på landet, inte nära nån större stad, ingen ridbana men härliga skogsvägar. Uppvärmd sadelkammare.
Transport finns att hyra. Ca 5 min åkväg till ridbana. 20 min åkväg till ridhus till olika ridhus.
Täckesbyte, borstning och sånt blir det jag som gör.
Gäller en ädlare C-ponny som ska pensioneras.
Är det rimligt med 2000:-/månad eftersom jag kommer att få göra i princip allt (inkl hö och strö) eller är man alldeles för billig el dyr?
Finns inga som hyr ut platser här i närheten så jag kan inte kolla upp det.
vet du vad foder, strö, slitage, el och arbete kostar? 2000 är orimligt lite.Här nere betalar vi ca 1000kr/månaden, in/utsläpp, hö och strö ingår, resten får vi stå för själva i stora drag.
Tycker inte det låter orimligt med 2000kr/månaden uppe hos dig om det avser "varmhyra" och att du ska ta hand om hästen i stort.
Det efterfrågades vad stall i närheten av TS tar i hyra, så det var det jag svarade på och med tanke på det så tyckte inte jag att det dubbla mot vad jag betalar i ett stall med liknande egenskaper som TS stall plus att vi har tillgång till ridbana, släp som vi får låna gratis, närmare till ridhus här, var ett dåligt förslag.vet du vad foder, strö, slitage, el och arbete kostar? 2000 är orimligt lite.
Det är klart det inte är ett dåligt förslag, men det är så himla många stallägare som tar låga avgifter för sina tjänster, rent orimligt låga på en "hur-tusan-går-detta-runt"-nivå och iom att några gör det, "tvingas" andra prispressa för att över huvud taget få inackorderingar. Som de får betala ur egen ficka för, eftersom hyran inte täcker särskilt mycket. Så eftersätts stallar och anläggning för att det saknas pengar, eller för att det saknats pengar länge nog för att stallägaren ska tappa sugen och inte orka mer. Därav känner jag att det är viktigt att som hästägare vara medveten om vad varje kilo grovfoder kostar, varje kärra "fritt spån" vad nytt hagmaterial kostar och hur lång tid tjänsterna tar att utföra ochvad som är rimligt arvode för dem. Och så vitt då, såklart.Det efterfrågades vad stall i närheten av TS tar i hyra, så det var det jag svarade på och med tanke på det så tyckte inte jag att det dubbla mot vad jag betalar i ett stall med liknande egenskaper som TS stall plus att vi har tillgång till ridbana, släp som vi får låna gratis, närmare till ridhus här, var ett dåligt förslag.
Ett annat stall här i närheten tar 800 kr/månaden, vet ej om strö och hö ingick där, men priserna häromkring är ganska låga.
Det må så vara, vet när jag flyttade in min häst i det stall jag nu står i betalade vi 500 kr/månaden, det dubblades med all rätt. För egen del äter min häst knappt något kraftfoder, så jag kommer billigare undan. Förvisso i vårt stall så hjälper vi som är inackorderade till med att t ex måla om stallet, bygga hagar och lite annat. Vi skulle nog kunna hjälpa till med mer, men jag tror nog stallägarna vill ha någon form av kontroll på vad som görs ändå, haha.Det är klart det inte är ett dåligt förslag, men det är så himla många stallägare som tar låga avgifter för sina tjänster, rent orimligt låga på en "hur-tusan-går-detta-runt"-nivå och iom att några gör det, "tvingas" andra prispressa för att över huvud taget få inackorderingar. Som de får betala ur egen ficka för, eftersom hyran inte täcker särskilt mycket. Så eftersätts stallar och anläggning för att det saknas pengar, eller för att det saknats pengar länge nog för att stallägaren ska tappa sugen och inte orka mer. Därav känner jag att det är viktigt att som hästägare vara medveten om vad varje kilo grovfoder kostar, varje kärra "fritt spån" vad nytt hagmaterial kostar och hur lång tid tjänsterna tar att utföra ochvad som är rimligt arvode för dem. Och så vitt då, såklart.
Spontant tycker jag det är alldeles för billigt... Då får du typ inget för ditt jobb, Utan du gör det nästan gratis,Stall på landet, inte nära nån större stad, ingen ridbana men härliga skogsvägar. Uppvärmd sadelkammare.
Transport finns att hyra. Ca 5 min åkväg till ridbana. 20 min åkväg till ridhus till olika ridhus.
Täckesbyte, borstning och sånt blir det jag som gör.
Gäller en ädlare C-ponny som ska pensioneras.
Är det rimligt med 2000:-/månad eftersom jag kommer att få göra i princip allt (inkl hö och strö) eller är man alldeles för billig el dyr?
Finns inga som hyr ut platser här i närheten så jag kan inte kolla upp det.
Om jag inte missminner mig så tar ridskolans privatstall här mellan 2000-2500kr, minns dock inte riktigt vad som ingår, men det är mockning, fodring, in och utsläpp i alla fall. Så det är inte direkt den dyraste delen av landet TS bor i, men inte den billigaste heller skulle jag tro. är väl lite som @Cherarriduracell var inne på att det prispressas.Spontant tycker jag det är alldeles för billigt... Då får du typ inget för ditt jobb, Utan du gör det nästan gratis,
Men å andra sidan bor jag i en dyrare del av landet så jag hade minst betala 4-5000 för annars hade ngt varit fel.
Fått frågan om jag vill hyra ut en boxplats med all inclusive. Alltså jag står för all skötsel och mat förutom kraftfoder. Vad är rimligt? Stall på landet och stora hagar. Ponny som iaf förr krävt en hel del mat.
Lite beroende på förväntad foderåtgång, förstås, men (även efter att ha läst övriga inlägg) ca 2500kr/mån verkar rätt rimligt åt det låga hållet.
För 5½ år sedan, innan jag flyttade till egen gård, betalade jag löjliga 2000kr/mån för häst och 1600/mån för uppstallning inkl hösilage, havre och torv samt allt jobb ingick. Det var då en bra bit under rådande marknadspriser.
Känner till en person som tar 3500kr per mån för helinackordering med tillgång till ridhus här i trakten, även det alldeles för lågt.- Handlar då om storhäst.
Men det handlar ju lite om syftet med att hyra ut box, också.
Är syftet att tjäna pengar behöver man ta ut rätt mycket.
Är syftet att "jag har en box över och är lite hygglig mot X och behöver inte gå med plus" så kan man ju ligga rätt lågt.