Rimlig boxhyra?

Fått frågan om jag vill hyra ut en boxplats med all inclusive. Alltså jag står för all skötsel och mat förutom kraftfoder. Vad är rimligt? Stall på landet och stora hagar. Ponny som iaf förr krävt en hel del mat.

Först och främst räkna ut vad dina kostnader är för en häst.
Det vill säga

Elkostnad
Hökostnad
Strökostnad
Kraftfoderkostnad/mineraler
Detta är vad som kostar dig sedan kan du ju välja att göra tjänsterna gratis eller ej.
Hade jag haft eget stall och en hyrt in på hel och jag tar hand om hästen helt dvs tar in och ut mockar fixat mat, borstar den och kollar igenom , spolar av ev hovar vid lera osv.
Så skulle jag ta 3000 månaden för allt.. då behöver ägaren inte åka ut allt om den inte vill.
Rida/kör gör jag inte....
Men visst är det en nära kompis så skulle hon få stå för självkostnadspris och att man mer byter tjänster med varandra. Jag kan få hjälp med annat..=)
Men en ren inhyrd som man inte känner från start skulle få betala=)
 
Emedan hos oss i Södermanland piper folk om att det är svinigt dyrt att min boxplats fullservice (inkl rubbet) bara kom och rid,
med ridbana och 10 min med transport till ridhus, 35 minuter till skärholmen typ, för 3500...

Så allt är ju relativt.. :up:

Ja, allt är relativt.
Men frågan är om uthyraren ska vara den som går minus (i mitt fall var det en pensionerad travtränare som ville ha hästar runt sig och därför tog ganska lite betalt, och dessutom vitt).
Eller om det är hästägaren som ska betala vad det kostar och också betala vettigt för den tjänst vi köper.
 
Emedan hos oss i Södermanland piper folk om att det är svinigt dyrt att min boxplats fullservice (inkl rubbet) bara kom och rid,
med ridbana och 10 min med transport till ridhus, 35 minuter till skärholmen typ, för 3500...

Så allt är ju relativt.. :up:

Vet du att "emedan" betyder "eftersom"?
 
Ja, allt är relativt.
Men frågan är om uthyraren ska vara den som går minus (i mitt fall var det en pensionerad travtränare som ville ha hästar runt sig och därför tog ganska lite betalt, och dessutom vitt).
Eller om det är hästägaren som ska betala vad det kostar och också betala vettigt för den tjänst vi köper.

I mitt fall tror jag den får stå tom istället.
Att mocka/släppa ut+in/vattna/visitera osv för 16 kr om dagen (ej slitage+el inräknat då jag själv har merparten utav hästarna i stallet)
känns som min nedre gräns.
 
Jag hade en liknande tråd för ett tag sedan och jag måste säga att det känns väldigt svårt med stallhyra. Jag räknade på allt jag kunde komma på (inklusive något litet för slitage som jag tyckte var svårast då jag har lösdrift och har svårt att "se" den biten) och till sist lade jag på 200 för mitt arbete. Då landade det på strax över 2000kr per månad (inklusive moms). Det kändes som en enorm summa, förstå vad rik jag skulle vara om jag inte hade hästar!

Sist jag hade häst inhyrd låg stallhyra inklusive allt utom mockning på 1200kr så jag hade nog en skev bild av vad det kostar eftersom jag tänkte att min hyra kommer ingen att betala. Men då frågade jag andra stallägare vad de tar och det visade sig att bland annat en tog 2500 utan all service och ingen ridbana. En annan tog 3500 med helinackordering (ridbana och ridhus). Kanske jag ändå hade fått uthyrt eftersom jag har lösdrift och det inte är vanligt här. Istället flyttade det in en pensionärshäst där ägarna står för omkostnader i form av foder och jag får ha en tredje häst som jag vill utan att faktiskt köpa en tredje igen.
 
Om man ska ha en inaccordering. Vad kan vara rimlig hyra för en box, full service exklusive halm och foder. Och gott om utrymme för utrustning i ouppvärmt utrymme. Sadel och träns i uppvärmd sadelkammare. Inget varmvatten och bara spolspilta sommartid.
Inte så jätteroliga ridvägar men ok hagar.

Finns många stall runtomkring med liknande förutsättningar. Ingen aning om det finns några större inaccordering stall, är nog mest bara privata.
 
Här nere betalar vi ca 1000kr/månaden, in/utsläpp, hö och strö ingår, resten får vi stå för själva i stora drag.
Tycker inte det låter orimligt med 2000kr/månaden uppe hos dig om det avser "varmhyra" och att du ska ta hand om hästen i stort.
I år köper jag hö (tar eget i vanliga fall) och mina hö kostnader i vinter blir ca 1350 kr/månad häst.
 
Jag betalar 2500:- för min stallplats. Box, halm, fri tillgång på hö. Mockning, in och utsläpp ingår 6 dagar i veckan och stallägaren organiserar maskprover, avmaskning, hovslagare.

Vi har en liten padock, stora hagar, tvättmaskin och torkrum. Stallet är lite omodernt och behöver städas igenom men väldigt fint. Ligger utanför liten stad.

Billigt som sjutton tycker jag, och jag skäms nästan.
 
Jag betalar 2500:- för min stallplats. Box, halm, fri tillgång på hö. Mockning, in och utsläpp ingår 6 dagar i veckan och stallägaren organiserar maskprover, avmaskning, hovslagare.

Vi har en liten padock, stora hagar, tvättmaskin och torkrum. Stallet är lite omodernt och behöver städas igenom men väldigt fint. Ligger utanför liten stad.

Billigt som sjutton tycker jag, och jag skäms nästan.
Låter billigt. Räknade snabbt och blir 80kr om dagen, och exklusive foder och halm blir det 40kr om dagen för tillgång till allt annat :), väldigt billigt.

Konstigt att folk kan ta mindre i hyra, blir ju en väldigt stor förlust att ha inaccorderade då.
 
Om man ska ha en inaccordering. Vad kan vara rimlig hyra för en box, full service exklusive halm och foder. Och gott om utrymme för utrustning i ouppvärmt utrymme. Sadel och träns i uppvärmd sadelkammare. Inget varmvatten och bara spolspilta sommartid.
Inte så jätteroliga ridvägar men ok hagar.

Finns många stall runtomkring med liknande förutsättningar. Ingen aning om det finns några större inaccordering stall, är nog mest bara privata.

Liknande stall där jag bor, ca 6 mil från Sthlm nära annan större stad. 1500:- exl strö och grovfoder. Inkl mockning etc o allt sånt. Mkt bra hagar visserligen och mkt bra ridvägar. Så nåt sånt för din del med kanske?
 
Liknande stall där jag bor, ca 6 mil från Sthlm nära annan större stad. 1500:- exl strö och grovfoder. Inkl mockning etc o allt sånt. Mkt bra hagar visserligen och mkt bra ridvägar. Så nåt sånt för din del med kanske?

Det låter ju vettigt. Men vad kan vara rimligt att ta för kallhyra och för själva skötseln (fodringar, ut och insläpp, täckesbyte)?
Är det som jag har svårt att räkna ut en rimlig summa för. Har aldrig haft hästen uppstallad själv så har verkligen ingen koll på vad det kostar.
 
Liknande stall där jag bor, ca 6 mil från Sthlm nära annan större stad. 1500:- exl strö och grovfoder. Inkl mockning etc o allt sånt. Mkt bra hagar visserligen och mkt bra ridvägar. Så nåt sånt för din del med kanske?

Det måste ju vara ganska billigt?

Jag betalade 3200:- med mat, strö och ut- och insläpp. Resten fick jag göra själv. Uppvärmd sadelkammare men inga torkmöjligheter och en utebana 20x40.
Inga bra hagar men ok ridvägar. Ca 2,5 mil om sthlm. Det anser jag vara extremt billigt.

Jag själv bor närmare uppsala numer och har stall hemma. Om jag skulle (det gör jag nog aldrig) ta in inackordering så skulle jag inte ta under 3500:-. Troligen skulle jag ligga mer runt 3700 - 4000.

Det är framförallt jobbet jag vill ha pengar för. Då skulle mat och strö ingå, en utevolt på 70x35 samt in- och utsläpp.
Torkmöjligheter för täcken, ingen tvättmaskin.
 
Låter billigt. Räknade snabbt och blir 80kr om dagen, och exklusive foder och halm blir det 40kr om dagen för tillgång till allt annat :), väldigt billigt.

Konstigt att folk kan ta mindre i hyra, blir ju en väldigt stor förlust att ha inaccorderade då.
Ja det är verkligen jättebilligt. Han har eget hö och halm dock - så det kanske påverkar priset en aning. Som sagt, jag skäms nästan (fast det är ju inte jag som satt priset) . Men ska försöka kompensera upp genom att hjälpa till lite med stallägarens egna hästar.
 
Precis som många skriver ska man fråga sig om man vinner något själv på att ha en inackordering. Sällskap? Hjälp när man åker bort? Vinner man inte något själv på det utöver inkomsten så tycker inte jag att man ska kolla på vad andra ligger på i hyra. Man ska helt enkelt räkna ut vad det kostar och ta betalt efter det. Är så trött på detta sponsrande av andras hästägande! Vi tar nog dubbelt som mycket som grannen, vi har fullt och grannen har det inte. Vet du att du har något bra att erbjuda så våga ta betalt! Men var också noga med att vara "bra" och verkligen står för det som utlovades i kontraktet. Så har vi gjort och det har inte alls avskräckt folk, tvärtom faktiskt :)
 
Precis som många skriver ska man fråga sig om man vinner något själv på att ha en inackordering. Sällskap? Hjälp när man åker bort? Vinner man inte något själv på det utöver inkomsten så tycker inte jag att man ska kolla på vad andra ligger på i hyra. Man ska helt enkelt räkna ut vad det kostar och ta betalt efter det. Är så trött på detta sponsrande av andras hästägande! Vi tar nog dubbelt som mycket som grannen, vi har fullt och grannen har det inte. Vet du att du har något bra att erbjuda så våga ta betalt! Men var också noga med att vara "bra" och verkligen står för det som utlovades i kontraktet. Så har vi gjort och det har inte alls avskräckt folk, tvärtom faktiskt :)

Håller med. Har ingen lust att sponsra andras häst ägande, det jag vill få ut av en inccordering är sällskap till mig, sällskap till hästarna så att man slipper ha en inne så fort man ska iväg med den andra. Samt möjligheten till avlastning i stallet vid behov.
Nackdelarna med en inaccordering ser jag som; mer slitage på hagarna. Måste dela med mig av utrymmet i sadelkammaren som redan nu är liten. Och såklart kan det hända att det blir total krock. Man vet ju aldrig vad man får för människa eller häst.
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 120
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 106
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 569
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp