Riktvärden för äldre häst som fallit ur?

A

asahes

Vilka värden, kvoter etc i foderstaten ska man sikta på för att öka hull på en 17åring med svårt att ta upp näring, lite fullblodstyp trots halvblod???
Inser att det är individuellt men ändå finns det nga generella riktvärden?

Sv: Riktvärden för äldre häst som fallit ur?

Normalvikt:
400 kg: 50 mj. 300 g smbp
500 kg: 58 mj. 348 g smbrp
600 kg: 67 mj. 402 g smbrp

Gärna mer eftersom din häst är tunn och svårfödd.
Kvot minst 6, men inga problem om det är upp till 8-9 skulle jag tro.

oj det var lågt. Jag känner nog inget halvblod el fullblod som står på så lite som 58 mj! Alla fullblod jag vet går på ca 120 Mj i normalt jobb.

ts, vad får hästen idag? ett tips är att räkna ut det och lägga på ca 15-20% så ser du vad som behövs.

Jag gick efter utfodringrek.-boken. Men detta är på underhåll!! Därav lite låga siffror.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
Foder & Strö jag har en äldre Kwpn-valack, han blir 24 nästa helg. Han har alltid varit ganska lättfödd men samtidigt behövt ha mer protein än...
Svar
18
· Visningar
3 085
Senast: Lager
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 768
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar