Riktigt trött på grannar...

simba_112

Trådstartare
Åkte på mig en urblåsning i morse. Men enligt min åsikt var det inte JAG som gjorde fel.
Tar det från början, bor i lägenhet på landet (!) och har en granne som tror hon vet allt om hundar och skryter om att hon minsann haft riesenschnauzer (hur det nu stavas?) bla bla...
I somras när min hund var liten valp och jag stog och ropade på henne stog grannen och gullade och sa med världen snällaste röst "gå hem till matte nu", klart som f*n kommer inte hunden när tanten är mycket trevligare än matte som vill att hon ska in.
Hur som helst så brukar grannen ha en gubbe hos sig som har en hund, nån blandras hane. Har ju själv en hane som inte alls tycker om andra hanhundar.
Så VARJE morgon ser jag efter noga INNAN jag går ur med mina hundar att de inte är där. Och är de ute avvaktar jag en stund tills de gått in eller åkt iväg för att undvika bråk.
Kom idag tillbaka från min morgonpromenad, ser att hans bil står där, går förbi och är några meter från min dörr. Släpper lös hundarna där vilket jag alltid gör och det har inte varit något som helst problem på 6månader.
Så hör jag balkom mig att någon öppnar en dörr, mina båda hundar rusar dit, och helvetet bryter lös!
Då har gubbf*n bara öppnat dörren och är på väg ut med hunden FÖRE (dock i koppel) och självklart ryker hanhundarna ihop!
Snabbt dit och får iväg mina två, som går hem till våran trapp, grannen och gubben står och svär och skriker i dörren jag såg nog mest ut så här :eek: .
Och så säger hon till mig "du måste ha dina hundar kopplade" och gubben smäller igen dörren, mitt i min mening som skulle ha varit "men ni måste väl se att vi inte är ute innan ni går ut", men de här nog inte ens hälften.
Jag menar, de VET att jag och hundarna ofta är ute, och att de då oftast ÄR lösa, vilket de aldrig klagat över tidigare.
Så hur svårt är det egentligen att sticka ut huvudet och se att kusten är klar ?!?!
Jag gör det VARJE JÄ*LA DAG för deras skull!!!!
Det gör mig så ledsen att de sedan skyller på min "förbannade jävla hund" :cry:
Klart han vaktar, det är faktiskt på han revir.
Och de VET att våra hundar inte går ihop.
Suck vad ska man göra.....
 
Sv: Riktigt trött på grannar...

Hålla sin hund kopplad?

Det är ditt ansvar att se till att din hund inte springer fram och börjar bråka med någons annans.
 
Sv: Riktigt trött på grannar...

Kom idag tillbaka från min morgonpromenad, ser att hans bil står där, går förbi och är några meter från min dörr. Släpper lös hundarna där vilket jag alltid gör och det har inte varit något som helst problem på 6månader.
Så hör jag balkom mig att någon öppnar en dörr, mina båda hundar rusar dit, och helvetet bryter lös!
Jag vet inte om du hade hoppats på medhåll? Då är jag tyvärr tvungen att göra dig besviken, det är förstås ditt ansvar som hundägare att hålla ordning på din hund. Jag skulle aldrig själv släppa min hanhundsilskna hanne (om jag hade nån) lös om jag vet att det finns en annan hanne i närheten. "Gubben" måste väl ha rätt att gå utanför dörren med sin hund i koppel utan att den blir påflugen av din hund? Du måste ju räkna med att det kan komma en annan hund rätt vad det är, var du än befinner dig? I det här fallet var det ju faktiskt din hund som sprang fram till den andra innan de rök ihop.
 
Sv: Riktigt trött på grannar...

KL

Håller med de två överstående talarna! Hur kan du ens komma på tanken att släppa din hund om du VET att den är aggressiv mot andra hundar, och inte lyder dig till 100% :confused: ? Det är ingen rättighet att ha sin hund lös, utan ett privilegium som måste ske under ansvar och kontroll! Det är ju för att detta inte fungerar för så många som koppellagen blivit allt mer skärpt...

Som sagt, det är DU som har ansvaret för att din hund inte ska springa fram och attackera andra hundar.
 
Sv: Riktigt trött på grannar...

Du får nog inte mycket medlidande här. Läs igenom ditt inlägg en gång och föreställ dig att du är grannen som går ut med hunden och blir anfallen på din egen trappa.
 
Sv: Riktigt trött på grannar...

Jag håller också med de föregående som skrivit att det är ditt ansvar att hålla koll på din hund. Men givetvis har även "gubben" ansvar att hålla koll på sin hund och se till att den inte springer fram till din.......men i detta fallet som du skriver om så får du ta på dig ansvaret för du hade inte kontroll på dina hundar, han hade kontroll på sin!
 
Sv: Riktigt trött på grannar...

Hålla hunden kopplad. Är ju faktiskt lag på det (eller? har för mig det)
Dem har sin fulla rätt att gå ut med sin hund när dem vill och dem ska inte behöva kolla om din är ute lös.
Och du skriver att det är din hunds revir, men han sprang ju över till dem och då är det ju inte längre hans revir. Så du får nog helt enkelt koppla hunden eller lära honom att inte dra för att grannen går ut.

Men jag kan förstå hur du tänker
Våran granne har också hund, som inte funkar med våran.
Dock har deras helt enkelt hoppat över staketet och flygit på våran:mad: . Inte kul.
Vi brukar kolla om dem är ute innan vi tar den vägen.
Det går dock oftast bra nu då dem börjar lära sig att ha koll på sin hund.
Men det blir ju lite samma situation som för dig och grannen.

Vi har alltid Bamse kopplad och kommer deras hund lös och rusar på våran, ja då är det ju deras ansvar. Skulle Bamse rusat till dem så är det ju våran sak att se till att få honom därifrån och att det inte händer igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt trött på grannar...

Så hur svårt är det egentligen att sticka ut huvudet och se att kusten är klar ?!?!
Jag gör det VARJE JÄ*LA DAG för deras skull!!!!

Nää, så är det väl inte. Du sticker ut huvudet varje morgon och kollar att kusten är klar för DIN skull så att du ska kunna ha dina hundar lösa utan problem. Det är väl knappast för grannens skull eller tycker du att du gör honom en tjänst som är schysst och ser till att hans (kopplade) hund inte blir påflugen av dina lösa hundar?
Lite ödmjukhet inför ansvaret man har som hundägare och den hänsyn man måste ta gentemot andra människor tycker jag vore på sin plats för din del.
 
Sv: Riktigt trött på grannar...

Måste nog hålla med om att du faktiskt bör hålla din hund kopplad.

Jag skulle bli vansinnig om det varit min hund som blivit påflugen.
Revir eller inte revir.

Du kan väl helt enkelt låta bli att släppa hundarna just innan du går in så är ju problemet löst.
 
Sv: Riktigt trött på grannar...

Jag håller oxå me övriga här, vet du att du har en aggresiv hund så är ju det ditt ansvar att se till att den ALDRIG kommer åt nån annans hund på det viset, sen spelar ju det ingen roll om du brukar släppa den ett par meter innan din dörr..
förmodligen hade du blivit lika arg om din hund hade blivit påflugen av grannens hund om din stod kopplad på trappen, eller?
 
Sv: Riktigt trött på grannar...

Om du inte till100% vet att din hund inte lä,mnar din sida i en sån situation så släpper du inte hunden lös. Hade dte varit jag hade jag inte nöjt mig med att smälla igen dörren jag hade varit flyförbannad!
 
Sv: Riktigt trött på grannar...

Jag vet mycket väl att det var mitt eget fel. Var väldigt upprörd när jag skrev tråden och borde kanske lugnat ner mig lite innan:crazy:
Vill förklara också att den andra hunden inte bor där, och enda anledningen att jag har min hund lös hemma är att vi bor så att han inte ser vad som hunder på andra sidan huset. I vanliga fall har jag dessutom stenkoll på minsta rörelse omkring och ropar då till mig honom innan han hinner reagera och då kommer han även om det kommer någon annan hund.
Imorse gjorde jag misstaget att ta för givet att även min granne kollade så att kusten var klar, som jag alltid gör, men det gjorde de inte.
Var för tillfället ouppmärksam på hanen då jag knäppte kort på min andra hund, alltså igen MITT fel som inte hade uppmärksamheten åt den andra hunden.
Och förresten formulerade jag mig lite galet när jag sa att jag kollar ut varje morgon för deras skull. Det gör jag inte. Jag kollar för HUNDARNAS skull, för att undvika konflikter och upphetsade hundar.
Och faktiskt så tror jag inte att mina såg den andra hunden först utan sprang fram för att hälsa på grannen som ofta har med sig hundgodis ut på trappen (vilket hon slutat med efter att jag sagt att jag inte vill att mina hundar ska rusa dit).

Väntade mig inte direkt något medhåll heller härifrån för jag visste hela tiden att det faktiskt var mitt ansvar det som hände.
Men jag ska tala med grannen, be om ursäkt, och även be dem att ta en snabb kik, för även om jag har hundarna kopplade kanske jag går förbi precis utanför och det är ju onödigt att de ska "hetsa" varandra när det går att undvika, eller hur?
/En något lugnare flicka som erkänner sitt misstag:o
 
Sv: Riktigt trött på grannar...

Ros till dig för att du inser dina misstag.
 
Sv: Riktigt trött på grannar...

Det är bra att du insåg ditt misstag:bow: Men du har ändrat en detalj i storyn nu, du skrev först att grannen kom ut med hunden före sig, sen skrev du att dina hundar inte såg hunden först:crazy:

Sen om min granne skulle be mig att jag skulle kika ut och kolla om "kusten är klar" så skulle jag bli skit :devil: . Jag bor här och måste väl få gå ut och in som jag vill:mad: . Så snälla för att inte göra dina grannar ännu mer förbannade hoppa över att be dom kolla "kusten" innan dom går ut.
 
Sv: Riktigt trött på grannar...

Han hade hunden före sig, MEN det är en trapp med träväggar på sidorna så mina hundar kunde bara se människorna som syns ovanför "väggen":idea:
Jag vet att han har hunden framför sig för jag tror nog nästan det är hunden som är ute med gubben och inte tvärtom:angel:
Jo det kan mycket väl hända att de blir kinkiga om jag ber dem kolla innan, men för hundarnas och grannfridens skull måste jag göra ett försök, får lägga fram det försiktigt..
 
Sv: Riktigt trött på grannar...

Å andra sidan för hundarnas och grannfridens skull kan du hålla hundarna kopplade.
 
Sv: Riktigt trött på grannar...

Absolut, men det skrev jag ju också. Men även om jag har dem kopplade är det ju onödigt att de ens ska behöva se varandra om det så lätt går att undvika. Det är i alla fall min åsikt (förhoppningsvis håller grannen med)...
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 178
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 414
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp