Sv: Riks VS. SM
Jag tror att det beror lite på vilken ras du har, rasföreningarna ordnar lite olika evenemang. Om jag tar "min" ras New Forest som exempel så anordnas det engelska ridklasser i samband med Riksutställningen ("Riks"), dessa tävlingar är enkla och på en låg nivå, där även ponnyns puts, samarbetsvilja och lydnad ingår i bedömningen. På Riksutställningen är de exteriöra utställningklasserna i fokus, det delas bl a ut fina vandringspriser till klassvinnarna.
På New Forestmästerskapen anordnas det tävlingsklasser i LC-LA i både hoppning och dressyr, dessa klasser kan även kombineras till olika championatsklasser där resultat från dressyr, hoppning och exteriör (drop-in-utställning) vägs samman. Championatsklasser finns i LC, LB och LA, samt för ungponny. Mästerskapsklasserna rids i LA hoppning och LA:4 dressyr, och i dessa klasser koras en mästerskapssegrare. Ofta kallas New Forest-mästerskapen för New Forest-SM (och ja, det är ju Svenska Mästerskapen för New forestponnyer), New forest-mästerskapen rids på lokal nivå och ger inga poäng hos Svenska Ridsportsförbundet.
Ingen av dessa ovanstående tävlingar skall blandas ihop med Svenska Mästerskapen som ordnas för ponnyer av alla raser och åldrar (över 7 år), där t ex kat B tävlar msvB, kat C och D msvA i hoppning, och som kräver start, kval och placeringar i Regional och Nationell tävling och där placeringar i dessa klasser ger poäng hos Svenska Ridsportsförbundet.
Hlsn Helena