Riks VS. SM

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Punkity
  • Startdatum Startdatum
P

Punkity

Fick höra häromdan att det tydligen är en väsentlig skillnad på Riks och SM när det gäller rastävlingar, någon som vet nåt? Jag trodde att det var synonymer men en bekant påstod att Riks inte hade lika hög status som SM.

Sv: Riks VS. SM

Jag tror att det beror lite på vilken ras du har, rasföreningarna ordnar lite olika evenemang. Om jag tar "min" ras New Forest som exempel så anordnas det engelska ridklasser i samband med Riksutställningen ("Riks"), dessa tävlingar är enkla och på en låg nivå, där även ponnyns puts, samarbetsvilja och lydnad ingår i bedömningen. På Riksutställningen är de exteriöra utställningklasserna i fokus, det delas bl a ut fina vandringspriser till klassvinnarna.
På New Forestmästerskapen anordnas det tävlingsklasser i LC-LA i både hoppning och dressyr, dessa klasser kan även kombineras till olika championatsklasser där resultat från dressyr, hoppning och exteriör (drop-in-utställning) vägs samman. Championatsklasser finns i LC, LB och LA, samt för ungponny. Mästerskapsklasserna rids i LA hoppning och LA:4 dressyr, och i dessa klasser koras en mästerskapssegrare. Ofta kallas New Forest-mästerskapen för New Forest-SM (och ja, det är ju Svenska Mästerskapen för New forestponnyer), New forest-mästerskapen rids på lokal nivå och ger inga poäng hos Svenska Ridsportsförbundet.
Ingen av dessa ovanstående tävlingar skall blandas ihop med Svenska Mästerskapen som ordnas för ponnyer av alla raser och åldrar (över 7 år), där t ex kat B tävlar msvB, kat C och D msvA i hoppning, och som kräver start, kval och placeringar i Regional och Nationell tävling och där placeringar i dessa klasser ger poäng hos Svenska Ridsportsförbundet.

Hlsn Helena

Ok, för vad det handlade om egentligen var att jag pratade om Connemara riksen och fick då höra att connemarariksen då skulle ha lägre status än Fjord-SM

Känns ju lite lustigt för det är ju inte samma ras. Connemarafolket bryr sig väl inte om fjordingarna och vice versa. Min ras (morganhäst) har Riks på sommaren, vi räknar det som vårat "eget SM". Men det blir ju en väsentlig skillnad om man sätter ett SM där det är öppet för alla raser - då blir ju konkurrensen större och jag kan mycket tänka mig att det SM-et har högre status då.

Ja, för det är typ så jag sett det också, att connemarariksen är för connemarorna vad fjordsm är för fjordingarna. Men hon påstod att jag hade fel. Men verkar inte som att någon annan hört nåt liknande, så antar att hon inte vet riktigt vad hon pratar om...

(SM för alla raser ser jag också som mer konkurrenskraftigt än de rasbundna)

Lånar min egen knapp

Jag har en ny teori om SM och Riks. Kan det vara så att riks inkluderar utställningsklasser och inte SM?

*kl*
appropå på fjord som gick från Riks till SM så var det väl mer en formell sak för att kunna styra reglerna mer själv har jag för mig.
Minns inte det där exakt, men jag var med sista året det var riks (har jag för mig) och då var det rätt stort missnöje med bla precisionskörnigne och att den gick på idealtid även i omkörningen.
Något sådant plus en del annat var det väl som gjorde att dom bytte till SM istället.

Har verkligen inte uppfattat det som någon grej om högre status :D
Utna som sagt mer för att kunna påverka regler osv mer själv.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 405
Senast: Sezziyanen
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Senast: Dentaku
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 966
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 154
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Uppsättning
  • Tvillingar!?