Rikemanssport?

Sv: Rikemanssport?

för att i de engelska ridsportaffärena vill de bara sälja sälja sälja?
ridlärarna skiter om du lär dig något, de vill ju bara att du ska fortsätta träna för dem, det finns ju ett mkt större utbud på "vanliga" tränare än western å då är de väl mer rädda att om man säger åt "på skarpen" då kanske eleven byter tränare?

och vad jag har hört av en "sadelgubbe" så om en westernsadel inte passar är den värre än en vanlig sadel som inte passar!

plus att vi har ju ganska skarpa bett, sporrar etc.

Att säljaren frågar vilken sorts häst du har är för att skänklarna på stångbetten ser olika ut = passar hästar med olika halsansättningar.(de e vad jag lärt mig iaf)

Jag tror att det inom western i sverige finns större förståelse för att hästar är olika, funkar olika, lär sig olika och behöver olika saker..

Den klassiska svenska ridningen stammar ju - om jag fattat det rätt - från kavalleriet.. Det fanns nog ingen direkt möjlighet att ta hänsyn till hästens eller ryttarens privata behov och personligheter... tror jag iaf...

En sadel som sitter illa är lika illa oavsett stil på sadeln - bara att det kanske påverkar hästen olika.. mest baserat på tyngden hos en westernsadel i jämförelse med en klassisk..

Även om westernridning är lite dyrt så tror jag att det är når att satsa på, bara man köper lite i taget.
Western är ju mer naturligt för hästen, särskilt med nosgrimman, min häst går BÄTTRE

Även om westernridning är lite dyrt så tror jag att det är når att satsa på, bara man köper lite i taget.
Western är ju mer naturligt för hästen, särskilt med nosgrimman, min häst går BÄTTRE utan nosgrimma.
Hon är en fd dressyrhäst och efter att ha tänkt ett tag kom jag fram till det: dressyr är nog den mest onaturliga grejen för hästen!
Samma sak tänkte jag på hoppträningen: jag sätter min häst i galopp och ber den att hoppa över konstiga bommar...
Nej, western är nåt för mig!

men de flesta hästar älskar ju att hoppa, det e ju naturligt!
när vi hade ett föl hemma, så låg det ett träd som de kunde gnaga på i hagen, gissa vad fölet gjorde? jo, sprang och hoppade över trädet gång på gång på gång :D

när vi hade ett föl hemma, så låg det ett träd som de kunde gnaga på i hagen, gissa vad fölet gjorde? jo, sprang och hoppade över trädet gång på gång på gång :D

Min shetlandshingst gjorde slidestops som värsta quarter... *visslar*

Nje, vissa hästar gillar faktiskt inte hoppning - oturligt nog för mig så hoppa min häst ALLT om hon är taggad.. inklusive liggande bommar... iaf vid högre tempo än skritt :angel: så d behöver vi träna duktigt på..

Ricca: Min dam är också f.d. dressyr, även om vi lattjar våra små dressyrträningar ibland för att hålla även det igång - men sen hon blev halvtomhalvt omskolad till westernpålle är hon piggare, gladare och mer sammarbetsvillig även i dressyren... :bump:

jag skrev ju trots allt "de flesta" ;)

min pålle han deremot gillar inte att trava/gallopera över bommar. han saktar ner till skritt *hehe* men hoppa går bra :)

quartern jag rider på ibland blir helt tokig när han ser ett hinder, han drog iväg med mig en gång för att han ville hoppa (hindret kanske var 30-40cm :angel: annars brukar han VÄGRA gå öht *haha* )

Min häst är lite onaturlig då.... Visst hon hoppar gärna... men ibland glömmer hon att fälla ner frambenen när hon skall landa :eek:
Resultatet av det överlämnar jag åt er fantasi....
Hon kan även glömma att räta ut benen när hon bronkar i hagen också.. med samma resultat.. :cool:

Min häst är lite onaturlig då.... Visst hon hoppar gärna... men ibland glömmer hon att fälla ner frambenen när hon skall landa :eek:
Resultatet av det överlämnar jag åt er fantasi....
Hon kan även glömma att räta ut benen när hon bronkar i hagen också.. med samma resultat.. :cool:

hahahaha:rofl: :rofl:

sist jag hoppade med min häst så glömde han att hoppa. han galloperade rakt in i hindret (oxer på 80cm) och när det tog stopp såg han jätteförvånad ut och stog å tänkte ett tag. (å jag satt på å fattade ingenting:angel: )

Knapplån: Det som är tufft med w-sadeln är att man faktiskt inte kan stoppa om den när den inte längre passar hästen. Sadelbyte innebär - åtminstone har det varit så för mig - att man förlorar 1000-lappar varje gång. Nu börjar ju begagnatpriserna gå ner åxå så det blir ännu tuffare att kunna byta sadel. Är man noga på passformen ska det mycket tur till för att hitta en begagnad som passar. Åtminstone om man har en lite "udda" häst. Själv har jag bytt sadel 3 gånger och det har känts i plånboken. Men jag tror ändå att man mår bättre om man håller sig till kvalitet och är noga med att grejerna passar - gäller ju inte bara sadlar..

Hmm, men det där med sadlarna...
För runt 4000 kan man ganska lätt få tag på en helt ok beg. engelsk sadel typ hybertus, stubben eller så. Det finns än så länge ine en chans i h'vete att få tag på en westersadel till samma pris om den skall vara ok vill säga. Då skall man dessutom ha en padd för en tuselapp till sadeln också.
Så nog är det dyrare att skaffa westerutrustning än engelsk!

Sen att man sparar tusenlappar på att inte handla svindyra ridbrallor och strumpor och gudvetallt är ju ett eget val. Det går faktiskt jättebra att rida i ett par gamla jeans i en hoppsadel med...

*kl*
Mycket handlar ju oxå om tillgång och efterfrågan. Westernridningen är på uppgång, vilket ger mer köpare. Och de flesta vill ju köpa amerikanskt (nääää, för svensktillverkat duger ju inte:smirk: ), vilket ger höga priser. Sen är de ju bara för dem som säljer westerngrejjer av indisk kvalitte att lägga sig snäppet under i pris för att få köpare. Men med tiden kommer priserna att sjunka, när markanden börjar bli mättad. Titta bara på priserna på quarter de senaste åren.

Cowboysen i USA som jobbar med ranchwork säger att sadeln räcker ett helt liv om du köper den bästa och sen använder dom mkt uppbyggnads paddar. Men jag vet inte. Sen är d ju roligt att ha fina tävlingsadlar och byta i mellan åt. Men ranchwork sadlarna kan man nog ha ett tag. Vi har mkt mkt att lära från dom riktiga coWboysen för jag kallar inte de som tävlar riktiga utan då ska man nog ha en stor ranch med djur och hästar.I Montana el så. Ja nu gled vi från ämnet. Ja jag behöver fortfarande byta sadel till min criollo som har så hög manke. Har provat mors Ortoflex och den låg bra.;)

Man sparar 1000 tals kronor på att handla direkt från USA . Handlar själv mkt från www.ebay.com clicka in på sporting goods och sen till western riding. Här kan man köpa ALLT nytt eller begagnat, kvalitets produkter, frakten brukar vara låg skickas med Priority Air Mail då är leveransen 4-10 dagar.:idea:

Tullavgifter o frakt då?

Frakten är inte hög, vid Priority Airmail ex komplett träns 150 kr, sadel 800 kr, tullavgiften, moms, inget när vi handlar under 2500 kr! Annars Moms 25 % , tullavgift, men kommer inte ihåg exakt summan 350? tullavg och moms betalas till tullen innan de skickar den vidare fr Svenska flygplattsens godsmotagning.

Okey!
I dag fick jag levererat ända fram till dörren ett ljust enöras träns med röda fina stenar fasstsatta i sidorna och runt örat , jättesnyggt. Priset inkl FRAKT ! 280 KR ! Leveransen tog endast 4 dagar från USA. :idea: :banana:
Rikemanssport.......

Okey!
I dag fick jag levererat ända fram till dörren ett ljust enöras träns med röda fina stenar fasstsatta i sidorna och runt örat , jättesnyggt. Priset inkl FRAKT ! 280 KR ! Leveransen tog endast 4 dagar från USA. :idea: :banana:
Rikemanssport.......

nu är jag inte så mkt för att handla så men ändå... eBay :idea: eller?
jag kan ju inte handla så heller eftersom jag inte ha kontokort o så...
lägg upp bild! snälla...... :bow: :bow: :bow:
:bump: :bump: :bump: :bump:

Liknande trådar

Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
942
Senast: tomte
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 418
Senast: KesoNeso
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 507
Senast: hastflicka
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka