Riesenschnauzer

L

Linas_

Hej!

Jag funderar på att skaffa mig en liten valp under närmsta åren. I dagsläget har vi två utpräglade jakthundar, och jag saknar verkligen en "gårdshund"/familjehund.

Jag har blivit mycket förtjust i just riesenschnauzer och mycket pekar på att det blir en sådan som nästa hund. Det som har gjort mig lite tveksam är att många jag pratar med såväl hundmänniskor som veterinärer är tveksamma till rasens hälsostatus.

Det är väl främst därför jag startade tråden. Jag skulle gärna vilja ha mer synpunkter på detta. Är det så att de är väldigt sjukliga av sig? Vad skall man för övrigt se upp med hos rasen?

/Lina

Sv: Riesenschnauzer

Min familj har haft tre stycken risen.
Den första tog vi bort när hon var 13 år av ålderskrämpor samt att hon hade blivit attackerad av en annan hund och såren läkte inte riktigt bra. Hon hade inga ras sjukdomar dock väldigt dåligt psyke...

Den andra vart bara 5 år, henne tog vi bort pga cancer i hela magen. Vet dock inte om det är ras betingat.

Den tredje och nuvarande har haft ras betingade sjukdomar. När hon var 1 1/2 år så fick hon kloavlossnig så bara pulperna var kvar. När hon var 2 år började hon också tappa pälsen m.m. och fick diagnosen strauma. Har ätit tabletter hela sitt liv. Detta är tydligen vanligt inom rasen. Men hon är idag 13 år och hur pigg som helst. Även om åldern börjar ta ut sin rätt ser man. Men en super go hund med ett underbart psyke. :love:

Min familj har haft tre stycken risen.
Den första tog vi bort när hon var 13 år av ålderskrämpor samt att hon hade blivit attackerad av en annan hund och såren läkte inte riktigt bra. Hon hade inga ras sjukdomar dock väldigt dåligt psyke...

Den andra vart bara 5 år, henne tog vi bort pga cancer i hela magen. Vet dock inte om det är ras betingat.

Den tredje och nuvarande har haft ras betingade sjukdomar. När hon var 1 1/2 år så fick hon kloavlossnig så bara pulperna var kvar. När hon var 2 år började hon också tappa pälsen m.m. och fick diagnosen strauma. Har ätit tabletter hela sitt liv. Detta är tydligen vanligt inom rasen. Men hon är idag 13 år och hur pigg som helst. Även om åldern börjar ta ut sin rätt ser man. Men en super go hund med ett underbart psyke. :love:

Hur funkar det med struma? Mår hundarna bra om man bara medicinerar dem, eller påverkar det deras liv för övrigt? Hur är det med kloavlossning? Är er hund bra idag, eller tappar den fortfarande klona?

Vet du något om det här med sjukdomar följer olika linjer inom rasen? Är det tex skillnad om man tittar på de typiska brukslinjerna jämfört med utställningslinjerna?

/Lina

Har haft riesen i 25 år,endast den senaste har varit sjuk,fick livmoderinflammation!

Har haft riesen i 25 år,endast den senaste har varit sjuk,fick livmoderinflammation!

Det verkar ju vara perfekta hundar, helt vad vi vill ha. Inte nog med att dem är oerhört vackra, jag bara älskar deras temperament.

Men man blir ju lite skrämd när man läser att 10% drabbas av sköldkörtelfel och ungefär 10% av problem med klolossning.

har stora problem med denna dator,en tillfällig fram till tis! Får inte med länkar och bilder,kopplar ifrån..Men gå gärna in på min pixbox
www.movi.pixbox.se
men helt klart,underbar ras!

har stora problem med denna dator,en tillfällig fram till tis! Får inte med länkar och bilder,kopplar ifrån..Men gå gärna in på min pixbox
www.movi.pixbox.se
men helt klart,underbar ras!

Sååå fin! Kan inte hjälpa att jag tycker det är fint med kuperade. Men, det vågar man ju knappt säga högt idag...

Har aldrig fått en negativ kommentar om min kuppade riesen,får bara höra otroligt ståtlig och vacker!
Och jag hoppas bilderna visade lite om denna vovve!
Mina tidigare har växt upp med mina barn utan problem,från spädbarn och uppåt,denna är inte så van med småbarn,kan bli lite bufflig,men det är inga problem!

Har aldrig fått en negativ kommentar om min kuppade riesen,får bara höra otroligt ståtlig och vacker!
Och jag hoppas bilderna visade lite om denna vovve!
Mina tidigare har växt upp med mina barn utan problem,från spädbarn och uppåt,denna är inte så van med småbarn,kan bli lite bufflig,men det är inga problem!

Känner mig inte alls orolig för att skaffa riesen fast jag har barn. Min erfarenhet är att barn fungerar bra med de flesta bruksraser. Allt hänger på fostran och aktivering som vanligt. Har erfarenhet av att ha både "farliga" rottisar och vorstehrs ihop med barn utan minsta problem.

Det enda som oroar mig lite är just det här med sjukdomarna. Det finns ju inget som är värre än när ens älsklingar är sjuka.

Förresten, har okuperade riesrar några problem med sina svansar? Jag som har erfarenhet av hur en vorstehsvans ofta ser ut (fram till de blir kuperade som vuxna istället...)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 170
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 593
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag är uppvuxen med hund och både min ursprungsfamilj och jag själv har haft olika hundar genom åren, men nu är det över 10 år sedan den...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 242
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka