ridtravare sticker!

Frida02

Trådstartare
hej, igår skulle jag rida min ridtravare (rider honom bettlöst) på en gammal järnväg. jag red där bara för att det är nästan det ända stället där det är OK underlag. jag skulle trava. i början gick det ganska bra men sen sticker han iväg och travar lika fort som på travbanan, jag försökte med allt jag kunde att stanna honom. tillslut kunde jag svänga in honom i skogen. men jag skulle vilja ha lite tips på sånt jag kan öva på med honom, för att han inte ska trava så fort. jag funderar på att sätta in ett stångbett på honom, vad tycker ni om det?
:bump:

hej, igår skulle jag rida min ridtravare (rider honom bettlöst) på en gammal järnväg. jag red där bara för att det är nästan det ända stället där det är OK underlag. jag skulle trava. i början gick det ganska bra men sen sticker han iväg och travar lika fort som på travbanan, jag försökte med allt jag kunde att stanna honom. tillslut kunde jag svänga in honom i skogen. men jag skulle vilja ha lite tips på sånt jag kan öva på med honom, för att han inte ska trava så fort. jag funderar på att sätta in ett stångbett på honom, vad tycker ni om det?
Börja med att ta hjälp av en tränare.

Varför rider du bettlöst?
Är det bara för att du vill och hästen fungerar på bett så hade jag absolut haft bett i munnen på den när jag red ut på bettlöst är man rätt hjälplös om kusen inte vill samarbeta.
Sen gäller ju träning, träning, träning. Bromsen måste fungera lika väl som framåtdrivande hjälper oavsett om du är på bana eller ute.

Varför rider du bettlöst?
Är det bara för att du vill och hästen fungerar på bett så hade jag absolut haft bett i munnen på den när jag red ut på bettlöst är man rätt hjälplös om kusen inte vill samarbeta.
Sen gäller ju träning, träning, träning. Bromsen måste fungera lika väl som framåtdrivande hjälper oavsett om du är på bana eller ute.

Jag rider bettlöst för att när jag red med bett så la han tungan över bettet och jag fick ingen kontakt, så jag testade utan. Men nu vill jag testa med stångbett, tror du att de funkar? :)

Stången förhindrar inte att han lägger tungan över bettet. Med stångbett syftar jag alltså på ett bett med hävstångseffekt. Det är själva mundelen som behöver vara utformad så att han inte kan lägga tungan över.

Stången förhindrar inte att han lägger tungan över bettet. Med stångbett syftar jag alltså på ett bett med hävstångseffekt. Det är själva mundelen som behöver vara utformad så att han inte kan lägga tungan över.

Men istället för att säga vad jag inte ska göra, kan ni säga vad jag ska göra?

Men istället för att säga vad jag inte ska göra, kan ni säga vad jag ska göra?

Som andra sagt så är det tränare på plats. Vad gäller bett så har åtminstone jag för lite kunskap för att säga vad du ska ha. Dessutom är hästar individer som ser olika ut i munnen så det är inte bara att ta något bett och kasta in i munnen på dem. Man behöver se hur de ser ut i munnen.

Släng inte på en stång. Att börja hänga i munnen brukar inte vara någon bra start. Antingen är din häst olydig och behöver disciplineras, han kanske blev rädd för något, eller missuppfattade dig och trodde att han skulle springa.

Du kan ju testa med tungfelsbett så kan han inte lägga tungan över. Det är ganska snällt. Trava heller inte ute om du inte vet om du kan få stopp. Håll dig till skritt, och trava på ridbana istället, eller trava mycket korta sekvenser ute. Bara ett par steg och sedan skritt igen. Klapp klapp när han är duktig.

Öva lydnad, start-stopp-start-stopp, klapp klapp på halsen. 4 långa steg- 4 korta steg- 4 långa steg-4 korta steg, klapp klapp på halsen. När det funkar i skritt så öva i trav.

Att bara stå still tycker många hästar är jobbigt/segt, en sådan enkel sak kan också vara bra att träna och att ha en kommando för. Nu ska vi bara stå och hänga här i tre minuter och titta på träden. Mycket klapp på halsen.

Det är inte konstigt att hästar som tränats i flera år att springa fort rakt fram, också gärna vill springa fort rakt fram. Det kan ta ett tag att lära om. :)

Håller fullständigt med de som skriver att du måste träna lydnad, men om man trots detta har en häst som ligger på tungt så kan man 1. Räta upp sig och korta upp tyglarna ordentligt 2. Låsa ena handen genom att t ex ta tag i manen eller ha en rem om hästens hals för stöd om så behövs 3. Ta upprepade korta och snabba tygeltag i riktning 45 grader uppåt - mot dig med den andra handen ( du måste ta och lätta hela tiden dock - inte bara dra). Om du inte har tillräckligt bra balans för att klara att räta upp dig, bli kvar i där utan att falla framåt och ta tygeltag där händerna är oberoende av varandra och kan både ta och ge, så måste du börja med att jobba med din egen sits och kroppskontroll.
När du skriver bettlöst - vad har du då? Om hästen inte kan bett så får du ju t ex betydligt bättre kontroll m t ex ett ponyhack än med en sidepull t ex.

Öva mer lydnad. Låt honom inte börja öka - ofta går hästen att stoppa när den tar de första snabbare stegen, när den redan går i full karreta blir en häst som vill springa lite blind och döv för förhållningar. Så öva dig på att känna när han så att säga börjar föreslå att ni ska springa, och säg nej redan då. Öva redan i skritt och långsam trav att ta förhållningar, och se att de går igenom innan du provar högre tempon.

Som komplement till det som bl a @Lager och @Speedway skriver så nämner jag gärna att lära in ett "nödstopp". Om du googlar på "one rein stop" får du mängder av träffar på ungefär samma tema, även några svenska förklaringar/instruktioner. Tänk på att, som vanligt, vara tydlig och vältajmad med eftergiften.

Stångbett skulle jag inte byta till i det här läget. Du vill bygga bort, eller komma tillrätta med, viljan att sticka iväg i tävlingstempo - så om inte hästen är totalt okänslig tror jag att du skall fokusera på övergångar, samling och lydnad tills hästen går som du önskar även med tränsbett eller för den delen något bettlöst innan du börjar med stångbett.

@Frida02 håller med övriga angående lydnaden. Har själv en häst som lägger tungan över bettet, jag har haft ute tandläkare för att ta reda på orsaken och denne rekommenderade inte tungfelsbett då det blir mycket "skrot" i munnen, utan förespråkade en bettlyftare.
Har själv inte provat, men jag rider mycket bettlöst ute och låter aldrig hästen sticka och känner jag allra minsta tendens då blir det en snabb korrigering. Vi har förvisso övat mycket lydnad från marken, som nu belönar sig uppsuttet också.

Jag gissar också att din häst kan ha trott när det är öppen väg framåt att den ska springa fort, vissa vägar inbjuder till att springa fort och då är det nog som några andra säger att öva mycket övergångar.
Jag tror inte att betsla upp kommer lösa problemet, i värsta fall gör det hästen starkare. Jag tror nog mer på att öva lydnad att hästen ska lyssna på dig och vara lyhörd för vad du ber den att göra och inte hitta på eget. :)

tack så jättemycket för alla svar! rider just nu med ett stångbett, och han lägger aldrig tungan över bettet längre och vi kan trava ganska lugnt. som ni har sagt så ska jag öva mycket mer lydnad, har dock ingen ridbana så jag rider på en longeringsvolt, men det funkar :) har övat på att skritta, sen göra halt och rygga några steg o såklart ge beröm. sen samma sak i trav, det går jättebra:D

Jag använder dessa små trick på min travare:

Inte låta honom smygöka!

Avänder rösten mycket, han är outbildad men kan stanna på ptroo från full galopp, galopperar och travar på röstkommando+ mjuka hjälper.

Aldrig hamna i dragkamp. Väldigt noga med mjuka händer och eftergift.

Min blir lätt taggad av övergångar, jag brukar satsa på att försöka hålla ett lugnt, jämnt tempo istället.

P
Jag använder dessa små trick på min travare:

Inte låta honom smygöka!

Avänder rösten mycket, han är outbildad men kan stanna på ptroo från full galopp, galopperar och travar på röstkommando+ mjuka hjälper.

Aldrig hamna i dragkamp. Väldigt noga med mjuka händer och eftergift.

Min blir lätt taggad av övergångar, jag brukar satsa på att försöka hålla ett lugnt, jämnt tempo istället.
Ps, undvik raksträckor = rakbana=springa fort tills du har koll :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar