Ridtravare och deras specifika träning

Sv: Ridtravare och deras specifika träning

Ooh då kan jag hjälpa till lite.
Jag har en ridtravarvalack vid namn Glenn:love:(en verklig stjärna till sitt namn) på 18 år.
Har haft honom i snart 6 år.
Glenn har aldrig varit startad och vet inte om han är inkörd...men han är väldigt på gasen när man kommer i nån högerkurva...
Glenn har precis börjat förstå hela konceptet med skänkelvikning nu på äldre dagar. Annars har det varit lite så där halvt om halvt han har förstått, då han korsat frambenen men slår i sko och sko med bakbenen vid skänkelvikning.:rofl:
Jag skulle inte vilja säga att han är den mest väl grundutbildade häst men tillsammans under årens lopp har vi lärt oss ihop och när vi båda har gått in i väggen så har det oftast varit så vi har kompromissat fram ett gott resultat i våran träning. :D
Hoppar gör han...som en gud och upptagna i ett hopplag för en ridklubb detta året men...kanske inte med större succe...men en sak i alla fall var att vi kom så långt ändå...det var längre än jag hade vågat hoppats på. :love:
Det roligaste vi tycker är nog att få klä ut oss och få rda omkring och visa upp oss. Så julen är en av mina favorittider...och det är nog Glenns med då han får vara med när det julpyntas i stallet och när vi rider och jular för våra nära och kära. :)
Här har ni några bilder...
www.xoya.bloggagratis.se

Här är några alldeles färska bilder på våran travare!
Han går på bete nu och är lite ringrostig och lite för fet för sin sadel :o :p

21901392.jpg

21901391.jpg

21901390.jpg

Nirak

Det vi börjat träna mer aktivt nu är galoppen. Det har ibland fungerat, ibland inte. Tror den största träningen ligger hos mig, vara mer tydlig. För min medryttare har lyckat flera gånger mer än mig. Får no gta lektioner av henne snart :angel:. Nej men jag och instruktör jobbar på galoppen som sagt.

Det som funkar bäst är skritten. Hon kan gå i stadig fin form, hon är väldigt mjuk och lättstyrd med skänklar och vikt. Fortfarande är det nog jag som har mer träning framför mig, för att hon ska göra rätt så bör ju även jag göra det.
Traven har också fungerat fint, hon har aldrig rusat i i traven eller haft ngn extrem "travartrav", utan det är nästan mer att man få mana på henne då det kan gå lite väl långsamt ibland.

Och så jobbar jag rätt mkt med bommar, har ökat på det mer och mer och håller på med små hinder nu. Detta gör jag utan instruktör, och tar det långsamt. Men hon gillar det! :idea:

Tack!

Gammal man still going strong! ;) De där gubbarna matchar varandra (tvåbeningen och fyrbeningen ;) )

Här är en bild på lite "tramp".. Han är dock lite för otränad i nuläget

21901394.jpg

Nirak

Tack!

Gammal man still going strong! De där gubbarna matchar varandra (tvåbeningen och fyrbeningen )

Här är en bild på lite "tramp".. Han är dock lite för otränad i nuläget

21901394.jpg

Nirak

HAHAHA :D:D De har du rätt i ;) Säger bara mums igen :love: Ser ju ut som en frieser i kroppen ju! (ja om man ska jämföra lite) Biffen! :D:D

Nä friesers är ju mkt mer långbenta och atletiska och med mer "svanhals" :p Denna är bara kort och kompakt.

Det roliga med den här hästen är att han ena stunden kan gå och dra timmer i skogen, den andra kan han dra en fin bröllopsvagn, eller lära små barn att rida, eller trava in på en dressyrbana!

Han gillar att hoppa också! ;) Han hoppar faktiskt riktigt bra, dock är jag alldeles för feg för att göra honom rättvisa :p

10338113.jpg

Nu låter det som att han är nån slags elithäst, det är han inte alls, men han är en jättefin allsidig allroundhäst! :)

Nirak

Nä friesers är ju mkt mer långbenta och atletiska och med mer "svanhals" :p Denna är bara kort och kompakt.

Det roliga med den här hästen är att han ena stunden kan gå och dra timmer i skogen, den andra kan han dra en fin bröllopsvagn, eller lära små barn att rida, eller trava in på en dressyrbana!

Han gillar att hoppa också! ;) Han hoppar faktiskt riktigt bra, dock är jag alldeles för feg för att göra honom rättvisa :p

10338113.jpg

Nu låter det som att han är nån slags elithäst, det är han inte alls, men han är en jättefin allsidig allroundhäst! :)

Nirak

Jo det vet jag att dom har men jag ville få med hans kompakthet och biffighet på ett vackert sätt ;)

Lägger in en liten fråga.

Min kallblodstravar tant som är 9 år (dressyr riden i 2 år) är helt underbar att dressyra med, vi får jätte mycket beröm *stolt matte*. Men när vi hoppar så blir hon lite för pigg och gör typ voltstarter mot hindrena, jobbar som sjutton på att få henne att svänga lite lungt och fint mot hindrena och inte kasta sig runt i 700 blås! Någon som har nått tips?

Hej! Hämtade min första egna häst i Fredags! :love:
Hon är 5år och inte inriden. Väldigt tunn men en cool tjej.
Känner sig trygg i sin box och i hagen. Hon stressar lätt upp sig när vi går ifrån stallet, hon har ju bara varit här några dagar så det kan ju vara förståligt.
Jag skulle ju ha en valack, men när jag såg henne såg jag potensial till en bra ridhäst! Modellen är fin och jag gillar även hennes ben mm.
Sen är hon ju röntgad för lösa benbitar, vaccinerad mm. Så hon kommer från ett bra ställe!
Försöker lära henne att inte trampa på mina hälar och att lita på mig just nu.
Har fått hjälp med rätt foderstat till henne och bettet är för stort! (vet) Ska köpa nytt + bogskydd...

6500875.jpg

6500879.jpg

//Mimmi

Superfin polla! ;D

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 296
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama