Sv: Ridtravare och deras specifika träning
Min ridtravare heter Ron Jogö och är 16 år.
Han har gått på travet fram till 5 års ålder, då han skadades. Skadan läkte utan problem, men han startades aldrig igen iallafall.
Jag fick honom för sju år sedan, och då gick han inte att sitta på. Istället för att skritta taktade han, och hans trav var precis lika snabb som framför sulky. Galopp var inte att tala om. När jag provred honom första gången åkte jag av gång på gång. Han var en riktig tjurskalle under ryttare.
Men på marken var han världens gulligaste och har alltid haft ett hjärta av guld. Jag föll pladask och trots att han knappt var ridbar så köpte jag honom.
Många år, tårar, slit och massor av glädje har passerat. När han var i toppform gick han samlad i alla tre gångarter åt båda håll. Han är dessutom en hejare på att hoppa! Även om hans teknik inte är den allra bästa (rakt upp, och rakt ner) Så tar han sig över i stort sett allt.
För över ett år sedan lämnade jag bort honom på foder, för att få ordning på mitt lite halvtrassliga liv. När jag i somras tog hem honom igen hade han tappat allt. Han var samma stressade häst som första gången jag såg honom och han tyckte att allt var jättejobbigt. Ridturerna var riktiga maktkamper!
Han hade dessutom spruckna och trasiga hovar, och fullt med insektsbett över precis hela kroppen. På bogen hade han variga sår.
Nu har jag börjat på lite styrsel på honom igen, även om det är lång väg kvar att gå. Han är obalanserad och väldigt omusklad.
Det är mycket grundläggande arbete som väntar. T ex så vill han gärna börja gå innan man suttit upp (Med en fot i stigbygeln, hoppandes efter på det andra benet
)
Men det allra viktigaste är att han ska sätta muskler, för som det ser ut nu orkar han inte göra så mycket..
Jag tar gärna emot träningstips, för att stärka ryggmuskulaturen!
Det var min lilla historia om mig och min bråkstake