Ridtravare och deras specifika träning

Sv: Ridtravare och deras specifika träning

Det ska finnas gamla trådar med henne där det finns bilder om du är nyfiken på henne.
Skulle tänka mig att du hittar nåt om du söker härinne på Änglahäst eller " stubbad travare" :angel:

Tar tillbaka det!! det var visst inte så lätt som jag trodde.-.....
:crazy:

RonJog9.JPG

Min ridtravare heter Ron Jogö och är 16 år.
Han har gått på travet fram till 5 års ålder, då han skadades. Skadan läkte utan problem, men han startades aldrig igen iallafall.
Jag fick honom för sju år sedan, och då gick han inte att sitta på. Istället för att skritta taktade han, och hans trav var precis lika snabb som framför sulky. Galopp var inte att tala om. När jag provred honom första gången åkte jag av gång på gång. Han var en riktig tjurskalle under ryttare.

Men på marken var han världens gulligaste och har alltid haft ett hjärta av guld. Jag föll pladask och trots att han knappt var ridbar så köpte jag honom.

Många år, tårar, slit och massor av glädje har passerat. När han var i toppform gick han samlad i alla tre gångarter åt båda håll. Han är dessutom en hejare på att hoppa! Även om hans teknik inte är den allra bästa (rakt upp, och rakt ner) Så tar han sig över i stort sett allt.

För över ett år sedan lämnade jag bort honom på foder, för att få ordning på mitt lite halvtrassliga liv. När jag i somras tog hem honom igen hade han tappat allt. Han var samma stressade häst som första gången jag såg honom och han tyckte att allt var jättejobbigt. Ridturerna var riktiga maktkamper!
Han hade dessutom spruckna och trasiga hovar, och fullt med insektsbett över precis hela kroppen. På bogen hade han variga sår.

Nu har jag börjat på lite styrsel på honom igen, även om det är lång väg kvar att gå. Han är obalanserad och väldigt omusklad.
Det är mycket grundläggande arbete som väntar. T ex så vill han gärna börja gå innan man suttit upp (Med en fot i stigbygeln, hoppandes efter på det andra benet :angel: )

Men det allra viktigaste är att han ska sätta muskler, för som det ser ut nu orkar han inte göra så mycket..

Jag tar gärna emot träningstips, för att stärka ryggmuskulaturen!

Det var min lilla historia om mig och min bråkstake :banana:

Ååh, söta Ron :D har ni ingen klätterstig eller så i närheten?

Min ridtravare är 6 år och har haft henne sen i vintras. Har lagt ner ganska mycket jobb på at omskola henne från western till engelsk. Hon älskar att galoppera och gör det galant, hennes galopp sitter lika fint som vilken annan häst som helst! fattar galopp från skritt i båda varven gör snygga och mjuka galoppombyten. öppna slutna skänkelvikningar gör hon i trav. fram och bakdelsvändningar jättebra. går i form i alla gångarter. går riktigt snygg samlad galopp. och mycket fin trav. Travar Aldrig snabbt vilket endel travare kan göra. traven är nog det svåraste faktiskt att få henne gå i normalt tempo, även om man lättar på handen så går hon i mycket sammlad men fin trav. men om jag vill öka traven lite så ska hon bara fatta galopp. så hon travar aldrig fort inte ens i hagen där galopperar hon hela tiden.
Hon är även grym på att hoppa! går bana 1 meter och galopprar ända fram till hindret lägger aldrig in travsteg och hon går sammlat mellan hindren! Mitt mål är att tävla något litet i dressyr och se hur dte går i vår, sen senare i vår eller fram mot sommaren ska vi starta hoppning 1 meter hae jag tänkt. Men ska försöka ta henne så långt det går, hon är ju högt över 1 meter men hon har inte hoppat så mycket än så i början vill jag ta det lugnt så det inte går åt skogen med all denhär träningen. Så mitt varmblod är undrbar!:love:

Min travare är en veteran..
han är född 89, snart 18 år gammal.
jag fick tillbaka honom för två månader sedan, efter att han hade stått i 1,5 år...:crazy:
det går jättebra. han går jättefint i skritt och trav och man kan korta traven och även länga den ganska mycket medan han går kvar på tygeln. :smirk:
men det är ju lite problem med galoppen. han är lite sen med att fatta galopp i båda varven, men har mycket lättare för vänster.
höger galopp går i 180..:D
men vi är på gång. vi har ju trots allt inte galopperat så mycket sedan han blev igångsatt..

mitt mål är att starta MINST två LB i dressyr innan nästa vinter.. några hopptävlingar skulle ju inte sitta helt fel heller.. det är ju så roligt att hoppa!:bump:

har ett varmblod som jag haft snart 2 år
har tränat mycket skritt och nu börjat med traven på ridbanan
annars har vi galopperat o travat ute bara som omväxling
hon kan höger och vänster galopp för skänkel men jag lämnar den delen nu så länge hon är i maj 8 år gammal och hon kom till mig som en mager liten hjälplös varelse men nu pigg o kry och älskar livet

Jag har två st ridtravare men träna bara den ena.
En 6 årig varmblodsvalack som jag haft i ett och ett halvt år. Innan dess gick han på trav och gjorde två starter. Han var en hel del riden men kunde som sagt ingenting. Det första vi tränade på var skritten som då var kort, alltså han längde inte på stegen utan han trippade nästan fram. Det gick snabbt att årgärda till en fin, bra skritt. Sedan gick vi fram till att han skulle ställa och böja i hörner och volter och han lärde sig snabbare är vad jag trodde. Vi började även lite smått med skänkelvikning, det gick inte så jättebra. Sedan gick vi över till traven. Där skulle han trava kanska snabbt och hålla huvuder högt. Och i ett år har jag bara tränat traven som idag är jättefin. Kort och samlad, och huvudet är inte längre högt utan han går på tygeln:D Skänkelvikningen är mkt mkt bättre.:angel:
Vi började hoppa för ett år sedan ungefär och han älskar det. Vi har hoppat som högt 90 cm och han har klarat 1 m löshoppning.
Vi ha ännu inte börjat träna galoppen, vi har bara galopperat i uppförsbackar i skogen, då är den kanska kort. Jag är tänkt att börja med galoppen i sommar.
Vad jag har som mål: Det vet jag inte än. Vill bara att han ska bli en bra ridhäst. :smirk:

*knapplån*

Jag har en travare på snart 11år. Hon är startad en gång som treåring vad jag vet, har efter det fått tre föl. Hon är endast riden i tre år, endast av mig. :o De första två åren lullade jag mest omkring ute i skogen med henne, skritt, trav & galopp. Ofta barbacka. :D Nu det sista året är dte mer dressyr arbete som gäller. Så just nu tränar vi skritt & trav, vilket hon är ganska duktig i men fortfarande het, galoppfattningarna går inte så jätte bra precis. Hon tar dom perfekt ibland men stegrar sig nästan alltid. Ibland kan det vara riktigt högt också. :S:S Men men, det går framåt i alla fall. =)

//Diana

Hej! Hämtade min första egna häst i Fredags! :love:
Hon är 5år och inte inriden. Väldigt tunn men en cool tjej.
Känner sig trygg i sin box och i hagen. Hon stressar lätt upp sig när vi går ifrån stallet, hon har ju bara varit här några dagar så det kan ju vara förståligt.
Jag skulle ju ha en valack, men när jag såg henne såg jag potensial till en bra ridhäst! Modellen är fin och jag gillar även hennes ben mm.
Sen är hon ju röntgad för lösa benbitar, vaccinerad mm. Så hon kommer från ett bra ställe!
Försöker lära henne att inte trampa på mina hälar och att lita på mig just nu.
Har fått hjälp med rätt foderstat till henne och bettet är för stort! (vet) Ska köpa nytt + bogskydd...

6500875.jpg

6500879.jpg

//Mimmi

jag tror det där blir en riktigt läcker dam när hon får muskla på sig lite! :love:

och när man ser hur "din" förra häst såg ut så tror jag de tkommer gå prima! :)

hur stor är hon förresten?

Tack! Ja, jo.. jag vet ju hur man bygger upp deras muskler :) (klättra, skritta, skritta)
Hm, hon är 160 ungefär kan jag tänka mig..

//Mimmi

Hej.
Jag har en kallblodstravare på 6år som jag haft i 2½månader.

Han är travtränad & startad ngr gånger men skadade sig och stod i 2 år innan jag köpte honom. Han blev inriden och lite skogsriden också.

Alltså har vi inte kommit så långt, försöker få honom i kondition:smirk:

Longerar, tömkör, kör & rider, i skritt och lite trav.

Men men det får ta den tid det tar :bump:

Är lite nyfiken på hur det står till med Bukes alla andra ridtravarryttare. Vad går bra med era hästar? Vad är mindre bra? Vad tränar ni på, och hur? Vad har ni för mål?

Hejsan!

Jag är delägare i en Ridtravare sedan oktober -05. Hästen, som är född 2001, togs då direkt från travtränaren.

Nu, lite drygt ett år efter köpet, har det verkligen börjat bli ridhäst av honom. Det som är en nackdel med honom är hans otroliga gång i kombination med att han är överbyggd bak (som så många andra amerikanare också verkar vara). Detta gör att jag ännu inte lyckats sitta ner i traven. Men det är ju till att träna, träna och åter träna.

Det som är bra är att han är positiv, nyfiken, vaken och att han börjar visa vem han faktiskt är.

Det vi tränar på är framför allt övergångar från skritt till trav och tillbaka, samt galoppen utomhus. Han löshoppas ett par gånger i månaden och hoppar nu 90 cm. Och det skall jämföras med att han inte änns kunde gå över en bom när vi köpte honom :banana: . För övrigt så longeras han i en s.k. pessoasele ett par gånger i månaden.

När det gäller målen för honom så är de inte så högt ställda. Han skall bli en trevlig ridhäst. Kunna gå en LB-LA i dressyr och hoppa lite små skutt med ryttare på. En distansritt på 5-10 mil skall han också klara utan problem.

Massor av foton finns på min hemsida. Kolla under Indie. Välkommen!

jag har haft mitt sto i sju år. och jag är inte nöjd med våran utveckling. (kanske är det för att jag vill mer än hon kommer att kunne ge).
Jag red henne mest i skogen förr och började inte utbilda henne förrän förra sommaren.
Och sen dess har vi lyckats få ordning på alla gångarterna. hon har mycket lättare för att samla upp sig och gå i bra balans.
Hon kan höger och vänster galopp. och tar fattningen direkt utan att ens tveka.hon gör alla övergångar helt kanonbra.
Men nu har vi tyvärr kommit in i en period då hon inte vill göra något alls. Och om det beror på att det är mina humörsvängningar är ju inte helt omöjligt. (eller att hon själv kanske börjar blir trött och hängig. ) det är inget höjdarväder ute precis. ;) Vi får hoppas att vi kan ta upp träningen så snart som möjligt.
Jag hade satt som mål att kunna starta en LB dressyr och vara redo för LA. men jag har satt ner målen till att få en glad, avslappnad och rolig ridhäst.. :)

jag har haft mitt sto i sju år. och jag är inte nöjd med våran utveckling. (kanske är det för att jag vill mer än hon kommer att kunne ge).
Jag red henne mest i skogen förr och började inte utbilda henne förrän förra sommaren.
Och sen dess har vi lyckats få ordning på alla gångarterna. hon har mycket lättare för att samla upp sig och gå i bra balans.
Hon kan höger och vänster galopp. och tar fattningen direkt utan att ens tveka.hon gör alla övergångar helt kanonbra.
Men nu har vi tyvärr kommit in i en period då hon inte vill göra något alls. Och om det beror på att det är mina humörsvängningar är ju inte helt omöjligt. (eller att hon själv kanske börjar blir trött och hängig. ) det är inget höjdarväder ute precis. ;) Vi får hoppas att vi kan ta upp träningen så snart som möjligt.
Jag hade satt som mål att kunna starta en LB dressyr och vara redo för LA. men jag har satt ner målen till att få en glad, avslappnad och rolig ridhäst.. :)
här är en bild (borde snart få upp lite nya. ;) ) http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=7454&original=1&c=503

Jag har ett travsto som i år blir 18 år gammal. Jag hade henne först på foder, då var hon 11 men nu är hon min sedan ett par år tillbaka.

Hon var endast skogsriden när jag fick henne. Gick inte i form, ingen balans osv....Jag hade haft henne i ett par månader när jag började med dressyr och det höll vi på med i 4 år ungefär...tills vi gick över till western som vi sedan fortsatt med.
Vi deltog i en dressyrclearround en gång och faktiskt fick vi ganska bra siffror i protokollet...vi fick en del 6 :or och nån 7 a, det var på de svåraste bitarna...så jag är mer än nöjd.

De problem vi har haft är väl att hon inte riktigt klarat av att bära sig ordentligt. Hon har gått fint i form men inte riktigt den "sittande" bärigheten...MEN...det tror jag inte hon är ensam om...har upplevt att det inte är ovanligt med just travare.
Sen vi började med westernridningen har det blivit bättre.
Bärigheten är en annan än tidigare och hon trivs mycket bättre med den här ridstilen.

Hon har varit lättlärd och otroligt samarbetsvillig hela tiden. Galoppen har inte varit några problem. Hon går i form i båda varven...men då måste hon vara välmusklad och i bra form.
Kort trav är inga problem.
Jag har jobbat mycket med uppmjukande övningar, sidoförande osv, mycket självbärighet, noga med muskler..m.m.
Jag har inte haft bråttom heller...bättre att dom får tänka lite och inte bara mata på....

Så här såg hon ut under sin absoluta toppperiod under dressyrperioden.

IM0000071.jpg
[/IMG]

Här är från sensomras, dock inte i toppform. Stått pga. skada.

4.jpg
[/IMG]

Senast ändrad:

Min travare är 10 år. Aldrig ens inkörd så jag har sluppit allt vad omskolning, omträning av muskler samt ban-hetsig häst. Han Köptes som ohanterad femåring ute på lösdrift.
Vårat största problem är att han är så känslig att rida att jag har svårt att förvalta det och inte göra för mkt. Inga problem med något egentligen, vi behöver bygga styrka och finslipa, ´JAG behöver lära mig orka sitta ner i hans trav och inte ta för mkt i munnen på honom. Har lagt mkt tid på framåt-nedåt-sökningen vilket vi hade fatalmissat (utan att någon tränare sagt något på flera år!) tills nuvarande underbaraste tränare bröt ner allt vårat jobb och skrek GÖR OM!
Nu har jag en gladare positivare häst som går fram till handen. Vi leker lite (ganska mkt) med hur mkt vi kan samla upp galoppen, vänder på bakdelen (piruettänk) i hörn ibland, öppnor och slutor, diagonalslutor osv. Har börjat introducera galoppombyten, det börjar trilla in vad jag vill nu! Har ingen stel sida faktiskt.

MÅLET är en lättrideen behaglig häst, att vi ska utveckas ihop och ha roligt. Tränar inte på något speciellt sätta utan provar lite av varje och rider honom som vilken häst som helst.

Vad är ban- hetsig för något??:confused:

Det är när jag jobbar in en vinnare till 56 ggr degen på Åby en regning novemberkväll den 17:e i månaden..

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 296
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama