Ridtravare och deras specifika träning

Sv: Ridtravare och deras specifika träning

Min varmblodiga travare köpte jag i maj förra året. Han är född 2001. Han har tränats för trav men aldrig startat. han sprang inte tillräckligt snabbt så han togs ur träning. Han hade blivit sutten och så på innan jag köpte honom. jag började att rida honom riktigt i höstas. han har utvecklats helt otroligt. från att i oktober aldrig stått i ett ridhus går han nu jättebra i ridhus och galopperar till och med :D Han har verkligen blivit jätteduktig. jag varierar hans träning med allt mellan långa skrittrundor i skogen och cavalettiarbete över bommar och till och med löshoppning (han har hoppat 80 cm) :D , jag longerar han ibland och rider för instruktör var 3:e vecka. :idea: han har musklats jättefint och han är väldigt ambitiös och gör alltid sitt bästa =) Det är kul att höra om era travare. men när jag hör hur sakta ni har gått fram så börjar jag undra om jag gått för snabbt fram. tycker ni att jag har det? tack för svar =) /mvh Julia

Hej! Hämtade min första egna häst i Fredags! :love:
Hon är 5år och inte inriden. Väldigt tunn men en cool tjej.
Känner sig trygg i sin box och i hagen. Hon stressar lätt upp sig när vi går ifrån stallet, hon har ju bara varit här några dagar så det kan ju vara förståligt.
Jag skulle ju ha en valack, men när jag såg henne såg jag potensial till en bra ridhäst! Modellen är fin och jag gillar även hennes ben mm.
Sen är hon ju röntgad för lösa benbitar, vaccinerad mm. Så hon kommer från ett bra ställe!
Försöker lära henne att inte trampa på mina hälar och att lita på mig just nu.
Har fått hjälp med rätt foderstat till henne och bettet är för stort! (vet) Ska köpa nytt + bogskydd...

6500875.jpg

6500879.jpg

//Mimmi

Där på den andra bilden när hon tar fram ena frambenet! Varför gör hon så? Har alltid undrat varför min unghäst på 3 år nu gör så när andra håller på med honom , men algrid mot mig? Är det ägaren som står och håller i henne på den bilden, eller någon annan? Men viktigste frågan , varför gör hon så? alltid undrat ....^^

Rastlös skulle jag tro..
Vill att det ska hända nåt. Trist att stå still..:D

Eller så är hon bara vääldigt gotte-sugen och tjatar lite..;) :p

har en kallblodstravare född 2000, haft henne sen april förra året men kommit igång med ridningen ordentligt i oktober (skada, min graviditet). mkt trevlig dam, men bestämd. skritten är fin, mjuk böjlig. traven jobbig, hon taktar lätt och har svårt att hitta takten. men när hon hittar den är hon UNDERBAR! har ett enormt steg och bakbensaktivitet så det är nog jobbigt att gå i form. galoppen har vi inte börjat med inne än, det ska gå i 180 och ofta blir hon så till sig att hon bockar (det gör hon inte ute, bara inne).
när vi hamnar i samklang, båda har balans och takten så är det himmelskt! och det sker oftare och oftare nu!
hon är precis det jag letat efter hos en häst och har potential för mycket, hon har vilja framåt och uppåt och bra bärighet i sig. bra steg och lätt att samla sig, det är svårt att förklara känslan när vi är DÄR.
det enda problem förutom galoppen vi har är hennes temperament uppsuttet. hon är oerhört viljestark och vi har haft en period när hon bockar hela tiden - för att testa mig. det är som ett åsnehopp eller vad man ska säga, början till capriole - så svårt att sitta kvar!!! :-)
det blir bättre och bättre och nu är det mest för att kolla om hon verkligen måste göra det jag begär. men det kanske är priset man får betala när man som jag vill ha en häst som är lätt fram och bra bärighet med ett ivrigt temperament?

;-)

Har har varit ridhäst sen han var tio år ungefär. Innan det var han i travträning hos amatörtränare. Han är 20 år på bilderna..

Nirak

hej min ridtravare är 10 år e. Backstreet Guy .
Rider mest ut nu förtiden för det finns ingen paddock här som går å rida i =( . Annars så tkr han om att hoppa & han tkr det är kul att lära sig nya saker =) Kul att det är många här på Buke som har Ridtravare =) !
Vet ej om bilderna kom med .

Winter.jpg

IM000081.JPG

Rosa grimma!!
Så gulligt! :love:
Jag hade en lila till min toka..
Det fick jag höra vid några tillfällen..:D
Fin häst!

Hej! jag har en varmblodsvalack på 11 år som jag då haft och varit riden i 10 månader.

Det kan ju vara svårt att hitta en bra ridtravare efter dom har gått på banan.Plus att dom kan ha skador som bara dyker upp vid ridning eftersom de alltid har sprungit åt vänster.
Under dessa månader jag har haft honom så vet jag inte alls hur mycket pengar jag har slängt ut på honom p.g.a skador! Men det påverkar inte min och hans vilja.!

Det kan vara lätt att man kan tappa hoppet för sin häst just då när allt bara går åt helvete!
Men sen kommer det dagar då man är jätte stolt och verkligen älskar din polle över allt annat!
Jag skaffade han i Oktober 07.Och då hade endast lite hull på kroppen.
Sen när minus graderna kom small det till i ryggen på honom så att jag trodde det var över! Jag åkte upp till skara klenik och gjorde ett ultraljud och det visade sig att han var sne i kroppen. Då började man att tänka...

Det bästa är att rida ut mycket och max rida 3 gånger i veckan på banan. Och hästen ska helst stå max en dag i veckan !
Innan man sitter upp på banan så longerar men hästen i båda varven i ca 10 min så ryggmysklerna är uppvärmda innan man sitter upp och sedan rider mycket på volt i höger...men också i vänster.
Sedan att man rider mycket över bommar och serpentiner.
Bra övning för traven är mycket halter från traven och rida över bommar så hästen lär sig själv att bromsa. Sen på slutet tar man sin galopp 1-3 varv till att börja med!

Efter allt detta har jag min drömhäst!!:banana:

Hej! jag har en varmblodsvalack på 11 år som jag då haft och varit riden i 10 månader.

Det kan ju vara svårt att hitta en bra ridtravare efter dom har gått på banan.Plus att dom kan ha skador som bara dyker upp vid ridning eftersom de alltid har sprungit åt vänster.Under dessa månader jag har haft honom så vet jag inte alls hur mycket pengar jag har slängt ut på honom p.g.a skador! Men det påverkar inte min och hans vilja.!

Det kan vara lätt att man kan tappa hoppet för sin häst just då när allt bara går åt helvete!
Men sen kommer det dagar då man är jätte stolt och verkligen älskar din polle över allt annat!
Jag skaffade han i Oktober 07.Och då hade endast lite hull på kroppen.
Sen när minus graderna kom small det till i ryggen på honom så att jag trodde det var över! Jag åkte upp till skara klenik och gjorde ett ultraljud och det visade sig att han var sne i kroppen. Då började man att tänka...

Det bästa är att rida ut mycket och max rida 3 gånger i veckan på banan. Och hästen ska helst stå max en dag i veckan !
Innan man sitter upp på banan så longerar men hästen i båda varven i ca 10 min så ryggmysklerna är uppvärmda innan man sitter upp och sedan rider mycket på volt i höger...men också i vänster.
Sedan att man rider mycket över bommar och serpentiner.
Bra övning för traven är mycket halter från traven och rida över bommar så hästen lär sig själv att bromsa. Sen på slutet tar man sin galopp 1-3 varv till att börja med!

Efter allt detta har jag min drömhäst!!:banana:

Du vet att man tränar dem mkt i bakvarv & rakbana ? Vänstervarv körs de i princip bara i lopp.........

Våran "gamling" går som skogsmulle/dressyrpålle och läromästare.
I dressyren är han stabiliteten själv. Jobbar i stadig form i alla tre gångarter, hittar själv sin balans och är stabil och självgående. Har lätt för samling och går samlad trav och galopp. Han har lätt för skolorna och skänkelvikning, gör enkla byten och arbetspiruetter. Han har inte världens flashigaste gång, men han är stadig i formen och har lätt för samling. Galoppen är hans bästa gångart. Han rids som "vilken häst som helst". Tänker inte alls på att han är en fd. travare.

Några kort på honom i arbete:

afe1d414.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j135
/snorkfreak/Jomin/mellantravliten.jpg

samladtravliten.jpg

Nirak

MUMS!!! :love:

Är lite nyfiken på hur det står till med Bukes alla andra ridtravarryttare. Vad går bra med era hästar? Vad är mindre bra? Vad tränar ni på, och hur? Vad har ni för mål?

Min dam (10 år, riden ca 4 månader) är duktig och läraktig som tusan, och är för det mesta rena fröjden att rida. Som de flesta har hon en sida som är mycket stelare...i vårt fall höger...och som vi jobbar en del med att mjuka upp.

När hon äntligen begrep hur man gör när man hoppar har hon blivit riktigt duktig även på det, även om hon tycker studs är läskigt ("jag HAR ju precis hoppat, varför står det då ett nytt hinder ivägen?")
Galoppen är förvånande bra...hon fattar vänstergalopp direkt, även från skritt, och den är rund, kort o fin...högern är något knackigare, men på god väg. Ibland blir det dock korsgalopp eller "tralopp" åt det hållet.
Vårt största "problem" är faktiskt traven...hon har mycket svårt att få till en stadig kort trav någon längre sträcka, och försöker oftast byta till galopp eller passgång. Jobbar med detta bla genom att trava mycket över bommar samt ute i skogen, så hon får lyfta ordentligt på benen och stärka bakdelen.
Har märkt positiva effekter av att jag börjat rida henne bettlöst...hon känns mjukare och mer avslappnad, även när jag då o då rider på bett igen.

Så, det var lite om oss. Nu vill jag höra om er - kom igen :bump:

Jag har haft min tjej, Honey, i ca ett halvår. Hon är 7år, inriden sedan ca 2-3år. Misslyckades på travet pga hon inte riktigt har den där snabba "travar-traven".
Hon är lite stelare i vänster sida och har haft lite krångel med vänster galopp. men det går bättre nu och hon fattar (oftast) rätt, även om det inte blrir perfekt alltid. Kan fatta galopp från skritt, men bäst blir det från kort trav. Underbara gångarter, både skritt, trav & galopp :love: . går kort, arbets och ökat i alla gångarter..
Hon är inte inhoppad men det struntar hon i - vi hoppar ändå :D högsta jag gett mig på är ca 85-90cm och hon hoppade med marginal. hon kan dock ibland bli lite för speedad när hinder är i närheten..hehe..
kan gå i form, men tycker att det är oerhört tråkigt så jag försöker fläta in dressyren i uteritterna i stället för att köra "rena" dressyrpass.
arbetsvillig och läraktig är hon, men också envis som synden. har dagar då hon bara vägrar att röra hovarna.. och nu på senare tid har hon varit sparkig mot andra hästar, men jag hoppas och ber att det håller på att försvinna - igår sparkade hon inte en enda gång.
älskar att gå i skogen, går fram övrallt och är mycket modig.
distansritt har vi fastnat för, och målet är Billingeritten PP 30km i augusti (därför hoppas jag att sparkandet börjar försvinna..).

IM000887.JPG

IM000110.JPG

när jag just köpt henne, slutet på januari 2008:
IM000856.JPG

IMG_0105.JPG

Senast ändrad:

min ridtravare är 164 cm hög (e: speedy tomali), jag har haft honom sedan den 23 februari och då vägde han 432, nu väger han lite mer än 452.
Han blev tränad som 2-åring, slutade att tävla när han blev 5, Gick något år då, sen red en tjej in honom och nu är han 9 år, så han är riden i 2-3 år.
När han kom kunde han lite allt möjligt,
vi håller på med att träna galoppen, den har blivit oerhört mkt bättre, nu går det lugnt och han orkar även på volt, skänkelvikningar, fram/bakdelsvändingar, formen tränar vi på självklart och mkt mer.
Han har en gammal senskada (ej av) i h. fram så jag hoppar inte mkt med honom, ca. 2 ggr/mån och det älskar han, hoppar runt 60-90.
Nu på söndag ska vi börja träna för tränare ca. 1 gg/vecka och i augusti ska vi på ridtravarläger,
Det som går mindre bra just nu är att han har börjat strunta lite i vad jag säger till honom, han lyder mej ett tag men börjar strax därpå igen (ibland). Så nu har vi som mål att jag ska lära mej NH :)
Jag ska också köpa ett hackamore för jag vet inte om han riktigt trivs med betten jag har till honom..han har haft problem med munnen en gång också.
Lite bilder
(äldsta först)

spring in från hagen
21703102.jpg

ställt upp sej i hagen
21703103.jpg

sötis :)
http://images6.bilddagboken.se/25/_u6/_u4/_u6/_u9/_u4/u646943/59546_1211311219.jpg

dåligt tagen exteriörbild
21703190.jpg

fortsättning..

trav.. (3 veckor gammal bild)
21703187.jpg

efter pass i padocken
21703236.jpg

utanför stallet
21703238.jpg

sådär :)
det var allt från oss, lycka till med era ridtravare! :love:

Knapplån.

Den stora jobbar jag med styrkan. Formen kommer mer i alla gångarter. Lite stelare i vänstersidan men det släpper mer och mer.

Har svårast för övergången mellan skritt och trav, speciellt när han blir het, vill gärna på att passa i skritten in, men det är också en styrkesak.

Galoppen funkar utmärkt åt båda hållen. Balans och bärighet är på gång och han fattar från skritt i båda varven utan problem.

Den lilla jobbas med att tagga ner. Lite för het för sitt eget bästa... Bär sig bra i trav och skritt. Rund vägvinnande galopp men som sagt het vilket gör den lite för framåt ute.

Börjar hitta formen i gångarterna nu och blir finare och finare. Mer låst i högersidan, men det släpper också mer och mer. Mycket löshoppad och förhoppningsvis en blivande liten hoppare!

21819014.jpg

Den stora

21689665.jpg

Den lilla

Jag har bara haft travare i min ägo, det är så jäkla trevliga hästar(för det mesta) min förra jag hade född 1992 han var lite riden men inte utbildad när jag fick han, gick ej att köra han. Mkt tömkörning ,promenader och longering för att han skulle lyssna på kommandon till en början. uppsuttet var det bara skogen som gällde till en början. Innan jag sålde honom var han fullt ridbar och kunde skänkelvikningar,fram/bakdelsvändningar hoppade helt ok. hade han i ca 3år. tror på en mjuk start för att sedan arbeta uppåt.

Har nu ett vbl sto på 4år som aldrigt blivit inkörd, henne hoppas jag på på tävlingsbanorna om ett par år.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 296
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama