Ridtränar ni era hästar? Om inte: börja inte heller för då är man en djurplågare!

Sv: Ridtränar ni era hästar? Om inte: börja inte heller för då är man en djurplågare!

Nu får ni nog hjälpa ridmuppen här att förstå lite...

Djurjouren säger att mycket utav ridningen av travhästar är "djurplågeri"...
Borde då inte all ridning vara det. Jag ser inte riktigt någon enorm skillnad på att rida en hästras eller en annan.
Frågan är väl snarare om någon ridning inte är skadlig för någon häst i det långa loppet. Hästen i grunden är ju inte född med ryttare på ryggen så att säga.
Dessutom, både ridning och körning och alla former av träning är väl något man gör för ens höga nöjes skull... hästen klarar sig väl precis lika bra utan.

Tillsvidare rider jag omkring på både travhästar och ridhästar enbart för att jag tycker att det är sjukt roligt.

så tycker jag också!

men jag misstänker att de menar att folk kanske bara hoppar upp och rider liksom.. utan att bygga upp tex hästens ryggmuskler.

?

Sv: Ridtränar ni era hästar? Om inte: börja inte heller för då är man en djurplågare!

Dessutom ofta i en sadel som ligger katastrofdålig och enligt devisen "fullt ös medvetslös"...
Att rida en välutbildad, balanserad och extriört korrekt häst i form är inte särskilt svårt. Att rida en ofta totalt obalanserad, vinglig travare som i hela sitt liv gått för vagn med huvudet rakt upp, kanske är hetsig och troligtvis inte har en ultimat exteriör för att bära någon på ryggen är en helt annan femma.

Många hästskötare som rider sina hästar har inte kunskapen att rida dem annat än på ett felaktigt sätt (sen har de för det mesta MASSOR av annan ovärderlig kunskap men det är en annan femma). Som f.d ryttare på medelsvår nivå kan jag bara säga att jag tycker det är SVÅRT att rida travare på ett bra sätt... Det kräver både kunskap och tålamod av ryttaren att få hästen att jobba på ett vettigt sätt utifrån sina förutsättningar. Ridhästar kräver naturligtvis också utbildning men de har helt andra fysiska förutsättningar än en tävlande travare.

Flåridning i skogen på fd travare är en väldigt vanlig hobby hos framförallt unga tjejer tyvärr..... och då är det ju inte tal om att rida på ett sätt som vare sig ger hästen något muskulärt/ psykiskt eller är utvecklande eller ens i närheten av bra för hästen.

Jag undviker gärna ämnet annars tror jag att du blir ledsen.

Ja och jag har det fortfarande på BÄGGE tvååringarna :devil:
all ridträning är inte grym , men mkt är det.
Jag är inte emot ridträning men det ska ske på rätt vis, på välmusklade hästar och med DUKTIGA ryttare.

Det är just det som är grejen.... Det är skillnad på ridning och ridning!

Bara för att man kan hålla sig kvar på en häst när den rör sig, betyder det inte att man "kan" rida!

Travet och ridsporten har mycket att lära- och att ge varandra.
Tyvärr verkar det ofta vara "vattentäta skott" mellan dessa båda...

Våra hästar rids regelbundet - helt enligt ridhandboken, dvs de rids i den form, takt och tempo där de för tillfället arbetar bäst.
Det betyder inte att man alltid behöver "vika ihop dom" så att dom böjer på nacken och ser gulliga ut...

Den skom kan och förstår ridning/dressyr vet vad jag menar.

En duktig tränare/ryttare förstår vikten av varierat arbete.

Jag förstår hur du menar men det värsta är att det är sällan man ser det :cool:

Nu ska vi se här så att det blir rätt.
Jag är inte ute efter att få kommentarer om min ridning eller hur hästarna jag rider tränas. Det finns säkert allt möjligt att påpeka där. Dessutom är jag ingen "duktig" ryttare vare sig när det gäller monté, hoppning eller så. För att inte tala om när jag kör häst, för det har jag mycket lite erfarenhet av att göra. :angel: Men det är förbaskat kul, och för hoppningsvis lär man ju sig och blir hela tiden bättre.

Det jag var ute efter när jag ville ha det förklarat var mer generellt. Gängse uppfattning är att ridning i snabbtrav sliter mer på hästarna än snabbtrav framför vagn. Självklart gör det det, det sitter ju en extra vikt på hästensrygg och följdaktligen blir det ju en extra belastning framför allt på frambenen i varje i sättning. Överallt när framgångsrika montéryttare blir intervjuade berättar de att de ytterst sällan snabbjobbar hästarna under ryttare just på grund av slitaget som då blir.
Jag ville veta om det var något övrigt som gjorde ridning av just travhästar till något som kunde innebära "djurplågeri"? All form utav flängridning är ju i princip av ondo, det är inte sådan ridning jag syftar på.

Jag är ju ny inom travvärden och har inte koll på så mycket än. Det är därför jag frågar.

Ser att jag stavar/skriver som en kråka....

Skom - vad är det?

Givetvis ska det stå "som":rofl:

Jag ville veta om det var något övrigt som gjorde ridning av just travhästar till något som kunde innebära "djurplågeri"?

Nä, det tycker jag absolut inte

Jag är ju ny inom travvärden och har inte koll på så mycket än. Det är därför jag frågar.

Välkommen !!! :)

Det är bra att du frågar, ingen kan allt och speciellt inte när man är ny. Tänk om alla vore så smarta som du i detta fall och faktiskt frågade istället för att konstatera saker, ofta sånt som de inte har en aning om. Så fortsätt med dina frågor du ! :bow:

jag frågade men fick inget svar.. ;)

Nu är jag lite bakom känns det som.... Du frågade vad?

Liknande trådar

Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 986
Senast: Ray
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Fossing
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2