Ridtränar ni era hästar? Om inte: börja inte heller för då är man en djurplågare!

Mack_Lobell

Trådstartare
Läste nyss ett väldigt "roligt" inlägg om travaren inne på avel då någon skrev att det var inhumant att rida på en travare! Så jaha, då är jag väl jag och över 700 andra licenserande ryttare här i Sverige djurplågare som tävlar monte då!:crazy:

Man storknar ju nästan. Jag har alltid ridtränat mina travare och en blev så bra av det att rekordet sänktes 3 sekunder. Borde det inte bli det motsatta då? Att hästen istället bryter ner och ryggen kanske går av?:rofl:

Nej, men skämt och sido, ridtränar ni era hästar något? Om ni gör det, hur går ni då till väga?

Sv: Ridtränar ni era hästar? Om inte: börja inte heller för då är man en djurplågare!

Ja alltid finns det ju något hos trav/hästen att klaga på. :smirk:

Jag ridtränar min ofta, dels för att hon ska sätta andra muskler och dels för att hon har väldigt lätt för att lessna ur på de vanliga motionsturerna. Blir främst skrittjobb i svårtillgänglig terräng, men även en del lättare dressyrövningar samt småskutt över naturhinder. Är även tänkt att hon ska provas för monté i framtiden.
Sedan vi började ridträna ordentligt har hon blivit mycket finare i kroppen och bjuder även till mer framför vagn, så jag tänker då minsann fortsätta med mina inhumana aktiviteter. :angel:

Sv: Ridtränar ni era hästar? Om inte: börja inte heller för då är man en djurplågare!

Min pålle ridtränas mer än han körs eftersom han helt enkelt trivs bättre med det.

Vi är mkt ute o skrittar i skogen, klättrar osv..
Inte verkar han lida något för det..

jag rider alla mina "äldre" hästar (3 år och uppåt) som är såpass så stora så jag kan rida på dom.. jag tränar i och för sig inte utan det är mest bara motion dom går under sadel för att dom ska få lite variation och det är då ingen som har dött av det än :p

Fast en del ridträning av travare man ser är nästan att jämställa med djurplågeri. Min åsikt är att om man inte orkar lägga ner nån ernegi på att utbilda hästen någorlunda i grunderna och arbeta med den på ett vettigt sätt har man inte på en hästrygg att göra. Travare som tävlar är ofta lite slitna och sneda, samt dåligt byggda för ridning, vilket ställer höga krav på ryttaren. Många ryttare i travstall är inte tillräckligt skickliga för att träna hästarna på ett vettigt sätt, vilket gör att ridningen bara sliter extra på hästarna istället för att ge ökad träning. Skritta i skogen och klättra kan däremot de flesta klara av. Montén diskuterar jag inte ens, tror folk härinne har hört tillräckligt av min åsikt där... :angel:
När jag jobbade på travet och ridtränade hästar red jag galoppintervaller i djupsand. Alla mina hästar reds skrittdressyr som uppvärmning och nån volt mellan varje intervall. Samtliga som jag red regelbundet arbetade med trevlig sökning framåt-neråt (ej bakåt! vilket är en lätt missuppfattning hos travfolk) i skritt och trav (vissa även i galopp). De svåraste av hästarna gick även dressyrpass ist för långsamkörning 1-2 ggr/vecka. Travmotion är något jag endast sysslar med i nödfall och med hästar som kommit långt i sin sökning och arbete, annars sliter det alldeles för mycket.

Jag rider en häst som enbart ridtränas. Hon trivs bra mycket bättre med det och framför allt tar hon det lugnt under ryttare vilket hon inte gör framför vagn.
Jag rider så varierat som möjligt både i skogen, viss dressyr och små skutt men även snabbjobb osv.

Jag tycker precis som Piper att det är viktigt att hästen lär sig att sätta under sig för att bli hållbar som "ridhäst".

/Skaune aka Ridmuppen

Jag ridtränar mer än vad jag kör. Mina hästar är riktigt "ridhästgrundridna", skritt, trav och båda galopperna i form, lite hoppning och de lättaste dressyrrörelserna. Jag galopptränar i backe framförallt, klättrar i branta backar, rider dressyr minst en dag i veckan och hoppar hinderserier på 40-50 cm. Ett utmärkt sätt att göra träningen rolig på för häst och människa!

Fast jag håller med. Det finns inte mkt ridträning av travare om inte är djurplågeri.......

Jag ridtränar min mkt. Jag har varit noga med att lära honom grunderna i dressyr och galopperna. Vi gör allt från att skritta i skogen, både på stigar och rätt ut där det inte finns nån stig, till att rida dressyr på ridbanan, hoppar, klättrar och ibland galoppintervaller.

Vi ridtränar våra. Dels i skog och mark, dels i dressyr för instruktör. Rider även våra gamla damer för att de ska ha kondis till fölningarna men även de rids för instruktören. Tycker att de gott kan ha ett annat liv än att bara stå och invänta fölen. Den ena tanten, 16 år, rids regelbundet för instruktören även i hopp och är så pass bra att instruktören vill anmäla ekipaget till mindre tävlingar nu.... Kul, men inte riktigt vår grej.

Rider även våra gamla damer för att de ska ha kondis till fölningarna men även de rids för instruktören. Tycker att de gott kan ha ett annat liv än att bara stå och invänta fölen.

:bow: :bow:

jag tränar min i sand, jobbar även med det.
Hästarna går där 2-3 ggr/vecka, beroende på korsförlamning, nyligen inriden osv, körs 1-2 ggr/vecka.
Vi har glada hästar som tycker att det är skitroligt att träna i sanden, älskar att spurta i slutet. De flesta går i form i alla gångarter, vi lär dem galoppfattningar väldigt fort och de är mjuka och fina i kroppen.

Nyttigt eller ej - man ska lystra till hästens signaler, bättre och ärligare svar kan man inte få.

Rider dressyr så noggrant jag kan för att skona hästen. Så lite ute och åka-ridning som möjligt. Om jag motionerar/tränar uppsuttet är det i galopp intensivt, sedan noggrann nervarvning med sökning fram o ner och skolor.

Vill inte åka runt på oengagerad häst och slita på den. Har varit ut på en socialrunda med en ridsugen kompis i somras, och efter en o en halv timmes knatande i skogen kändes pålle stum och trött.
Jag kände att vi överstigit den tid vi brukar träna och dessutom utan någon som helst form och stil.

Jag skojar bara. Jag tror att jag förstår vad ni menar, du och Piper. Och jag är inte beredd att säga att jag inte håller med, om jag formulerar det så... När jag själv rider så känns det ganska snabbt som att det inte är nyttigt för hästen utan mer för mitt eget nöjes skull.

Jag ser basic-dressyren som jättebra gymnastik för en travhäst och har fått mycket bättre rörelsemönster på mina sedan jag började dressyra... :idea:

Nu får ni nog hjälpa ridmuppen här att förstå lite...

Djurjouren säger att mycket utav ridningen av travhästar är "djurplågeri"...
Borde då inte all ridning vara det. Jag ser inte riktigt någon enorm skillnad på att rida en hästras eller en annan.
Frågan är väl snarare om någon ridning inte är skadlig för någon häst i det långa loppet. Hästen i grunden är ju inte född med ryttare på ryggen så att säga.
Dessutom, både ridning och körning och alla former av träning är väl något man gör för ens höga nöjes skull... hästen klarar sig väl precis lika bra utan.

Tillsvidare rider jag omkring på både travhästar och ridhästar enbart för att jag tycker att det är sjukt roligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 986
Senast: Ray
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Fossing
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2