Ridskolor....

D

däggdjur

Har inte sett många trådar som diskuterar ridskolor och vad de lär ut så jag är lite nyfiken på vad alla ni som gått från ridskola till egen häst/ponny tycker om det ni haft med er från ridskola?? vad har ni haft glädje av och vad tycker ni har varit felaktigt??? om ni förstår vad jag menar :crazy: :smirk: vet inte riktigt var jag skulle lägga denna tråden .... :angel:
 
Sv: Ridskolor....

Jag har personligen inte mycket med mig från min ridskola utöver eventuellt att få lära mig hålla balansen och åka omkring på kusen samt tillfredställa mitt behov av att få vad jag då kallade "rida". Lärde mig rida som mest under ridläger och som skötere/medryttare samt hos en tävlingsryttare. Ridskolor är ofta dåliga tycker jag med oerfarna och oseriösa ridlärare. Nej, HÅRDARE disciplin ska det vara och MYCKET högre kvalitet på hästhållningen! Jag tycker att det borde finnas någon regel som säger att en ridskoleponny får högst gå med denna titel i högst fem år för att sedan bytas ut. Jag har sett alldeles för många ridskoleponnys som ser ut att vantrivas så fruktansvärt. Klart det finns bra ridskolor men jag ha rdå aldrig någonsin besökt en och jag har besökt många. Ska barn lära sig rida och sköta hästar ska det göras ordentligt!
 
Sv: Ridskolor....

Ja vad lär man sig i en grupp på 16 stycken:confused:
Inte ett skit är svaret.
Min dotter har fått lära om sig helt sen vi skaffa egen häst och har nu ridit för samma tränare i 5 år och det går bara framåt.
Tog ett tag att jobba bort saker som hade lärts in fel därför att ingen någonsin hade tid att påpeka felen.

Ridskolor är säkert bra för rena nybörjare och barn och för de som vill åka häst en gång i veckan, men inte för de som vill lära sig rida.
 
Sv: Ridskolor....

jag tycker att man lär sig de fösta grundena på ridskolan. att rida lätt, sitta på rätt sittben, galoppskänkeln och sånt. sen lär man sig mer på egen häst och privatlektioner.
 
Sv: Ridskolor....

Apollo skrev:
Ja vad lär man sig i en grupp på 16 stycken:confused:
Inte ett skit är svaret.
Min dotter har fått lära om sig helt sen vi skaffa egen häst och har nu ridit för samma tränare i 5 år och det går bara framåt.
Tog ett tag att jobba bort saker som hade lärts in fel därför att ingen någonsin hade tid att påpeka felen.

Ridskolor är säkert bra för rena nybörjare och barn och för de som vill åka häst en gång i veckan, men inte för de som vill lära sig rida.

på vilken ridskola rider man i grupp på 16st?

va var max 8 i varje grupp när jag red på ridskola.
 
Sv: Ridskolor....

Jag håller med.

Sen vore det ett megaframsteg om det istället för Ridskola, blev en hästskola.
Istället för att man får en sadlad hästs tyglar i näven, som man sedan hinkar över till nästa elev, vid passets slut.

Efter fem år på ridskola så lär man sig just ingenting och själva djuret, hur en häst fungerar, vad den har för behov osv. Eller hur jag ska förhålla mig till hästen när jag inte rider.
 
Sv: Ridskolor....

Jag lärde mej hur nästan allt på ridskola. Eller tja, "hur man gjorde" som jag sedan kunde vidareutveckla när jag fick ponnyn. Jag red två gånger i två seriösa grupper, en hopp- och en dressyrgrupp. De sista två åren red jag samma ponny och det är helt sjukt så mkt bättre hon blev under tiden (inte bara min förtjänst). På min ridskola får man även göra i ordning hästen i stallet själv. De minsta barnen har teori vid varje ridlektion. De andra har väl 2 ggr/termin, vilket jag tycker är lite. Men är man intresserad så tillbringar man ju mer tid i stallet och då lär man ju sig :p
Jag var en av de få elever som fick chansen att låna en ponny att åka ut och tävla.
Vi hoppade inga höjder och hästarna var väl inga stjärnor, även om de var OVANLIGT fina :) Ridskolan hade ett par riktigt knäppa hästar, så balansträning blev det ju iaf.
Lärde mej allt från hur man stannade och fick hästen att gå till bakdelsvändningar, galoppombyten, öppna osv.

Nu rider jag inte på lektion längre, men hästen står i deras privatstall och jag hjälper till med ridskolehästarna fortfarande. Både mockning och ridning.
 
Sv: Ridskolor....

Jag har inte ridit min häst såå hemskt många gånger för instruktör.

"Nackdel" (eller vad man ska kalla det för): Första ridinstruktören jag red för ville hela tiden att jag skulle korta tyglarna skit mycket på min häst. Lobelia var då ganska nyss tagen från travbanan och blev typ knäpp då jag hade för korta tyglar, så jag hade väl kanske två decci längre än vad jag rider med nu. Var ju tvungen att korta efterhand. Så förstår inte vad den ridläraren tänkte med då hon vill att jag skulle korta så mycket på en gång. :crazy:

"Fördel":
Min häst har lite svårt för att fatta högergalopp så det har jag fått mycket hjälp med då jag ridit för instruktör så det brukar gå ganska bra nu :)

Som sagt så har jag inte ridit så mycket för instruktör så finns inte så mycket mer att skriva. Finns så klart fler fördelar, men det är bara småsaker :p Har ridit på ridskola i typ 7 år på ridskolehästar men ska sluta eftersom jag inte tycker att jag lär mig något på dom bångstyriga sakerna ;) Hade varit kul om man hade kunnat ha sin häst med på alla lektionerna man varit på :) fast det är klart... Hade man haft privatlektion på ridskolehäst hade man säkert kunna lära sig lite mer, men inte då man rider i grupp. Då går det inte framåt efter några år :S
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridskolor....

Apollo skrev:
Ja vad lär man sig i en grupp på 16 stycken:confused:
Inte ett skit är svaret.
Min dotter har fått lära om sig helt sen vi skaffa egen häst och har nu ridit för samma tränare i 5 år och det går bara framåt.
Tog ett tag att jobba bort saker som hade lärts in fel därför att ingen någonsin hade tid att påpeka felen.

Ridskolor är säkert bra för rena nybörjare och barn och för de som vill åka häst en gång i veckan, men inte för de som vill lära sig rida.

:bow: :bow: Så rätt. På min gamla ridskola var det standard att vara 16 pers på en ponnylektion och 12-14 på storhäst... Och inget vettigt lärde man sig heller, men Hinkvis av exempel på saker man INTE ska göra;)

Om din dotter har den ridlärare jag tror så har hon haft en himla tur. Den personen har korrigerat mig mkt under det året jag ridit för henne på mina tre renoveringsobjekt till hästar. :D
 
Sv: Ridskolor....

Tack för alla svar !! :bow:
kul att höra lite olika åsikter!!! Tycker det är dags med lite nytänkande inom ridskolevärlden... :D

Jag är själv ridskoleryttare enbart och har lite blandade åsikter om ridskolor.
Det som gör mig mest beklämd är att det är väldigt "traditionellt" på de flesta ridskolor. slå hästen om den inte gör som du vill, ta hårdare i hästen, hotar den dig så smäll till den osv är sånt man ofta får höra och bevittna. :( Ridningen borde ju vara en lika stor/liten del av helhetendet på ridskolor som det är när man har egen häst.. Det är inte många som lär känna hästen som individ på ridskolor.
Det är ju tämligen respektlöst att klampa in hos en häst och med våld och hotelser kräva att den ska uppföra sig, ingen borde lära sig att man har rätt att göra så.. för visst vantrivs många ridskolehästar/ponnyer, tycker det var ett väldigt tänkvärt förslag som MrsScabtree skrev om att det skulle finnas en femårsgräns... Visst finns det de som trivs, men fler gör det ju inte...:cool:
 
Sv: Ridskolor....

Jo när det gäller ridningen är jag säkert fellärd på många sätt... :cry: :o :smirk: det känns som om jag kört fast lite nu efter snart sju år på ridskola..... det kanske jag hade gjort ändå ioförsig :angel: vad vet jag.... det är ju tyvärr tyvärr svårt för mig att veta vad som är fellärt också som i princip bara ridit på ridskola... men nånstans känner jag ju att vissa saker är fel. :crazy:


Lite nyfiken på vad din dotter fick jobba bort...! om du skulle vilja skriva det :) kan ju skriva till exempel att det för mig kom som en överraskning då jag förra sommaren på ridläger fick veta att hästen skall ta stöd i yttertygeln på böjda spår!! :o är många ridskoleryttare som är fellärda där!!
 
Sv: Ridskolor....

Jag rider själv på en ridskola, och håller inte med dom flesta andra här. Man har kurser m.m på helger i både dressyr och i hoppning. Jag själv ligger på ca L:B-L:a nivå i dressyr och tävlar i ca 1m i hoppning, och jag har lärt mig i princip allt på min ridskola (jag hoppas nu att ingen uppfattar detta som nån sort av skryt, utan jag ville bara klarlägga vilken nivå jag ligger på). Vi rider 7 st i våran grupp och aldrig mer. Hästarna vi rider tycker jag själv är väldigt välridna, med undantag dom aldra minsta ponnyerna. Alla ridskolor (utom en en gång dom allra minsta ponnyerna) rids av ridlärarna minst 4 gånger i veckan av våra ridlärare så att dom ska få gå i korrekt form. Hoppas att jag får gensvar på detta:D
 
Sv: Ridskolor....

* jag mena inte alla ridskolor utan alla ridskolehästar
 
Sv: Ridskolor....

Fördelar: Ett bra säkerhetstänkande som sitter i ryggmärgen både när det gäller uppsuttet och i hästens miljö, barn i stallmijlö osv. Nyttigt att lära sig att rida många olika sorters hästar. Lärde mig mycket av grunderna om hästen som djur, utfodring, skötsel mm (dvs den teoretiska biten). Lärde sig ansvarsbiten bra i de yngre åren då jag hade en ridskolehäst som sköthäst några dagar i veckan.

Ridskolorna är en stor fritidsgård för yngre vilka annars inte skulle ha någonting meningsfullt att göra. Alla har ju inte råd/möjlighet att ha egen häst.

Nackdelar: Ej individanpassat så vissa saker fick man traggla för länge och andra kom när man inte var redo. För lite koncentrering till att grundlägga en bra sits (genom individuell hjälp och "tillpassning") vilket jag saknar än idag även om sitsen är okej. För lite uteritter.
 
Sv: Ridskolor....

jag lärde mig grunderna:
att rida hästen i alla gångarter,
att sitta på olika typer av hästar,
att rida de vanligaste dressyrrörelserna (eller grunden till dom), början till en korrekt sits etc.
hoppning upp till LD-nivå på stor häst ungefär
grunden till att jobba en häst i form (på en mängd olika mindre bra- eller dåliga vis)

men det mesta var ändå att "åka" häst, det var först när jag skaffade egen häst som jag började få begrepp om vad "rätt form" var och hur man gjorde. och ska jag vara riktigt ärlig så började jag inte fatta och rida ordentligt förrän jag gick ridledarkursen för två år sen... :crazy: (då hade jag redan ridit i 8-9 år, varav 1,5 med egen häst)
 
Sv: Ridskolor....

Jag gillar inte ridskolor i regel. De lär ut konstiga metoder som att piska hästen tills den hoppar. Jag har till och med hört en ridlärare säga. Piska så hårt du kan när en hopprädd ponny vägrade ett högt hinder i en utomhupaddock, som han inte var van vid att rida i. Hästen blev så rädd att den började snurra runt runt och jag var tvungen att ta mig därifrån innan tårarna kom. Jag förstår inte hur vissa prsoner kan vara så giriga att de ser sina ridkolehästar som verktyg. Jag blir jätteledsen. Det finns såklart även bra ridskolor. Till exempel finns det en annan riskola jag känner till där de konstant byter ut hästarna och pensionerar dem vid en skaplig ålder (18-20 år). Där hyr de även ut ridskolehästarna på halvtid, eller heltid, så att de får ett sabbatsår då och då. Denna ridskola har även ett stort antal hästar, vilket gör att ingen häst behöver gå särskilt mkt. detta är enligt mig en exemplarisk ridskola.
Man blir bara förbannad att det inte är strängare regler, som begränsar hur mycket hästarna får gå till högst 2 och en halv timme om dan och en vilodag i veckan. och att det ska finnas tydliga viktgränser. Samma hopprädda valack jag pratade om tidigare har ryggproblem och blev riden av en 80 kilo tung tjej. Han är en Nätt D-ponny, med RYGGPROBLEM, som för övrigt har en 15 år gammal , för liten sadel. Detta är helt förskräckligt i mina ögon. Samma tjej tilläts även rida stallets äldsta häst. En 23 årig arab, med knappt inga muskler, I HOPPNING. Jag har redan anmält dem, men inget hände
 
Sv: Ridskolor....

Jag håller helt med om att man inte lär sig mer än grunderna på ridskolan. Det som jag tycker är det största felet är nog att man inte lär sig att rida hästarna(på vägen/ i skogen). För när man har egen häst så rider man ju trots allt de flesta dagarna ute.( om man inte står uppstallad väääldigt nära ett ridhus/paddock) Och de få gångerna man rider ute är ju hästarna helt tokiga för att dom har gått i ridhus flera ggr om dagen i typ två veckor. Sen lyssnar ju hästarna för det mesta på ridlärarens SAAAAAAKTA! så man behöver ju knappt göra något alls...Nästan alla små (även stora tjejer) vill ju ha en egen häst, men få har fått lära sig vilket ansvar det verkligen innebär. Därför tror jag att många hästar inte kommer till alltför bra hem, med tjejer som tröttnar och mamma som får betala och mocka åt hästen.
Det här är bara som jag uppfattat det enligt mina erfarenheter, så det finns säkert ridskolor som är bra mycket bättre..:smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 229
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 066
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp