Ridskolor....

Sv: Ridskolor....

Jag började rida ganska nyligen, och har tagit några extralektioner på sistone. Den hästen jag har ridit då är sur i stallet så jag har tagit ut den för borstning, sadling å så. Den försöker ändå bitas och sparkar med sikte mot mig, så jag hade väldigt gärna lärt mig mer om _hanteringen_ av hästar, särskilt när det är problem. Jag vill ha konkreta råd! Typ: slå till på bogen, slå inte på bogen, ryt till, gå närmare/framåt/bakåt, håll i grimman, släpp grimman, spring runt i små cirklar.

Hade också gärna haft mer teori, gärna lite varje lektion, och fler konkreta råd och förklaringar.

Visst lär vi oss mycket, men jag hade gärna haft bättre uppföljningar, även på bekostnad av ridtid, s.a.s.
 
Sv: Ridskolor....

*KL*
fast det finns regler för ridskolehästarna (problemet är att det inte alltid efterföljs)

tex. får en ridskolehäst/ponny bara gå 3 lektioner/dag.

en häst/ponny får inte användas i verksamhet innan den är 5 år fyllda.

detta är 2 förordningar som min gamla chef tjatade om jämt. det finns säkert fler.
 
Sv: Ridskolor....

däggdjur skrev:
Jo när det gäller ridningen är jag säkert fellärd på många sätt... :cry: :o :smirk: det känns som om jag kört fast lite nu efter snart sju år på ridskola..... det kanske jag hade gjort ändå ioförsig :angel: vad vet jag.... det är ju tyvärr tyvärr svårt för mig att veta vad som är fellärt också som i princip bara ridit på ridskola... men nånstans känner jag ju att vissa saker är fel. :crazy:


Lite nyfiken på vad din dotter fick jobba bort...! om du skulle vilja skriva det :) kan ju skriva till exempel att det för mig kom som en överraskning då jag förra sommaren på ridläger fick veta att hästen skall ta stöd i yttertygeln på böjda spår!! :o är många ridskoleryttare som är fellärda där!!

Förhoppningsvis känner man att nånting är fel. De flesta gör det. Jag var under nästan hela ridskoletiden en sån där tvärsemotperson som helt enkelt vägrade göra det som kändes fel. Ridläraren gillade inte mig:angel:

Nu har du läst lite bakvänt, det är Apollos dotter jag pratar om och sen vad Jag har fått träna bort ;) Det jag har fått göra mig av med är tex. att släppa ner hälarna på tok för långt, ha min tyngdpunkt nånstans i axlarna, låsa i handlederna (egentligen i hela kroppen) skänkla konstant osv...
 
Sv: Ridskolor....

däggdjur skrev:
vad alla ni som gått från ridskola till egen häst/ponny tycker om det ni haft med er från ridskola?? vad har ni haft glädje av och vad tycker ni har varit felaktigt???


Från första början (6 år gammal) var det ett stort äventyr att få åka häst, vilket var det vi gjorde. Höll på i ett par år och tyckte redan då att det var synd om hästarna som alla drog i munnen.


Fick egen häst vid åtta års ålder(misstag från mamma, men det behöver inte tas upp). Har bara ridit på ridskola en termin efter det, och då var det en mardröm:cry:

Summa:
Jag har sett och lärt mig en massa saker som jag ALDRIG skulle utsätta en levande varelse för. Mina kunskaper från ridskoletiden fick min hästa att hata mig, springa fort som :devil: åt andra hållet när hon såg mig i hagen etc... De saker jag lärt mig nu gör att jag blir gråtfärdig av att ens gå in på en ridskola och se hästhantering/hästsyn/ridsätt etc...och detta på länets största ridskola likaväl som på den lila hemska ponnyridskolan som byter hästar vart fjärde vecka:crazy:
De rena ridskoleryttare jag känner och ser rida regelbundet har mer skada än nytta ifrån sin ridskola- hästarna går bättre och mer harmoniskt med newbies än med ridskolefolk "som faktiskt VET att man SKA göra såHÄR..."

/Migo
lägg ner ridskolorna, starta hästskolor där folk faktiskt får lära sig HÄST, och inte "hantera levande status-moppe" som det är idag...
 
Sv: Ridskolor....

ojdå :o jag klicka visst på fel när jag skulle svara :crazy: ursäkta mig.. :angel:


men tak för svar! jo, visst känner jag att det är endel som är fel... :( ... väldigt lockande att göra som jag själv vill ibland :devil: jag vet inte riktigt hur jag ska göra istället bara.... :crazy:
tänkte testa att ta nån privatlektion för att "komplettera lite.. det skulle säkert vara väldigt givande !!
 
Sv: Ridskolor....

har haft förmånen att rida privatlektioner sen jag va liten. kan varmt rekomendera det. det är ju dyrare, men med en bra instruktör så oj, vad man lär sig mycket. se bara till att du inte får en "radiostyrd" häst/ponny..:angel: om du inte har en egen. tar fortfarande privatlektioner när jag rider för instruktör.
 
Sv: Ridskolor....

Jag tycker att ridskolorna skulle utvecklas, tyvärr måste de följa direktiv och får inte tipsa om bättre sätt utom "sitt eget" (såvida de ej är privata). Ridningen går på "militärbasis" och jag och många med mig har en helt annan filosofi. Varför ska jag "tvinga" hästen om det finns andra sätt att komma fram till samma sak? :confused:

Enligt uppgift är det inte många ridskoleinstruktörer här som är utbildade mer än till Lb/La, inte undra på att de håller låg nivå på ridskolorna då.

Det finns säkert bättre och sämre ridskolor. Vad har jag då lärt mig från ridskolan?? inte ett skvatt när jag red som yngre, eftersom jag hade vuxit upp med häst. Efter flera års paus från ridskola men fortfarande med egna hästar... tog jag sedan några privatlektioner med ridskolans hästar och instruktörer vilket resulterade i att jag iof. fick lite korrigeringshjälp men på vilket sätt? Jo, hårt stöd för att balancera hästen, driv, driv och åter driv... m.m.
Sedan säger de: Visst är hästen fin och lätt att rida :eek: Jag ifrågasätter det, men de verkar alla vara av den uppfattningen att det ska ridas på så sätt.

Själv vill jag att hästen ska bära sig själv och bara behöva lätt drivning/förhållning som underhållande hjälp -inte under varje steg!
Tyvärr är det svårt att hitta rätt instruktör men tanken på att rida som på ridskolan med egen häst skulle jag nog aldrig acceptera, då är det bättre med få träningstillfällen och kvalitetsträning. Jag har ofta hört samma resonemang även bland tävlingsryttarna!
 
Sv: Ridskolor....

när jag har bytt instruktör (vid flytt) har jag åkt runt och kollat, när dom instruktörer jag tyckt varit intressanta undervisat. helst ett par gånger innan jag bestämer mig för vem jag vill "provträna" för, sen bestämmer jag mig för den som passar mig bäst. nu har jag tyvärr ganska långt till i mitt tycke "bra" instruktör. (10 mil enkel resa)
men hellre det.:D än att "kasta pengar" på träning som inte ger mig något.
 
Sv: Ridskolor....

Har visserligen ingen egen häst men kan ändå tala om vad jag har med mig från ridskola. Red från jag var 7 till jag var 18 på olika ridskolor och jobbade även på ridskola ett tag. Men red även en del privathästar genom åren och var på ridläger. Dels har jag med mig det rent ridmässiga, hoppa, rida dressyr, rida i hästen i rätt form, ha mjuka händer så man inte drar hästen i mun, o.s.v. Vi hade ledare på hästarna , så länge man red i ledargrupp. Sen avgjorde ridläraren om man var mogen att flytta upp i en etta som red utan ledare.

Sen har jag med mig skötseln av hästarna, rykta, mocka o.s.v. för att jag hade sköthäst några dagar i veckan. Vi fick lära oss att stallet var hästarnas hem och där varken skrek man eller sprang utan tog det försiktigt. Säkert en del andra saker som jag inte kommer på nu. Gick lite kurser som var gratis där vi lärde oss om sårvård, hästens färger, raser och så vidare så en del teoretisk kunskap.

Har aldrig sett en häst bli slagen eller blivit uppmanad att slå hästen. Har sett en gång en häst bli piskad när han inte ville hoppa, ridläraren skällde ut eleven efter noter. Kanske har jag haft tur och stött på ovanligt bra ridskolor. Känner att jag har massa kunskaper kvar nu när jag tagit upp ridningen igen efter 13 års uppehåll. Min nuvarande ridlärare tycker också jag rider bra så jag måste uppenbarligen ha lärt mig något på mina elva år i sadeln på ridskola.
 
Sv: Ridskolor....

Barn har alltid minst 15 minuters teori efter avslutat ridpass hos oss där de får lära sig allt möjligt om hästar.

Sen ang. ridningen tycker jag i alla fall att vi har bra hästmaterial och bra undervisning. Jag tävlade LA med placeringar på en ridskoleponny i hoppning. Min kompis tävlade LA med segrar i dressyr på en ridskoleponny. Jag har ridit 1,10 hoppning på storhäst från ridskolan... Alla våra ridskolehästar tävlas regelbundet av ridskolans elever, upp till LA i hoppning och FEI/LA i dressyr, några har gått Msv innan de kom till ridskolan.

Jag tycker att vår ridskola lär ut på ett bra sätt och är väldigt rädda om våra hästar. Sen finns det säkert både bättre och sämre ridskolor runt om i landet, men det som gör att jag tycker om just min ridskola är för att vi har en grym sammanhållning och trivs tillsammans, både hästar och ryttare. :)
 
Sv: Ridskolor....

Lomir skrev:
Enligt uppgift är det inte många ridskoleinstruktörer här som är utbildade mer än till Lb/La, inte undra på att de håller låg nivå på ridskolorna då.

Men är det verkligen så illa? :eek: :(

På min ridskola finns tre instruktörer. Alla tre har utbildning så att de är behöriga, de har egna hästar som de har utbildat och tävlar/har tävlat upp till Msv/svår i dressyr el hoppning el båda. De går regelbundet på fortbildningar som förbundet ordnar, och tränar själva för auktoriserade tränare för att hänga med i utvecklingen.

Som ridskoleryttare lär man sig i a f tillräckligt för att i konkurrens med privatryttare ta sig runt 1 m och L:B med ok resultat och placeringar ibland.

När vi har hemmatävlingar tycker jag att ridskoleryttarna ofta utmärks av att de rider mjukt och snyggt, även om hästmaterialet kanske inte är det bästa och det inte går så fort i omhoppningarna alla gånger.
 
Sv: Ridskolor....

Lomir skrev:
Enligt uppgift är det inte många ridskoleinstruktörer här som är utbildade mer än till Lb/La, inte undra på att de håller låg nivå på ridskolorna då.

Har man inte mer än LB-utbildning kan man inte vara mer än ridledare, rent praktiskt,e ftersom målet med Ridledarutbildningen (har själv gått den) är att ridmässigt rida godkänt i LB hopp och dressyr. Man får då kalla sig ridledare och inte instruktör (även om många gör det ändå).

Nästa steg är väl antingen hippologen eller strömsholms ett(?)åriga utbildning till instruktör, och där är ridkraven betydligt högre än lb-la har jag för mig, någonstans på msv skulle jag tippa på...
 
Sv: Ridskolor....

Vad kul! Ja självklart lä det ju finnas många bra ridskolor i landet. men somsagt. Jag tror du har varit tursam för de lär inte tillhöra någon majoritet, synd!
 
Sv: Ridskolor....

Jag har inga possitiva erfarenheter såhär efteråt. Just då när man var liten och oerfaren så visste man ju inget annat och klagade därför inte. Men jag hade turen att efter några ridskoleår till att börja med fick en underbar sköthäst som jag verkligen lärde mig mycket på. Fick en helt annan syn på hästhållning. Sen hamnade jag hos en man som köpte in en massa misshandlade och ohanterade hästar. Och hade jag kommit direkt från ridskolan så hade jag aldrig kunnat rida till dessa.

Åkte tillbaka till ridskolan för något år sedan för att hälsa på de gamla favvo hästarna, och jag började nästan gråta när jag insåg hur fel allt var. Hästarna står nästan på betong golvet, har väldigt liten utevistelse, alla får samma mat och ungefär samma mängd (vilket inte är mycket) utan att tänka på att hästar också är individer. Hästarna har inte alls samma gnista och utsrålning som en "normal" häst ska ha. Dessutom avlivas de ju så fort någon blir dålig istället för att ge den en chans. Är en häst halt så spelar det ingen roll, den måste gå en lektion endå, annars räcker inte hästarna till.

Att rida i så stor grupp gav inte så mycket. Sen hade ju ridlärarna klart sina favoriter också. Fick lära mig att hästen ska spöas och sporras, även om det är eleven som inte är kapabel till att få hästen att arbeta på rätt sätt. Såga ner en häst i form var också väldigt viktigt att man gjorde.

Man fick aldrig lära sig hur man hanterar en häst från marken, hur utrustningen ska sitta och framförallt varför. Sen när många har ridit där i 5 år så är de klart att de ska ha en egen häst, men vad kan man egentligen då?

Vet att det är stor skillnad på många ridskolor, det finns bra också. Det här stallet har konstigt nog väldigt bra rykte. Men det är klart, det tyckte jag också innan jag hade sett något annat. Tycker det är så synd att hästarna används som "saker" och inte får vara ett djur. Om barn (och vuxna för den delen) fick lära sig det, så tror jag att ridningen skulle bli bättre också.
 
Sv: Ridskolor....

Har både bra och dåliga erfarenheter från ridskolan jag red på. Hade en bra lärare på de två åren jag red där men hon slutade sen pga att styrelsen bytades ut. Vi fick en dålig lärare men med bra meriter som inte hade samma kontakter med barnen. Hon tog in alldeles förmånga elever o elever som inte kunde lika mycket som vi andra kunde. Vissa kunde tvära in framför hästarna när de tex varit på en volt fast att det fanns gott om plats bakom :(

Minns särskillt när vi skulle hoppa en liten serie (en bom framför ett kryss och sedan en oxer). Vi hade hela ridhuset för oss själva men hon ville att hästarna skulle stå på ett led tills det var deras tur - dvs de hade stått stilla i 5-10min tills det var deras tur, hoppa o sen stå stilla igen (dvs stå stilla, galopp, hopp o sen stå stilla igen). Hade egen häst den terminen så jag skrittade runt på andra halvan av ridhuset

I slutet reagerade jag mot vad för sorts hästar det hade kommit dit o fattade att de inte stod ute mycket. kom ut vid tio och gick då i en liten gruspaddock - ALLA 15 hästar och ponnyer :eek: Vi betalade dessutom för att ha teori men ridläraren kom aldrig i tid. Till den andra terminen (som jag inte anmälde mej till) ville hon att vi skulle komma halv 4 när de flesta slutade tre bara för att kunna ha teori i en halvtimme, borsta hästarna i en kvart o sen rida kvart över 4..varför inte ha teori som innefattar hästen o inte ha teori om hur man ska rida :confused: stackars hästar som står på ridskolan:cry:
 
Sv: Ridskolor....

Jag lägger mitt svar på första inlägget....

Jag har ridit på två olika ridskolor och innan jag valt dem har jag varit där och tittat för att se att hästarna verkar trevliga och att instruktören verkar vara bra.

Jag tycker att det är väldigt billigt att bara gnälla, klaga och generalisera över ridskolor som om de vore de tgräsligaste ställe i världen. Ridskolor drivs av utbildad personal (annars får de inte vara auktoriserade av Svenska ridsportförbundet så det är ju lätt att kolla), hästarna står visserligen i spiltor och rids mer än privathästar, men de som har det övergripande ansvaret är UTBILDADE och inte bara förståsigpåare.

En stor anledning till att många "lär sig fel" på ridskolor tror jag har att göra med
1) Dålig förmåga att förstå/tillgodogöra sig en instruktion. Många frågar inte när de inte förstår utan gör bara som de "tror" att man ska göra
2) Dålig kroppsuppfattning, vilket resulterar i att man inte märker att man faktiskt inte gör som ridläraren sa... Efter ett tag har man lärt in fel fastän ridläraren egentligen sa något annat
3) Ridläraren måste hjälpa 8-10 elever samtidigt och kan omöjligt uppmärksamma deig varje gång du gör fel. Det ställer stora krav på eleven. Man måste vara självkritisk, vetgirig och ifrågasätta när man inte förstår.

Vågar/vill/orkar men inte göra något åt sakerna ovan så är det inte ridskolans fel att man inte lär sig utan ens eget. Man kan komplettera med privatlektioner, ridläger, varva med att prova en annan ridlärare, läsa själv, titta på ridlektioner (ibland är det lättare att förstå sammanhang när man inte behöver göra själv samtidigt).

Så som summering: Det är inte bara ridskolans/ridläraren som är ansvarig för det du lär dig, du har ett stort ansvar själv.

Naturligtvis är detta stora krav att ställa på ett barn, men vuxna och även ungdomar måste våga tänka själva och inte bara lamt anta att om man betalar så ska "allt ingå".

När barn lär sig rida så borde det vara naturligt att deras föräldrar ÄR MED och tar det ansvar som jag nämner ovan. Barn förstår/ser kanske inte om det skulle råka förekomma missförhållanden på ridskolan, men föräldrar kan faktiskt ta upp sådant man inte förstår/anser vara felaktigt med ridskolechefen eller tom styrelsen och be om en rationell förklaring.

Dessutom kan man välja att inte rida på en ridskola med lågt utbildad personal och taskig inställning (jag tvivlar inte på att sådana finns). Fortsätter man där så sponsrar man ju deras verksamhet genom att betala för lektioner och det är lite samma sak som att gå med på att hästhanteringen får vara dålig.
 
Sv: Ridskolor....

Antar att jag måste haft tur för jag har haft jättebra erfarenheter av den ridskola jag gick på!:) Jag gick där i ca 5 år och lärde mig massor! Ridgrupperna var aldrig större än 8 pers. och visst, man får ju inte direkt samma undervisning som vid en privat lektion men jag har lärt mig typ allt jag kan på den ridskolan:D ! Jag har två egna pållar nu :love: och man lär ju sig nya saker hela tiden. Men sen är ju inte alla ridskolor likadana...:smirk:
 
Sv: Ridskolor....

Jag började rida på ridskola bara för tre veckorsen så vet inte jätte mycket om där jag rider, men det jag vet värkar väldigt bra.

Hästarna går apsolut max 3 leketione per dag, oftast två.
Där är max 11 personer i en grupp, annars 8st.
Man kan ta privatleketioner om man vill.
Vi fick lära oss sadlar och tränsa direkt. Och nu andra gången idag så skulle vi klara det nästan själva, men självklar får man hjälp om man är oskäker.
Även borsta och krattsa hovarna får man göra själv. Man ska komma minst 20min innan leketionen och göra allt sont.
Dom kollar hur alla rider hela tiden och kommenterar alla fal man gör jämt, fast är även pusitiva när man gör ngt bra.
Vi har fått lära oss att slå på hästarna funkar inte, man ska vara bestämd men inte elak.
Och sen är det sittsträning jämt, i nybörjargruppen är det inte högsta prioritet. Men annars är sittsen viktig och tränas hela tiden jämt. Ibland är det bara sittsträning hela leketioner.

Så jag tycker det värkar bra. Vi "åker" inte bara häst. Utan har redan nu från början fått lära oss hur man gör ordentligt så man jobbar.
Vet inte hur det är i nybörjargrupperna för småbarn, då jag går i vuxengrupp, men jag gillar derras sätt.
Det ända jobbiga är att se är att hästarna är väldigt uttråkade ibland :crazy: Brukar rida en pigg häst och han brukar försöka bita av grimskafftet för att komma där ifrån :(
 
Sv: Ridskolor....

Tack till alla som svarat(svarar)!! :bow: :bow: väldigt givande!


visst finns det både bra och mindre bra ridsklor, men det är ändå så att ridningen som lärs ut på ridskolor är på "militärbasis" som bla Lomir skrev. och skulle jag skaffa egen häst i framtiden är det inte det jag skulle vilja använda mig av på min häst.... eller finns det nån "nh inriktad ridskola ??? jag har då i alla fall aldrig stött på någon sådan...


Ni som vill får hemskt gärna pm:a om bra tränare! helst då inom västra götaland :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 230
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 066
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp