Ridskolor....

Sv: Ridskolor....

däggdjur skrev:
visst finns det både bra och mindre bra ridsklor, men det är ändå så att ridningen som lärs ut på ridskolor är på "militärbasis" som bla Lomir skrev. och skulle jag skaffa egen häst i framtiden är det inte det jag skulle vilja använda mig av på min häst.... eller finns det nån "nh inriktad ridskola ??? jag har då i alla fall aldrig stött på någon sådan...

Militärbasis är inte alltid dåligt. Min ridlärare lär visserligen ut ett rejält hopkok av alla möjliga olika stilar men en grundkärna i det hela är faktiskt den gamla tyska militärstilen. Har på hennes inrådan läst Wilhelm Müselers "Ridlära" och den stämde väl överenns med allt hon lärt mig. Hon undervisar enligt mig mjuk och bra ridning på hästens villkor. (enligt mig är det det som är natural horsemanship :) ) Apollo kan intyga att jag inte ljuger om min tränare:D Tyvär är det ju ofta så idag att man glömmer bort att tala om att höga frambenslyft, resning i nacken och följsamhet och allt sånt är ett resultat av god ridning, inte nånting man måste tvinga fram till varje pris. Lite luddigt skrivet kanske, jag är inge vidare med ord :crazy:
Off topic men är det nån som har tittat på artikeln om form i senaste numret av h*st & r*ttare där alla hästar, inklusive den som skulle visa upp en korrekt balanserad form var bakom hand? Hästen på den bilden går på bogarna, är hopdragen i nacken, har ett aldeles för långt bett som ryttaren dessutom DRAR i, ryttaren har buren, spänd hand och sitter inte lodrätt och hästen har inte, som det står på bilden, satt under sig baken! På bilden över där det visas upp ett exempel på den lodräta sitsen står det nåt om att underarmen och tygeln ska bilda en rak linje.... Gör den det på bilden? :devil: Nej. Tycker det är lite dåligt av utgivaren att slarva när så många läser den tidningen och tror på det som står där. Det främjer ju inte direkt god ridning i landet...
 
Sv: Ridskolor....

Tja, jag tänkte säga, vad har jag inte lärt mig på ridskola?
När jag köpte häst hade jag nästan enbart ridskolekunskaperna, och hästen har ju överlevt så :smirk: När jag köpte min häst hade jag grundläggande kunskaper i hästvård, kunde sköta om sår, sätta ihop foderstat, kunde känna igen en bra verkad hov osv. Naturligtvis kunde jag rykta, visitera, sköta utrustningen, mocka och sådant. Ridmässigt låg jag på LB-LA dressyr och LB hoppning. Kunde longera, tömköra, lasta hästar, visa häst vid hand, löshoppa.
Sedan har jag förstås skrapat ihop mer rutin och nya kunskaper sedan jag köpte häst, i ett ridkolestall blir det ju ofta så att skoning, sårvård etc. sker dagtid och då är man ju sällan där.
Men, det kanske ska poängteras att jag var en sådan som bodde i stallet, och hjälpte till med allt möjligt, så även om jag bara red en timme i veckan (om man inte fick skritta någon sjukling) så andades jag nog häst minst 45 timmar i veckan. Läxor gick ju att göra på läktaren samtidigt som man tittar som dressyrträning :angel:
 
Sv: Ridskolor....

Lyrazel skrev:
Militärbasis är inte alltid dåligt. Min ridlärare lär visserligen ut ett rejält hopkok av alla möjliga olika stilar men en grundkärna i det hela är faktiskt den gamla tyska militärstilen. Har på hennes inrådan läst Wilhelm Müselers "Ridlära" och den stämde väl överenns med allt hon lärt mig. Hon undervisar enligt mig mjuk och bra ridning på hästens villkor. (enligt mig är det det som är natural horsemanship :) ) Apollo kan intyga att jag inte ljuger om min tränare:D QUOTE]

Intygar och bockar för fantastiska tränare:bow:.
Man lär sig inte bara rida man lär sig också varför man gör (eller inte gör) vissa saker, hur det påverkar hästen etc. Vilka ridlärare lägger ner så mycket tid på att ens elev också ska förstå vad det är man håller på med. Man får övningar vid sidan om, min dotter skulle tex dansa vals för att träna sin följsamhet.
 
Sv: Ridskolor....

Jag red på ridskola när jag var mellan 6 och 9 eller 10 år. Jag lärde mej det rätt mycket under den tiden. Men det här med skänkelviknigar och sånt fick jag lära om sen... Jag var väl för liten för att få ihop det så jag fattade aldrig riktigt... Man måste ju välja ridskola efter vad man har för mål med ridningen. Vi var oftast 4-5 stycken i varje grupp, och aldrig fler än 6 st. Och det var bra hästar. :)
 
Sv: Ridskolor....

Åååå så härligt att höra :D

Din beskrivning stämmer in även på det stället jag växte upp, kan tillägga att jag än i dag med egna hästar är aktiv på ett eller annat sätt i föreningen eller verksamheten.

Är ett underbart ställe där eleverna får lära sig respekt för djuren och sina medmänniskor och även själva hästhållningen :love: . Skötar system och stall system tillåter dom som vill och är engagerade att få lära sig mer eller mindre allt du behöver för att så småningom kunna skaffa egen häst.:bow:
 
Sv: Ridskolor....

hej, hej! Jag RIDER KVAR på samma ridskola, TROTS att jag har häst... Först red jag på en ridskola i Alingsås, men den var väldigt oorganiserad...Helt plötsligt kunde det fattas en sadel, och ingen brydde sig...Ridlärarna fick jag känslan av att dom var lite sura och oförstående. Ibland var vi elva stycken i gruppen.

Den ridskolan jag rider på nu har jag ridit på i två år, och den är jättebra. Vi får inte bara "sitta upp och rida", som på den första ridskolan, utan nu jobbar vi verkligen och lär oss jättemucket. Dessutom lär vi oss markarbete med hästen(alltså vi är på marken). Och så får vi pröva på lite "annorlunda saker" mot vad man brukar få göra på en ridskola. Tillexempel så red vi trail, trots att vi inte är någon westernridskola, och i övermorgon ska vi hoppa terrängbana med våra góa islänningar.
Våran ridskola är ganska liten med endast två anställda GLADA, FÖRSTÅENDE, KUNNIGA ridlärare som dessutom har tävlat i VM, SM och EM på islandshästar.
Dessutom är det en maxgräns på sex stycken i ridgrupperna, så att ridlärarna ska kunna hjälpa alla.
 
Sv: Ridskolor....

Apollo skrev:
Intygar och bockar för fantastiska tränare:bow:.
Man lär sig inte bara rida man lär sig också varför man gör (eller inte gör) vissa saker, hur det påverkar hästen etc. Vilka ridlärare lägger ner så mycket tid på att ens elev också ska förstå vad det är man håller på med. Man får övningar vid sidan om, min dotter skulle tex dansa vals för att träna sin följsamhet.

Jo, läxa är jag väl införstådd med, fast mina är oftast till häst. Har inte klarat min till på fredag:angel: oops liksom. Stackars häst som måste stå ut med mig. Hon är otrolig med att förklara Varför. En tjej hade sin första lektion för henne förra veckan eller nåt. Hon måste ha varit helt yr i huvudet efter av allt nytt att minnas :smirk:
 
Sv: Ridskolor....

Lyrazel skrev:
Militärbasis är inte alltid dåligt. Min ridlärare lär visserligen ut ett rejält hopkok av alla möjliga olika stilar men en grundkärna i det hela är faktiskt den gamla tyska militärstilen. Har på hennes inrådan läst Wilhelm Müselers "Ridlära" och den stämde väl överenns med allt hon lärt mig. Hon undervisar enligt mig mjuk och bra ridning på hästens villkor. (enligt mig är det det som är natural horsemanship :) ) Apollo kan intyga att jag inte ljuger om min tränare:D Tyvär är det ju ofta så idag att man glömmer bort att tala om att höga frambenslyft, resning i nacken och följsamhet och allt sånt är ett resultat av god ridning, inte nånting man måste tvinga fram till varje pris. Lite luddigt skrivet kanske, jag är inge vidare med ord :crazy:



nejdå jag tycker inte heller militärbasis behöver vara dåligt! ;) utbildningsskalans sex steg tycker jag är väldigt bra och vettiga till exempel!

Det jag syftade på var snarare att ( jag är heller inge vidare med ord :p ) alla lektionshästar får göra samma övningar på lektionerna och blir ridna på ungefär samma sätt och att de inte får någon individ baserad träning (och sällan utrustning heller för den delen :( )! Alla hästar har ju olika fysiska förutsättningar och behöver olika slags ridning ...

Hoppas jag lyckades förtydliga lite vad jag mena :crazy: :D
 
Sv: Ridskolor....

Haha, roligt användarnamn du har! :)

Jag började som liten med att sköta privathästar, hade turen att träffa på en människa med häst som ville lära upp mig.
Därefter ville jag prova på att rida lektioner på ridskola, det blev inte mer än en termin.
Jag kan inte komma ihåg att jag lärde mig någonting, även om en termin inte är så väldigt lång tid så borde man faktiskt lära sig minst en sak.
Och till den som skrev (kommer inte ihåg vem det var) att även ridskoleeleverna har ett stort ansvar för att lära sig något..
Visst är det så, men allt man hunnit läsa i denna tråd om ridlärare som uppmanar eleverna att piska hästen om den inte gör som man säger, det skapar en viss förvirring hos nybörjare, framför allt barn.
Där står den erfarna ridläraren som ska lära mig allt om hästhantering och ridning och säger något som i mina öron låter helt fel, men hon/han är ju ändå ridlärare och kan det här.
Ska påpeka också att denna ridskola var hemsk, hästarna får gå halta på lektioner, under sommarhalvåret så hyrs hästarna ut till elever som då rider så mycket de bara hinner med.
Aldrig någon vila.
Små rasthagar någon eller några få timmar om dygnet, och då stuvas alla hästar in i samma leriga hage.

Som sagt, det finns säkert bra ridskolor, men när denna var den första man såg har man blivit lite skeptisk till ridskolor över huvud taget. (Detta är en väldigt känd ridskola)

Nej, det jag kan har jag endast lärt mig privat. Det jag lärt mig från ridskolan är snarare hur man inte ska göra.
 
Sv: Ridskolor....

däggdjur skrev:
nejdå jag tycker inte heller militärbasis behöver vara dåligt! ;) utbildningsskalans sex steg tycker jag är väldigt bra och vettiga till exempel!

Det jag syftade på var snarare att ( jag är heller inge vidare med ord :p ) alla lektionshästar får göra samma övningar på lektionerna och blir ridna på ungefär samma sätt och att de inte får någon individ baserad träning (och sällan utrustning heller för den delen :( )! Alla hästar har ju olika fysiska förutsättningar och behöver olika slags ridning ...

Hoppas jag lyckades förtydliga lite vad jag mena :crazy: :D

Håller helt med dig! Urk för såna ridskolor:mad: Förstår inte riktigt varför inte ridskolor i allmänhet fäster mer vikt i varför/varför inte man ska göra/inte göra vissa saker. "gör såhär, punkt slut". (ja, det finns undantag, men skrämmande få) Många av mina gamla teoribarn och skötarlärlingar på ridskola och ridläger har fått världens aha-upplevelse när jag förklarar att man för allt i världen inte ska slå på hästen! De flesta hade fått lära sig från ridskolan att hästarna knappt känner ett hårt slag!:mad: "Hästen är arg!" "Tacka :devil: att den är arg, skulle inte du vara det i hästens läge?" Bättre undervisnign till barnen tack!!!
 
Sv: Ridskolor....

Jag tycker att det mestadels var en positiv upplevelse, mina år på ridskola. Det var där jag fick upp mitt intresse för hästar, ridning och fick lära mig grunderna!:rofl:
Men det är klart att det fanns negativa grejer med det också och att jag lärt mig mer genom "riktig" ridning.
 
Sv: Ridskolor....

Jag tycker inte att allt är dåligt med s.k. militärbasis eller med ridskolerna för den delen med men jag önskar att det kunde vidareutvecklas och anpassas till ny forskning och "nya" sätt att tänka sig ridning:idea: att de måste ha riktlinjer förstår jag.

Det är inte meningen att dra alla över en kant som jag nog nämnde tidigare så finns det bättre och sämre ridskolor/lärare och så vidare.

Själv har jag "militärbasis" i bakgrunden men har sedan vidareutvecklas och plockat in mer tankesätt... Om jag kan få hästen att göra samma sak med i princip bara tanken varför ska jag använda mig av spö, sporrar och hårda bett? (inte för att jag gör något av det utan bara mitt tankesätt...) Hur kan det finnas människor som rider utan några som helst hjälpmedel och det ser harmoniskt och perfekt ut?, då borde det ju rimligt vis vara det långsiktiga målet för oss ryttare.


En typ av jämförelse:
Ridskolorna "stöper" ryttare till mångt å mycket i likhet med tennsoldater el. bilar - de blir ok men kanske inte så mycket mer...
Men eftersom varje människa och varje djur är en egen individ så måste det ju anpassas till dem för att nå mer än bara ok.

(Missförstå mig rätt, det handlar inte om att ridskole elever är dumma inte heller om vilken tävlingsnivå man är på utan mer om den personliga utvecklingen).

Ridskolornas ideé är bra men anpassningen är svårt att fullfölja, därför tycker jag att jag har fått ut så mycket mer på att rida privat! För en absolut nybörjare är det säkert perfekt och någonstans ska man ju ändå börja att lära sig även inkluderat misstagen man gör. ;)
 
Sv: Ridskolor....

Vad tråkigt att så många har så dåliga erfarenheter av ridskolor. Själv står jag med min häst iett privat stall men som ligger på en ridskola, som fungerar jätte bra. Stora hagar till hästarna, och så fort nån ser ut att ha tappat lusten åker dom in på vila i privat stallet och hjälper inte det säljs dom.

Tyvärr värkar det som om det är ett problem för ridskolor att hitta bra hästar då ingen villl sälja till ridskolor, vilket jag förstår.
Men tur är det väll ändå att våra barn har någonstans att börja lärar sig. Sen tycker jag att man får ta sitt ansvar att leta upp en ridskola som har den hästhållningen man kan stå för, ibland kanske man då får åka lite längre men det är det värt.
 
Sv: Ridskolor....

Lomir skrev:
Jag tycker inte att allt är dåligt med s.k. militärbasis eller med ridskolerna för den delen med men jag önskar att det kunde vidareutvecklas och anpassas till ny forskning och "nya" sätt att tänka sig ridning:idea: att de måste ha riktlinjer förstår jag.

Det är inte meningen att dra alla över en kant som jag nog nämnde tidigare så finns det bättre och sämre ridskolor/lärare och så vidare.

Själv har jag "militärbasis" i bakgrunden men har sedan vidareutvecklas och plockat in mer tankesätt... Om jag kan få hästen att göra samma sak med i princip bara tanken varför ska jag använda mig av spö, sporrar och hårda bett? (inte för att jag gör något av det utan bara mitt tankesätt...) Hur kan det finnas människor som rider utan några som helst hjälpmedel och det ser harmoniskt och perfekt ut?, då borde det ju rimligt vis vara det långsiktiga målet för oss ryttare.


En typ av jämförelse:
Ridskolorna "stöper" ryttare till mångt å mycket i likhet med tennsoldater el. bilar - de blir ok men kanske inte så mycket mer...
Men eftersom varje människa och varje djur är en egen individ så måste det ju anpassas till dem för att nå mer än bara ok.

(Missförstå mig rätt, det handlar inte om att ridskole elever är dumma inte heller om vilken tävlingsnivå man är på utan mer om den personliga utvecklingen).

Ridskolornas ideé är bra men anpassningen är svårt att fullfölja, därför tycker jag att jag har fått ut så mycket mer på att rida privat! För en absolut nybörjare är det säkert perfekt och någonstans ska man ju ändå börja att lära sig även inkluderat misstagen man gör. ;)




:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ridskolor....

wonderday skrev:
Jag rider själv på en ridskola, och håller inte med dom flesta andra här. Man har kurser m.m på helger i både dressyr och i hoppning. Jag själv ligger på ca L:B-L:a nivå i dressyr och tävlar i ca 1m i hoppning, och jag har lärt mig i princip allt på min ridskola (jag hoppas nu att ingen uppfattar detta som nån sort av skryt, utan jag ville bara klarlägga vilken nivå jag ligger på). Vi rider 7 st i våran grupp och aldrig mer. Hästarna vi rider tycker jag själv är väldigt välridna, med undantag dom aldra minsta ponnyerna. Alla ridskolor (utom en en gång dom allra minsta ponnyerna) rids av ridlärarna minst 4 gånger i veckan av våra ridlärare så att dom ska få gå i korrekt form. Hoppas att jag får gensvar på detta:D

Men jag tycker det är klart att man ligger på en sån nivå , då hästarna kan bli väldigt lättridna på en ridskola . De kan ju vara bångstyriga också förstås , men . Själv tycker jag ju faktiskt att man lär sig mer på hästar man får jobba lite med :P Alltså , jag menade inte att du säkert är dålig på riktigt att rida , utan att det blir lättare med såna hästar .
 
Sv: Ridskolor....

Jag har som en annan här, också haft turen att få rida privatlektioner , sen jag började , men jag är inte alls bra ännu , men bättre än om jag skulle ridit i grupp iaf . Jag har ridit i ca 5 år , men när jag hade ridit lite . .Ja , typ lärt mig skritt och trav och övat lite saker så var jag dum nog att börja hjälpa till med hästar här i närheten . Jag tog nog ridlektioner ännu , men när jag fick börja rida hästarna i stallet slutade jag på ridskolan. Och där red jag i ca 2-3 år . Lärde mig inte särskilt mycket förutom att hantera hästarna , vilket var bra . Men i ridningen lade jag mig till med massor som "ridläraren" ( hon som ägde hästarna hade ridlektioner åt mig ibland. ) inte märkte. Och sen blev jag ju van att rida hästarna i terräng också . ( Men hon som ägde hästarna gick ju typ bredvid hästen hela tiden fast jag kunde rida själv :/ ) Allt som allt fick jag galoppera en gång av dom 2-3 åren. Sen tröttnade jag på ridningen . Jag har varit på tre ridläger och där lärde jag mig nog mest . Men sen började jag rida i Januari igen på ridskolan , fast dom har bara fjordingar på ridskolan, fast dom är väldigt välutbildade :) Kan öppna och alla såna saker . Så jag har ju knappt galopperat alls :O Förutom på ridlägren och nu det här halvåret . Fast nu på senaste tiden har det inte blivit så mycket för jag blev lite rädd :/
 
Sv: Ridskolor....

Och så glömde jag att säga , att man får hjälpa till med hästarna efter lektionen , och man får rida i terräng om man vill :) Och så har jag fått börja hjälpa till med en annan häst här i närheten , men aldrig att jag slutar på ridskolan igen :p
 
Tycker det funkar bra...

än så länge.
Nu är jag ju en extrem nybörjare och har inte alls kommit långt i min utbildning. Jag har ridit 8 månader för en privat instruktör på islänning och för två månader sedan började jag på ridskola.
Jag tycker de verkar ha stor omsorg om hästarna och har en maxgräns som följs i hur många lektioner hästarna får gå varje dag.
Vi började att lära oss att göra i ordning hästen inför lektionerna och får alltid ta hand om dom efteråt. Vi har stalljour när vi har lärt oss tillräckligt för att kunna anförtros hästarnas liv och väl (hehehe) och vi har en glad och engagerad lärarinna.
Jag har aldrig sett misshandel, pisk eller slag förekomma.
Jag tyckte att den kvinna jag red för privat (svart betalning) var betydligt mindre mån om sina islänningar än vad ridskolan är om sina hästar. Inte så att hon var elak eller så, men lite halvengagerad liksom...
Så i korthet kan jag säga att jag är glad, jätteglad över att ha tagit det för mig stora steget att börja på ridskola. :D
 
Sv: Ridskolor....

Jag rider min egen ponny på ridskola och för min del lär jag mig välidgt mycket på hur jag ska rida henne bättre och vi har gjort enormt stora framsteg sen jag började rida lektion med henne för ca 2år sen och för min del var det ungefär 10-12 årsen som jag red som vanligt på ridskola med att rida flera olika hästar/ponnyer då jag ej hade privat häst.
Vi är max 8 st i våra grupper och jag tycker att min ridskola är ganska bra :)
 
Sv: Ridskolor....

jag har ridit på ridskola i ganska många år (tre olika ridskolor). tycker det är ett bra sätt att komma igång och lära sej grunderna! alla har ju inte råd me privatlektioner direkt...
vi har varit max åtta pers i varje grupp, mer fungerar fan inte! de två första var rätt kassa men den sista ridskolan jag red på (skaraortens ryttarförening) var asbra! :) det sista året stannade jag nog främst kvar för att gruppen var så underbar, lärde mig nog inte så jättemycket! men nu saknar jag dom! :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 229
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 066
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp