Ridskolor....

Sv: Ridskolor....

Självklart kan man diskutera det på ett forum! Det behöver ju inte vara antingen eller, men jag tycker ändå att man ska ta upp saker med ansvariga på ridskolan om man tycker något verkar suspekt. Man behöver ju inte komma med röda ögon och sprutande eld ur öronen, man kan ju bara undra varför vissa saker är som de är, det kanske finns en förklaring? Istället för att gå runt och tjura över något och sprida rykten när det kanske går att göra någonting åt problemet?
 
Sv: Ridskolor....

Ridklubben jag rider på är väldigt bra. Jag rider i en dressyrgrupp och i en vanlig och har lärt mig massor på desse snart fem år jag ridit. Visst finns det MÅNGA dåliga ridskolor, där man lär sig fel och att man ska slå hästen mm
Många av hästarna är även gamla och slits ut av det eviga arbetet.
Men på Billdals Ridklubb som jag rider på lär man sig värkligen ordentligt. Hästarna är mycket välutbildade och är av mycket olika temperamen och utseenden.
Många säjer att dom bara lärt sig grunderna som halt, skritt, trav och galopp men jag har lärt mig mycket mer en så.
Man lär sig även rida hästen i rätt form och göra lösgörande arbete som t ex skänkelvikning, framdelsvändning, bakdelsvändning, öppna, sluta mm

Visst man lär sig TUSEN gånger bättre när man har egen häst och privat tränare. Man rider och sköter om hästen precis varje dag och har en tränare som bara koncentrerar sig på en själv och inte på 7 stycken andra samtigt, så såklart lär man sig mer om man har egen häst!
Men alla som har egen häst (Förutom dom som "föddes med häst") har väl gått på ridskola några år iallafall?

Jag tycker att det är lite för lite teori (2 gånger i terminen) men för många räcker det gått och väl. Alla är ju inte på "köpa häst" spåret utan dom rider bara för att ha kul.
Om man inte tycker om sin ridskola kan man ju alltid skaffa medryttarehäst kanske två dagar i veckan och ha någon tränare som tränar en.


Detta var min åsikt iallafall...
 
Sv: Ridskolor....

Har inte sett många trådar som diskuterar ridskolor och vad de lär ut så jag är lite nyfiken på vad alla ni som gått från ridskola till egen häst/ponny tycker om det ni haft med er från ridskola?? vad har ni haft glädje av och vad tycker ni har varit felaktigt??? om ni förstår vad jag menar :crazy: :smirk: vet inte riktigt var jag skulle lägga denna tråden .... :angel:

Alla har redan skrivit så mycket bra men en sak jag skulle vilja tillägga är att jag önskar att vi i Sverige lät nybörjare börja med en termins barbackalongering som man gör på tyska ridskolor :bow: Inte undra på att de har sådana framgångar - de har ju sits!

Sedan håller jag med om att de flesta ridskolor har alldeles för stora grupper i storstäderna och att det saknas mycket hästkunskap. Tack vare att jag var skötare så lärde jag mig rykta osv. men ingen lärde mig longera, linda ben, fodring och annat "hästägarvitalt".
 
Sv: Ridskolor....

Har läst dom flesta inläggen och undrar en sak,de flesta tycker att man lär sig mer på privathäst och att det är bättre att häten bara har en ryttare. I vårat stall finns 2 hästar .sk tävlingsponnyer i dressyr.dom går ut3-4 timmar i rasthage på 6*6 m.rids bara dressyr och alltid i ridhus.rider för en enligt mig mkt dålig instruktör.hästarna avknäkta i nacekn och i undertempo och totalt uttråkade. den ena måste ledas i träns till hagen för den får aldrig röra sig ordetligt utan har mkt överenergi(den rids förövrigt alltid på graman och pessoa för den är het..) Om det ska finnas regler om hur länge en häst ska få gå på ridskola m.m så borde det finnas krav på att alla privatryttare måste rida lektion m.m ser ofta ponnybarn som skenar runt i skogarna utan ngn som helst koll. eller grannen som rider sin ponny 2-3 timmar lördag o söndag.resten av veckan rids den inte alls tror det finns fler dåliga privatryttare än dåliga ridskolor...
<eller så har jag väldigt konstiga stallkamrater o grannar:confused:
 
Sv: Ridskolor....

Lärt mig på ridskola:
-Ta in & ut hästar till hagen
-Mocka
-Borsta, rykta, kratsa hovar
-Smörja sadel & träns
-Linda ben
-Rida en häst i alla gångarter

Jag vill inte säga ngt ont om ridskolor, bra att dom finns.
Mycket olika sorters hästar som man får lära känna, och det är kul att rida olika hästar!
Man får ju lära sig det grundläggande inom ridningen.

Däremot önskar jag:
-Att mer fokus lade på "grunderna" (det går alldeles för fort att avancera och ser inte vackert ut när man te.x ska göra sluta och inte ens vet vad det är)
-Att vissa ridlärare vore med pedagogiska, humana osv
 
Sv: Ridskolor....

Tycker jag har med mig en del från ridskolan men det mesta
har jag lärt mig från skolan och privatlektioner:)
 
Sv: Ridskolor....

Jag vill inte säga ngt ont om ridskolor, bra att dom finns.
Mycket olika sorters hästar som man får lära känna, och det är kul att rida olika hästar!
Man får ju lära sig det grundläggande inom ridningen.

Däremot önskar jag:
-Att mer fokus lade på "grunderna" (det går alldeles för fort att avancera och ser inte vackert ut när man te.x ska göra sluta och inte ens vet vad det är)
-Att vissa ridlärare vore med pedagogiska, humana osv

Håller helt med. Är det så att ridskolorna tror att man måste forcera utbildningen och lägga in olika övningar eleverna inte är mogna för, för annars skulle eleverna bli otåliga?
Jag red några år som barn på ridskola och 8 år i vuxen ålder. När jag började rida privat för instruktör på egen häst fick jag börja från grunden. Men det kändes mycket mer meningsfullt. Det kräver säkert en hel del av ridlärarna på en ridskola att förmedla vikten av att lära sig grunderna först, men jag tycker inte mina ridlärare ens försökte.
 
Sv: Ridskolor....

Vi har nästan fått klagomål hemma pga. att vi är max 7st i ridgrupperna så folk utifrån tycker att de är alldeles för träningsinriktat, alltså privatträning.
Våran ridlärare är underbar!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 229
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 066
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp