Lektion i går och vilken lektion!
För det första soligt, vindstilla, varmt (12 grader). För det andra fick jag exakt den häst jag verkligen kände för att rida - Krullen.
Önskade att få rida ute och det fick vi, i alla fall en liten stund - det blev mörkt och de håller på att reparera strålkastarna på paddocken.
Jag satt upp på Krullen med hjälp av startsignal, det tog ett tag innan det klickade för honom men när det gjorde det satt jag upp och han stod helt stilla och jag kände inte alls att han spände sig eller så. Fick liten godisbit eftersom han varit så duktig. Min teori om att han blir ängslig verkar vara rätt.
Skrittade iväg och han var extremt bromsig, kändes osäker och vinglig. Kanske för att vi satt upp utomhus eller något? Det var i alla fall inte likt honom att kännas så extremt bromsig. Jag fick verkligen rama in ordentligt för att han inte skulle vingla ut åt sidan när jag svängde.
Sedan red vi ut en sväng. Sisådär 10 minuter i skritt med en kort trav där det funkade. Rätt blött och geggigt ute. Tror Krullen litar mer på mig nu, för trots att han är en ängslig liten själ och gärna hänger med sina kompisar hade jag inga problem med att stanna och stå still och låta de andra rida lite i förväg när jag behövde justera stiglädret. Inte ens när kompisarna försvann bakom en buske blev han särskilt ängslig. Han reagerade dock under den lilla tiden på: ett hus (som stått där hela tiden), en stolpe (som stått där hela tiden), en liten bit av marken som var annan färg, sin egen fis, och typ 2-3 grejer som jag inte har en susning om vad det ens var.
Red sedan kanske 5 minuter i paddocken innan typ alla ville gå in för det var så mycket mygg att både hästar och människor blev väldigt störda. Har 12 myggbett sedan igår
Vi började ganska snart med övningar när vi kom in, vi hade ju ändå redan skrittat fram ordentligt. Direkt när vi började insåg jag att jag nog borde ha ridit mer ordentligt när vi var ute, för bromsen och vinglet var fortfarande där, men var bättre än innan.
Första övningen var att skänkelvika en trappa från a och c ut till långsidan. Det är ganska svårt att få till det bra när man har en bromsig häst som gärna bananar sig åt sidan i svängar.
Det gick dock inte helt katastrof. Jag red bara så noggrannt jag bara kunde och försökte se till att Krullen hade framåt tänk. I början modifierade jag övningen och red bara en trappa, så jag kunde komma ut på spåret fort och där peppa på lite fart och några skritt-trav övergångar.
Till slut blev det rätt så bra faktiskt och det kändes som att Krullens kroppsdelar kom mer på plats. Det svåra var att komma ur skänkelvikningen och rakrikta. De flesta rakriktningar blev mediokra, och så några bra.
Efter det gjorde vi samma i trav och travade sedan in på två stora volter. Vi skulle rida så att vi noggrant såg till att hästarna var korrekt ställda. Vi skulle även byta om volt självständigt och ridläraren rekommenderade 1-2 varv innan vi bytte, och vid a och c göra små volter i de stora volterna när vi ville.
Krullen blev fin redan här. Lyfte upp ryggen, ostbågeryggen som bortblåst, och jättestadig och jämn kontakten både med tygeln och kroppsligt med mig. Noll krull heller (han kan lätt hamna i att han viker in näsan så han nästan nuddar halsen). Här längde jag även tygeln kanske 5 cm eller mer, och han tog faktiskt stödet längre fram också!
Jag gjorde övningen så att jag bytte volt varje varv om det inte var så att det var risk för krock. Tog den mindre volten vid a och c när han kändes "rätt" i kroppen.
Sedan uppgraderade vi övningen med galopper. Vi skulle självständigt fatta galopp där vi ville i övningen och fick galoppera hur långt eller kort vi ville - men poängen var övergångar. Skulle vi galoppera när vi bytte volt skulle vi se till att vi bytte galopp ordentligt eller sakta av till trav och fatta igen. Eller om vi ville rida en liten bit i förvänd galopp.
Krullen, som ju har svårt med fattning och galopp och att hålla galoppen om det är lite snirkligt skötte sig exemplariskt. De gånger han i stället för att fatta sprang i väg i ökad trav var tusen procent mitt fel då jag antingen lutade mig lite bak eller liknande. För att få fattning och hålla galopp på krullen måsten man vara 110% balanserad och med i rörelserna - speciellt på snirkliga vägar.
Jag gjorde så att jag faktiskt väntade in litegrann att han skulle kännas "rätt". Fick då härliga fattningar med bra galopp där jag inte behövde hålla igång så mycket så länge jag hjälpte honom att ställa in kroppen på svängen. Superfin var han!
Hoppade helt över att galoppera på de mindre volterna då jag vet att det blir superkämpigt för honom och valde i stället att låta honom känna sig duktig och stark. Testade både förvänd galopp (gick bra men inte fantastiskt) och byte (det gick ok, men fick avbrott ganska direkt efter)
Sedan red vi ett gäng serpentiner som skulle vara s-formade. Krullen kändes bara bra, lätt, med på noterna och underbar!
Travade av självständigt. Ville aldrig sluta rida.
Bästa lektionen på Krullen någonsin! Fick massor av beröm från ridläraren både efter och under lektionen. Det är verkligen milsvid skillnad på Krullen som går lite halvbra och Krullen som går bra. Ridläraren sa att hon hade sett att han hade en dålig dag vad gäller kroppen, men att jag gjort det bra med att jag bara ramade in och försökte hitta framåtdriv, och framför allt gillade hon att jag hittat rätt tillfälle att ge mer tygel.
Duktiga Krullen fick givetvis godis efteråt