Ridskoleryttare; vad är en BRA ridlektion?

Sv: Ridskoleryttare; vad är en BRA ridlektion?

Att det har gett någon slags aha upplevelse/man har lärt sig något. Sen kan en uteritt var mycket trevlig och ge mervärde men det är inte en bra ridlektion men det är inte heller något jag vill vara utan.

Ja, vad tycker ni kännetecknar en riktigt bra ridlektion?

Att man känner att man kommer framåt, att det känns roligt och att hästen och jag har ett bra samarbete och att instruktören är bra.

Ja, vad tycker ni kännetecknar en riktigt bra ridlektion?

Jag tycker att det är viktigt att känna att man lärt sig nåt. Kanske nåt som funkar bättre än tidigare, eller att man får den där "aha"-känslan. Tycker det är en enorm skillnad också när man har en bra instruktör som verkligen är på en och säger till vad man gör rätt och fel, och som ser alla i gruppen.

Jag är förvisso inte ridskoleryttare... men jag håller med, en bra lektion är den där du känner att du har med någonting av. Hästen kan ha gått bättre än den brukar på träning, men då vill jag känna att jag vet vad hon/han var ute efter, vad jag har gjort, så jag vet vad jag tränar på (så kan jag rida lika bra nästa gång utan att tränaren talar om precis hur jag ska göra). Det behöver inte gå bättre för all del, om jag känner att jag har lärt mig något, så jag vet hur jag ska lösa problemet.

För mig som för närvarande inte rider på ridskola men ofta sitter på läktaren eller i ridskolecafét för att få tips och idéer om lämpliga övningar, kännetecknar en bra ridlektion att:

Ridgruppen består av ryttare, som är jämnbördiga i utibldning. Att inte en, precis har lärt sig att rida lätt. En annan har lärt sig flytta hästen tre steg i skänkevikning, en tredje nyss lärt sig galoppera, en fjärde kommit till "skolarbete" och någon ridit mkt förvänd galopp, galoppombyten och kanske till och med har fått prova rida på kandar, en och annan lektion. Det skapar otrivsel, osämja, skitsnack och en känsla för de som försöker komma framåt, att de år efter år stampar på samma ställe. Ridskolorna måste lära sig att det inte bara är att plocka in nya elever i grupperna huller om buller.

Ryttarna har förstått innebörden av dagens övning, som instruktören har gett oss. Det vill säga att instruktören på ett tydligt pedagogiskt sätt lyckats förklara för alla i gruppen vad övningen ska gå ut på. För annars blir lektionen bara en ren röra.

Instruktören ser alla ekipagen och inte bara sina favoriter och kör "bandspelarvarianten" på övriga ekipage. "Fram med Neo lite bättre" (När han för första gången på 10 år, välver nacken, trampar in under back, tuggar förnöjt på bettet och dallrar bakom sadeln), eller "Och Pia knyter handen runt tygeln och byter sittben" (När hon ridit privat för en kompis och äntligen kommit på hur handställningen ska vara och jobbar extra med att byta till rätt sittben, genom att rida serpentinbågar över medellinjen och byta sittben på mitten) eller "Vänd över med Kalle, han får inte bita El Rosso i svansen" (och ryttaren i stället jobbar med att minska tempot och andra lämpliga övningar för att justera avstånd) Detta är tyvärr något som är väldigt vanligt, än idag.

Instruktören avslutar lektionen med att gå runt bland eleverna antingen under avskrittningen eller när hästarna står uppställda på medellinjen och ger lite konstruktiv kritik.

Fast det där att gruppen ska vara jämn beror ju lite på hur många man är och vad man gör. Jag själv "kan" rida, alla gångarter, öppna, sluta osv, i min grupp rider en tjej/tant som visserligen rider i alla gångarter men inte har riktigt koll på vad hon gör. Sen är det en som är rädd och har börjat lära sig trava. Vi tre rider tillsammans, och använder bitvis samma övningar även om jag gör dem lite mer avancerade, tex om vi rider slalom mellan koner så är förväntningen på mig att jag ska flytta sidvärtes fram och tillbaka, medans de andra två ska göra bra svängar.

Andra gånger jobbar vi mer självständigt medans ridlärarna altinerar mellan oss tre och hjälper oss med det vi behöver just nu. Dvs jag kan sitta och jobba med att verkligen få tag på bakbenen, medans en av de andra håller på med galoppfattning och den tredje försöker se till att få bra volter. Det kräver visserligen att vi är uppmärksamma alla tre på var vi har varandra och en bra ridlärare som klarar av att undervisa på olika nivåer samtidigt.

Men jag är bortskämd med en liten grupp, jag skulle ha väldigt svårt att sätta mig och rida lektion tillsammans med 10 andra och inte kunna rida lika självständigt.

Jag tycker en bra ridlektion är när man känner att man kommer nånstans, att det helt enkelt går bra. Jag är ofta nöjd när hästen går i form, för det är inte alltid man får hästen till det, i alla fall inte dom ridskolehästar jag rider på. Att man har ett bra samarbete emd hästen.
Att man får en aha-upplevelse eller att nåt man har problem med, tex skänkelvikning, går bättre än det brukar.
Sen är det ju ätteviktigt med instruktören, vissa är jätteduktiga och pedagogiska. Jag tycker det är bra när instruktören mitt i lektionen säger vad som är bra eller vad man ska tänka mer på, och även i slutet på lektionen.

Mmm... Men på den ridskolan där jag är är det 10-12 ryttare i varje grupp
20 * 40 bana oftast och ibland 20 * 60

Och om det då är en eller två såna där "förvirrade tanter" som nog innerst inne kan, men blir ruggigt stressade och blockerade i en stor grupp, där övriga har full koll på läget och varandra. Och så finns "de där förvirrade tanterna" som främst rider för motionens skull och egentligen inte är ute för att lära sig något extra. Då skulle de nog passa i något som ridskolorna skulle kunna starta "motionsgrupp" där de kan fortsätta ha sina egeninköpta halsförlängare, respektive andra inspänningar för att "slippa grovjobbet" och i övrigt mer koncentrera sig på att rida rätta vägar och gångarter, för att få svettas lite.

När jag red som mest på ridskolan, red jag både ridskolehäst och sköthäst och red 2-3 pass i veckan. Och ja, då när övriga red framdelsvändningar, red jag och en kompis bakdelsvändningar, när övriga red skänkevikningar red vi skolor och när övriga galopperade vanligt, alternerade vi med förvänd galopp och så vidare. Men numera, är det sånt tryck på lektionerna, så det är inte lätt att få till såna grupper. Priserna har skjutit i höjden ändå. Det finns "hoppspecialare" och "dressyrspecialare" med mindre grupper.

Ryttarna har förstått innebörden av dagens övning, som instruktören har gett oss. Det vill säga att instruktören på ett tydligt pedagogiskt sätt lyckats förklara för alla i gruppen vad övningen ska gå ut på. För annars blir lektionen bara en ren röra.

Det här tycker jag är superviktigt! Både när jag red på ridskola själv och nu när jag undervisar. Jag vill att varje lektion ska ha ett mål och en övning för att nå dit (eller åtminstone en bit på vägen), och alla ska vara medvetna om detta. Inom denna övning får varje ryttare arbeta med sina speciella problem.
Övningarnas svårighetsgrad kan vara allt från att rida slalom mellan koner i skritt till galoppslutor.

Det viktigaste är att det är säkert, det näst viktigaste att det är roligt! Det finns inget så oinspirerande som att se en grupp ridskoleekipage trava runt runt i svansen på varandra...

Jag tycker också det är viktigt att ridläraren ser varje ryttare. Jag avskyr när ridläraren inte ens bemödar sig att lära sig ryttarnas namn! Har man svårt för namn får man väl ha en fusklapp, för man vet väl förhoppningsvis vad sina lektionshästar heter...

När man känner att man har kunnat genomföra övningen på ett bra sätt med ridlärarens hjälp! Och att man kan anpassa övningen efter vilken häst man sitter på (som när vi red förvänd galopp, då red vi på bågar utmed långsidorna, och utefter hästens och ens egen förmåga gör man bågen större eller mindre). Sen är det viktigt att ridläraren efter lektionen kan ge konstruktiv kritik så man vet vad man ska tänka på nästa gång! Och gärna kritik under lektionen, så man vet när det är bra och när det är dåligt. Och VAD man ska göra för att det ska bli bra när det inte är det!

Jo det är klart att rida lektion där jag gör det kostar mer än på den stora ridskolan i närheten, men för mig är det värt de pengarna, 100 gånger om eftersom jag tycker att det är helt meningslöst om man inte kan utgå från sig själv och hästens dagsform, jag rider i princip alltid samma häst, och vissa gånger behöver vi komma igång med travinslag rätt omgående medans andra gånger så kommer traven långt senare under lektionen. Men jag vet att jag är bortskämd! :p Jag rider för en CR instruktör, vilket gör att diskussionen om ridningen även sträcker sig till vardagslivet, vi fikar minst en timmer efter varje lektion och går igenom vad vi funderar på, hur kroppen fungerar osv, ( eller jo det blir ju även en hel prat om livet oxå, i stort och smått)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
543
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Tjatter Hej! Vi är ju på ett diskussionsforum så jag undrar vad ni tycker kännetecknar en bra diskussion, både i person och på nätet. Är det...
Svar
2
· Visningar
326
Senast: Dentaku
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
503
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30