@Showjumper På lektion brukar jag faktiskt uppskatta ganska mycket ledning från ridläraren, och t.ex. att man rider ganska mycket i samma varv och gör samma övningar. Känns ofta som att jag hinner göra mer då, och fokusera mer på mig själv eller hur man ska säga
Men beror såklart lite på hästar och antal etc med!
Red dubbel lektion igår, rätt mör idag vill jag lova
Lektion 1
Började på Irländaren! Var i lite fel mindset, en del stress i kropp och knopp av någon anledning. Men det blev snabbt bättre, på honom måste man hamna rätt mentalt för att det ska bli något alls. Och blir ju glad av honom
Kändes väldigt lugn mjuk, ungefär som i söndags när jag red honom senast. Fick nästa driva ordentligt ibland! Värmde upp med serpentiner och volter, som vanligt med fokus på ytterbogen.
Sedan var det dags för galopp, jag var först ut och inte så säker på att det skulle gå bra. Men bara att plocka ihop hjärnan och köra! Och det gick. så. bra. Fattade höger på på kortsidan vid A, galopperade ned mot C och vi tog oss precis igenom ett hörn, så duktig! I vänster (svåra varvet) misslyckades vi med första fattningen vid A, så tog en snygg trav ned till C och provade igen. Där fattade han rätt, kom hela vägen upp till K där det nästan blev en avsaktning, men med säte och hejarop ("Ja kom igen då!") kom vi runt och hela vägen ned till M. Tre hörn! Så stolt att jag nästan sprack, blev både godis till pållen och en och annan glädjetår i ögat
Ska våga använda rösten mer i galopp, han gillar verkligen rösten för både beröm och pepp.
Efter det fokuserade vi mest på avslappning och att inte allt som händer i sadeln betyder galoppfattning haha. Lite skänkelvikning i skritt och ställa inåt på långsidorna i rav, inga riktiga öppnor för oss än. Mysigt avslut, och så lycklig över galoppen. Fina häst!
Lektion 2
Denna var på Frieserkorsningen, kräver heeelt annorlunda ridning verkligen. Man måste verkligen driva (fast han är pigg) och vara snabb som en pisksnärt i reaktionerna. Mycket jobb med sitsen, gensvaret när jag sitter rätt märks verkligen på honom. Skrittade fram utan stigbyglar, himla bra, särskilt som han är bra mycket bredare än man kan tro. Öppnar upp mina stackars stela höfter
Måste få styrsel på stiglädren dock, denna lektion var de alldeles för korta - men ett hål längre känns det som att jag tappar allt stöd. Mer yoga I guess!
Jobbade på skänkelvikningar i trav över halva ridbanan (C -> B etc), gick bra och jag fick bra påminnelser om att få ned hälarna (för tusan!) och att vara snabb med eftergiften i innerhanden när han svarar.
Sedan var det galopp och jag tror att jag äntligen hittat tillbaka till bra fattningar! Haft stora problem med det på honom (och allmänt) tidigare, men nu verkar det vara tillbaka lite i ryggmärgen att fatta på yttersidan och med min inre höft. Gick mer sådär att hålla igång galoppen, i båda varven blev han så taggad att den gick mer uppåt än framåt, ibland mer fyrtakt. Tar med mig att inte bli spänd och ta upp händerna, utan slappna av och bara försöka få honom att länga stegen istället. Fel galopp i höger varv en gång (det svåra), och enligt ridläraren bra ändå att ens få till höger några gånger
Resten av passet var bara fokus på att få honom att tagga ner, länga formen och inte låta det gå alldeles för fort. Bra pass, han verkade nöjd iaf, öronen som spjutspetsar framåt. Bra jobbat av läraren också, som höll lektion till häst och ändå verkade se allt