Terminens första Markarbete idag, just nu svävar jag på små moln. Fick en sån härlig känsla.
Fick rida samma bruna valack jag red i lördags på ridskoleridningen och vi började med att skritta fram lite och skritta dagens ena övning några gånger, sen började vi men lite uppvärmnings trav på fyrkantsspåret, där vi på ena långsidan skulle rida som en liten båge in mot mitten, sen på andra långsidan skulle vi rida lite innanför spåret. I bågen skulle vi ha arbetstrav, sen rida ordentliga hörnpasseringar och sen samla ihop traven innan långsidan där vi skulle rida innanför spåret, för att sen öka traven när vi var mitt på långsidan.
Valacken var lite svår att få igång i ökningarna, men hittade till sist lite, han var svår att samla ihop traven och det var lätt att han sprang ifrån arbetet. Fick beröm för ökningarna och jag kände att han hängde i tyglarna/bogarna då jag hade väldigt mycket i händerna.
Sen skulle vi lägga upp stigbyglarna och rida utan, fokus den här terminen på de lektionerna är sits och balans.
Övningen vi skulle rida nu gick innanför fyrkantsspåret nästa hela tiden, bågen vi hade ridit på ena långsidan var kvar, sen när man kom ut på fyrkantsspåret så rundande man direkt ett hinder som stod innanför spåret och red in mot mitten i en liten böjd båge innanför kortsidan, över 3 bommar på böjt spår, sen vända upp mot långsidan på andra sidan, sen en båge in mot mitten och sen ut mot kvartslinjen och sen vänta rätt snävt mot ytterligare 3 bommar på böjt spår vi nästa kortsida. Den övningen var tanken att vi skulle rida i samlad/långsam trav. Jisses va det var jobbigt,
Övade mycket med att hitta magstödet och hästen blev stundtals jättefin, fick jättemycket beröm av ridläraren, när ju mer jag blev varm och klädde av mig, ju mer sa ridläraren att jag hade fått till en bra sits, kändes riktigt bra.
Började kännas efter en stunds tragglade som jag red en liten gummiboll eller hur man ska beskriva det, var rätt skönt att kunna fokusera lite på min egen ridning, medan övningen bara rullade på. Det blev inte bra hela tiden, men är ändå väldigt nöjd med tanke på att det var första lektionen för terminen.
Vi red den övningen i båda varven, vi red då samma övning, enda skillnaden var att vi inte rid bågen på långisdan, där skulle vi istället fatta galopp på långsidan och galoppera, shit va det är jobbigt att hitta sitsen i galoppen vid fattningen och speciellt avsaktningen, men lyckades jättebra. Ridläraren gav mig beröm för min sits igen vid avsaktningen.
Lyckades få till riktigt fina fattningar där han hade bakbenen under sig istället för "2 mil bakom sig".
Sen fick vi ta ner stigbyglarna och jisses va de kändes korta även om de var "långa", sen red vi samma övning men istället för bågen och galoppfattningen på långsidan skulle vi rida utanför den ena böjda linjen med bommarna, runda dom och komma på ett lågt räcke. Så rullade vi på i några varv, gick helt okej, det svåra märkte jag när vi red med stygbylarna, vi fick rida lätt vid bågen på ena kortsidan, men på bågen skulle vi sitta ned. Jisses va det var svårt, fick inte alls till samma sits som jag fick till utan stigbyglar, men lyckades hitta dit stundtals senare me men kämpade mig verkligen dit.
Sen avslutade vi med att hoppa en av de låga räckena där man vände upp på hörnlinjen och sen galoppera hela långsidan ner och vända över den böjda bomserien, som nu istället blivit ett litet upphöjd bom med två galoppbommar framför och bakom, så det blev som en liten studs. Vi kom på den 3-4 gånger, sen avslutade vi med att hoppa hörlinje räcket, en lång studserie som stod innanför spåret på den andra långsidan, totalt 4 kryss som var rätt höga, sen hoppade samma hörnlinje räcke som vi började på.
Vi gjorde det i båda varven, sen var vi klara för dagen. Jag var väldigt nöjd, mot slutet var det en helt annan häst att rida, han var rörlig och väldigt känslig/lyhörd för hjälperna vilket kändes bra.
Nu lär jag ha träningsvärk imorrn, undra om jag ens kommer ur sängen.