Hopplektion idag, fick den bruna valacken igen, hade önskat honom och fick honom. Tyckte det hade varit kul att försöka mig på att hoppa honom, då han kan bli både pigg och stark dvs lite svårare i hoppningen än de andra jag ridit. För mig en utmaning.
Han kändes lite seg vid framskrittningen och sen när vi började trava fick jag hålla igen istället. När vi travade fram var det fokus på att det skulle gå långsamt så de värmde upp ordentligt. Gjorde lite volten och sen när vi travat gjorde jag lite travökningar, övergångar, lite sidoförflyttningar.
Sen samlades vi på stora mittvolten för lite gemensam framridning. Först trav, sitta ned halva volten och lite långsammare trav, andra halvan rida lätt. Den halvan där vi skulle rida lätt fanns det travbommar utanför volten som vi skulle ta ibland och sen komma tillbaka till volten.
Jag hade jätteproblem först, då hästen inte alls ville gå på voltspåret och tryckte sig inåt som sjutton och jag fick inte honom att gå ut på spåret, så frågade ridläraren hur jag skulle göra på honom, så hon visade så polletten trillade ner. Jag gjorde visst på något omedvetet sätt som jag inte var medveten om när jag försökte styra ut honom med yttertygeln att innertygeln följde med på köpet och då gav dubbla signaler. Fick ordning på det till sist i alla fall, bara försöka träna in så det inte sker omedvetet igen i fortsättningen.
Märkte även att det var jättesvårt att sitta ned med stigbyglar, mina ben var som gelé (troligen till följd av tidigare lektioner) så de hamnade lätt i stolsits mellan varven, kämpade så mycket mina ben mäktade med. Funderade på om stigbyglarna antingen var för korta eller för långa, egentligen var de för långa för att hoppa med, men det gick ändå hyffsat.
Var inte riktigt i fas, men tänkte att det bara är att kämpa på, hittade dock inte den nedsuttna sitsen så bra och så började ett resårband på jackan gå upp och hamnade mellan mitt lår och sadeln, vilket gjorde ont när jag satt ner, så när vi skrittade i en av micropauserna fick jag knyta upp det så det inte skulle hända igen. De börjar bli uttöjda deluxe.
Sen skulle vi värma galopp på volten, de hästarna som gick långsammare skulle gena i volten och de andra skulle hålla ut. Det var riktigt kul att det blev korvstoppning och den hästen som var först i kön och bromsade upp de andra är en galopphäst som tävlar på banan, ridhuset ekade av skratt. Vi red varv på varv på varv och valacken blev riktigt fin och höll galoppen samlad vi bytte varv och gjorde samma i andra varvet.
Efter det började vi hoppa fram, komma i trav på ett lågt kryss hinder med en travbom framför, landa i galopp, galoppera långsidan ner och sakta av, rullade på några varv, gick helt okej kände inte av något direkt så, sen la ridläraren en bom innan för spåret, tanken var att vi skulle travhoppa krysset, rida innanför bommen, sakta av till trav vid bommen och komma på travbommarna, lättare sagt än gjort men jättenyttig övning. Jag fick ner valacken till trav även om det var nöd och näppe, tydligen åkte mina skänklar fram i stolsits vid avsaktningarna sa ridläraren, och då sköt ja på hästen istället, får försöka mer med det vid nästa tillfälle och se om jag får till det.
Vi rullade på med det, bommen som ridläraren hade lagt upp blev två bommar istället och nu skulle vi fortsätta i galopp, då travbommarna hade blivit ett lågt kryss, rullade på några gånger och jag fick 8 lugna galopp språng mellan hindren, ridläraren hade precis innan sagt att det antingen var 7 eller 6 beroende på galoppen, vi var fler som fick 8.
Sen efter vi hade hoppat andra krysset skulle vi vända upp på diagonalen och hoppa en studsserie, som bara var två hinder då bommarna till det tredje användes till "korridor" mellan kryss hindren. Det gick riktigt bra, märkte att valacken taggade till lite på diagonalen och vid något tillfälle stack han iväg, men lyckades rida ihop honom, tänkte när jag kände det "nu måste jag rida ihop honom annars bockar han".
Det gick jättebra, sen skulle vi avsluta med efter vi hoppat studsen sakta av till trav och travhoppa ett annat kryss med travbom framför landa i galopp och hoppa en lågt kryss. Allt gick jättebra för mig till jag skulle hoppa studsen, precis innan kände jag att han hade landat i fel galopp och försökte få honom att byta, gick sådär han hade korsgalopp. Å han är sådan att när man inte är i balans då springer man fortare så vi flög över studsen i 120 km/h och jag hade inte en chans att få ner honom till trav för att hoppa nästa hinder, och det enda jag tänkte på då var "få honom att jobba, få ihop honom" allt för han inte skulle bli lång och bralla. Fick lägga en volt och sen kunde vi sakta av till trav, han försökte dock galoppera igen, fast det gick väldigt långsamt och till sist fick jag honom att stanna i trav och vi hoppade de sista hindren.
Är ändå väldigt nöjd med tanke på att jag inte hoppat honom så mycket, uppenbarligen löser jag honom även om mina ben var gelé, nu är det bara att jobba vidare så får vi se hur det går nästa gång. Lördag vankas det dressyr, får vi se vilken häst jag får då.