Markarbete med fuxen idag.
Idag gick det bättre att göra i ordning honom, var lite försiktigare när jag skulle spänna sadelgjorden då jag förra gången jag red honom, märkte att han var lite känslig och var man lite för oförsiktig kom det en kospark. Ingen spark denna gången, satte gjorden på yttersta hålen på bägge sidor.
Han känns väldigt lång att rida, så det är mycket häst att knåda ihop så att säga, la märke idag när jag red honom att han får mig att hamna mer framåtlutad än jag skulle önska. Försökte jobba lite med att sitta mer bakåt.
Vi började i framskrittningen att flytta in mot mitten mitten några steg på långsidorna, det var som en båge som var lite skarpare sväng i ena änden och det var på den långa bågen vi skulle flytta in och på andra långsidan blev det att vi skulle flytta ut mot spåret. Märkte att fuxen hade svårt för att flytta och gärna vikte halsen istället för att ha den rakt, så hade lite jobb framför mig att åtminstone få till några steg.
Vi gjorde även samma övning i trav och då la vi till några små volter i båda hörnen vid C, det låg en bom på medellinjen och tanken var att vi skulle hålla volterna på vardera sida om den bommen så att vi inte skulle krocka om någon var i de olika volterna samtidigt, fuxen vill gärna älga iväg så fick verkligen rida för att få ihop honom.
Vi gjorde det i båda båda varven, när jag satt ner i flyttningarna gick det lite bättre.
Sedan galopperade vi på fyrkantsspåret och skulle stå upp i lättsits, fokuserade på att han inte skulle älga iväg och bibehålla galoppen. Fuxen tar väldigt stora galoppsprång så det krävs lite att rida ihop honom.
Sedan skulle vi hoppa ett lågt litet kryss (vände upp vid C och hoppar snett ut mot fyrkantspåret), med en travbom före, komma på det i trav landa i galopp sen sakta av precis innan nästa kortsida.
Första gången jag kom på det visste jag inte riktigt hur han skulle hoppa så jag råkade kolla ner på hindret för att se när det kom och han hoppar lite långt och stort men väldigt ärlig. Ju fler gånger vi kom på det ju bättre gick det. Hoppade det några gånger, sedan skulle vi komma på det i galopp, bommen framför hade blivit galoppbom, landa i galopp och i princip direkt sakta av till trav och trava över några travbommar som låg innanför spåret.
Det gick lite sådär första gången, fick ner honom till trav men det var en väldigt älgig trav så det gick lite fort över travbommarna, ju fler gånger jag kom på det ju bättre gick det.
Vi gjorde likadant i andra varvet, det var några gånger när jag fattade galopp och han blev som skjuten ur en kanon och jag inte riktigt var med, hamnade lite i obalans över hindret (en gång i varje varv) då skippade jag travbommarna eftersom jag insåg att jag inte skulle hinna hitta balansen och sitta tillbaka för att få ner honom i trav igen.
Fick ändå till några riktigt bra övergångar efter hindret och där han inte älgade iväg.
Vi hann med en övning till, det var ett lite kryss mitt på medellinjen nere vid A några meter innanför spåret, ridläraren la två galoppbommar framför och bakom hindret i en liten böjd båge, så tanken var att vi skulle rida på en större volt/oval för att slippa rida längs fyrkantsspåret och hinna hoppa fler gånger.
Fuxen fixade det rätt bra men krävdes en hel del av mig som ryttare att rida ihop, fick till några bra språng, så när jag hade hoppat några gånger lämnade jag plats till de som knappt hoppat något.
När vi sedan skrittade av sa ridläraren till mig att jag orkar rida ihop honom, kan säga att jag är rätt mör i kroppen nu. Troligen till följd av dagens lektion, hopplektionen i torsdags, samt igår flyttat fram 1 ton tunga pallar på ett ställe som inte hade långgafflar (va i och för sig smart och ställde så få som möjligt på högersidan, dvs färre pallar att dra fram, men ändå några för att få jämvikt på bilen), samt att jag börjat träna lite hemma med övningar som ska stärka bålmuskulaturen och ländryggen. Tycker jag märker lite skillnad nu när jag rider att det ger verkan, så bara fortsätta.
Känner mig mör, men det känns på något bra och konstigt nog känns det skönt också. Nu laddar jag om batterierna inför nästa lektion.