Lektion i går. Fick lilla bulldozern igen och var galet taggad på att rida honom igen med tanke på att det gick så bra sist.
Han gick lektionen innan och hade hackamore, såg att han var pigg och låg på som attan för tjejen som red. Eftersom jag red med bett sist när det gick så himla bra ville jag gärna efterlikna det så mycket som möjligt, så jag avbröt faktiskt ridläraren mitt i en lektion för att fråga om han kunde ha bett (han får lätt sår i munnen, så ville fråga innan så klart).
Avbryter aldrig ridläraren mitt i en annan lektion, men jag väntade i alla fall tills hon var rätt nära läktaren och det var skrittpaus. Det gick bra att ta bett sa hon, så det var skönt
Herr bulldozer var verkligen på tårna, så det var lite knepigt att byta träns där nere i ridhuset ("åh? ska jag klä av mig tränset? Får jag springa och leka då? Nehe... men jag kan få leka lite! Nej? Trååååkigt")
Vi snurrade även något varv eller två innan han stod stilla så länge att jag kunde hoppa upp
Sen började vi vår lilla dans av att gå två steg fram två steg bak tills han stod stilla så jag kunde fixa stiglädren. Är ju extra viktigt att vi erfarna visar att man står still när ryttaren grejar klart, oavsett hur pigg man är.
Vi gjorde ganska mycket samma övningar som sist, superbra tyckte jag. Jag ville ju verkligen att det skulle vara ungefär samma som sist så att jag verkligen kunde börja befästa de enorma framsteg jag tyckte att jag gjorde sist. Jag började därför precis som förra lektionen med att göra en hel del korta förhållningar där jag bara krävde att han faktiskt lyssnade på dem och att något hände vid förhållningar.
Sedan gjorde vi massor med volt tillbaka. Det gick inte riktigt lika bra som sist. Bulldozern blev lite motstretande då och då, är dock mycket nöjd över att jag trots att han stretade emot fortsatte vara så mjuk som möjligt i händerna och inte hamna i dragkamp.
Han blev ändå lite mjukare och påverkbar där tycker jag, inte så där framåtstretande med näsan utan slappnade av lite i halsen och började sätta sig litegrann.
Vi fortsatte med att trava och där försöka variera traven mycket. Bulldozern vart lite för taggad stundom och då tappade vi lite form, sen hade vi några stunder där vi verkligen hamnade rätt och han slappnade av så mycket att öronen hamnade så där gulligt åt sidan och floppade upp och ner
Mittemellan var det ändå riktigt bra nivå på min ridning tyckte jag. Helt okej ändå
Jag gjorde rätt många små bågar och volter för att hålla honom lite mindre springig, vilket nog hjälpte oss mycket.
Sedan hade vi en voltövning där vi skulle trava på i mellantrav ett halvt varv, sakta ner och verkligen förbereda avsaktning till skritt, skritta 2-4 steg och sedan komma fram i trav igen. Målet var att det skulle kännas balanserat så vi fick göra det rätt självständigt och känna efter/anpassa efter hästen vi satt på. Jag bestämde mig för att aldrig komma upp i direkt mellantrav utan någonstans mellan arbets och mellantrav. Bulldozern var så pigg att jag kände att han lätt skulle kunna bli odräglig där. Hade lite problem att ställa honom då och då, han liksom tog tag i bettet och drog näsan utåt istället för att följa mina händer och böja inåt. Men emellanåt var han så där superfin.
Vi gjorde sedan samma i galopp, men då fick vi öka och minska en aning självständigt. Här gick det... sådär
Herr bulldozer blev taggad och sprang järnet och ville inte lyssna när jag ville att han skulle ställa inåt osv. Fick dock kanske 3-4 varv på volten där han faktiskt var avslappnad och ville böja mjukt inåt. Ridläraren försökte hjälpa genom att tipsa om att rida in på mitten i skritt och jobba honom lite i skritt tills han mjuknade, sedan ställa lite överdrivet, sedan ge galoppfattning. För att se om han inte kunde bli lite mindre motsträvig.
Men nja, som sagt funkade något knackigt på extra pigg bulldozer.
Speciellt som vi lyckades hamna på samma volt som en massa andra springiga pigga hästar.
När vi skulle trava och skritta av dem gick han rätt fint men det var samma som resten av lektionen, går jättefint och sen fick han någon form av överskottsturbo som gjorde att han var svår att hålla ihop. Sen gick han fint igen osv.
Ändå rätt nöjd. Gick inte lika bra som sist, men han var också extremtaggad. Det jag är supernöjd med är att jag ändå var i sådana situationer där det tenderar att bli dragkamp flera gånger under lektionen. Men jag hamnade inte i dragkamp, utan fortsatte erbjuda ett trevligare alternativ för bulldozern.
Hade jag fått göra om lektionen hade jag velat vara mer aktiv med skänklarna under de böjande övningarna, det var ju en av anledningarna till att det gick så bra sist. Fattar inte varför jag slarvade där.
Sen hade jag velat ge beröm mer ofta, känns som att det var flera tillfällen där jag kunde gett honom en klapp eller bara sagt "braaaa", men inte gjorde det.