Dags igen igår!
Lektion 1 blev Stor Vit igen, där vi hade lite bommar för första gången! Så himla kul!
Väldigt basic, hade tre bommar i solfjäder på en volt och ett mini-kryss. Men det var bra att börja så, har inte haft bommar på lektion där på 2 år tror jag haha. Och 12 år sedan för mig. Märktes att jag är ovan när man MÅSTE styra ordentligt, för annars hamnar man fel... Lite slarviga vägar
Sjukt bra träning med andra ord.
Efter att ha sett videon från dressyrprogrammet där jag bara sitter och styr har jag insett att jag har åkt häst lite väl mycket senaste månaderna. Så målet med gårdagen var att rida tills jag var en svettpöl
Kom väl en liten bit på vägen, även om det just nu känns som att jag aldrig kommer orka rida ihop Stor Vit ordentligt, jösses vad mycket häst. Men anstränger jag mig inte blir jag ju inte starkare heller, så bara att köra!
Med det sagt så gjorde vi fortfarande en del framsteg, vänster varv lossnade faktiskt riktigt bra! Höger är fortfarande svårt, men vi kämpar på. Började lektionen med lite fri framridning och skritt över bommarna på volten. Sedan var övningen i vänster varv att trava över bommarna på A-volten, fatta galopp vid K och galoppera över krysset som låg vid P och göra det 2ggr i rad (en och en). Gick bra, fick äntligen ihop lite bakben över bommarna snarare än att snubbla fram.. Galoppen var sedvanligt 900kg tung, 3 mil lång häst, men vi kunde svänga iaf! Bara piloten som svängde upp lite sent mot krysset, men det gick också in i huvudet tillslut. I höger varv kom man ett varv på volten över travbommarna, galopp vid F och så in vid E ungefär för att komma på krysset från andra hållet. Nöjd med vägen där iaf
Mellan bom-övningarna fokuserade jag mest på trav i båda varven uppe på C-volten och att orka jobba ihop honom. Det gick hyfsat för oss båda, han var stundtals riktigt fin! Och jag kände definitivt av att jag själv hade aktivitet i bål och ben. Det ska nog vara mitt stora mål nu i vår faktiskt, att rida mycket mer aktivt (och få en core av stål
).
Överlag nöjd med lektionen, och sjukt kul att få se lite bommar igen!
Lektion 2 var som vanligt Frieserkorsningen, och jag kände mig lagom mör haha.
Återigen med målet att våga driva och inte falla in i någon slö-ridning. Vi red fram lite fritt, och jag ska försöka komma ihåg till nästa gång att rida mer på böjda spår, han behöver det. Och jag behöver det på honom för att få mer koll på ytter. Kanske hade det hjälpt mot våra senare styrsel-problem
Han försökte även testa några gånger under lektionens gång, men nu är jag såpass vaken att jag hann säga till innan han ens tänkt färdigt tanken att stanna och frysa fast. Hmpf!
Övningen idag var bra! Vi red på en liten skrittvolt innanför spåret vid V/P (beroende på varv), så fick man gå ut och fatta galopp vid B/E, rida en 15m volt, galoppera ned och vända snett igenom vid H/M, sakta av till trav vid V/P (utanför lilla skrittvolten), trava ned till K/F och sedan gå tillbaka till lilla volten. Rollade på där några ggr i varje varv, grymt bra att öva på lite LB:1 moment.
Jag är himla nöjd, lyckades äntligen hålla ihop honom runt hela volter, i båda varv, och 15m-volter dessutom! Några ggr kom vi hela vägen ned till H/M, men höll inte ihop oss att galoppera snett igenom. Gick också ok några ggr med nya fattningar bara. Ville också fatta vänster i höger varv, men redde ut det med att fatta igen. Att vi red hela volter i höger varv är jag riktigt stolt över, höger är svååårt. Sjukt mycket ytterhjälper behövdes! En gång var jag inte kvick nog och han bröt ut åt vänster efter volten (i höger varv) så vi hamnade all världens väg... (Okej, två gånger
).
Men förutom det, sjukt nöjd!
Och har helt fantastisk träningsvärk idag. Mission accomplished!