Lektion i går. Hade frusit hela dagen men det var inte direkt svårt att glömma bort att fötterna var isklumpar
Det gick nämligen så himla bra igen!
Fick det bruna stoet som går på autopilot. Trodde jag skulle rida heta springiga tunga hästar för att lära mig dem, men ridläraren förklarade att hon tyckte det var bra att se mig rida en "vanlig" häst för att checka av hur min ridning förändrats.
Såg stoet ridas lektionen innan och hon såg lite stel och kantig ut, mycket autopilot och gav inget extra direkt.
Satt upp och hon stod som ett ljus, skrittade iväg med nosen i ena änden av ridhuset och bakbenen i andra. Hon kändes lååång. Och kantig. Och långsam. Peppade på henne framåt, och hon var ändå lite pigg, så hon var med på noterna och skrittade på i en powerwalk som hette duga
Började med att försöka få ihop henne litegrann i alla fall, och gick sedan in på massa böjda spår för att få bort den kantiga känslan. Gick väl helt ok, grejen med den här hästen är att det blir lite väl mycket autopilot i bland och då är hon svår att kommunicera med. Ber man henne att samla sig så gör hon det men med en spänd och stel hals och huvudet placerat "typ rätt". Man behöver vara lite rolig och intressant för att hon ska vara med en. Tyckte ändå att jag lyckades börja få igång lite bättre kommunikation innan det var dags för övningen.
Övningen bestod av 6 koner på en långsida. Konerna stod två och två med ganska korta avstånd emellan. Vi skulle skritta mellan första konparet, trava, sakta ner lagom till första konen i nästa par, trava, och sen skritta igen vid tredje konparet. På kortsidorna skulle vi skänkelvika med nosen inåt lagom för den häst man satt på. Nästa långsida var en stor båge där vi antingen kunde skänkelvika eller bara böja/ställa/forma. Gick över förväntan, även om hon blev väldigt taggad där ett tag och småjoggade i stället för att sakta av till skritt
Berömde ändå hennes entusiasm, vad som helst är bättre än autopiloten. Jag valde att böja eller skänkelvika lite beroende på vad det kändes som hon behövde.
Vi la sedan till en galoppfattning på kortsidan efter konerna, sedan skulle vi svänga in på bågen och förbereda förvänd galopp, och galoppera bågen förvänd. Jäklar vad duktiga vi var där! Har alltid tyckt att förvänd galopp är lite knepig men det blev klockrent och rätt varje gång
Hon var fortfarande lite kantig men började mer och mer mjukna i halsen och komma in under sig med bakbenen, så jag red mest på och försökte guida henne till vad jag ville.
De andra yngre hästarna blev lite popcorn av övningen dock så vi fick avbryta och gå in på volterna och blåsa av ett par varv i galopp. Här blev hon taggad och började välta inåt i galoppen mycket. Jag fick någon korkad tanke (som jag oftast får i galoppen) om att jag ändå inte kan rida galopp så det är ingen idé.
Men sen efter 3-4 varv tänkte jag att så kan jag ju inte göra och började rida i stället. Det gick helt ok, hon var ju lite taggad och blev lång så det första jag gjorde var att försöka korta upp henne så hon inte skulle ramla ur galoppen och sedan började jag ställa och forma.
Och - det gick ju bra ju! Hon gick jättemycket finare efter ett par varv med bättre galopp kvalitet och var påverkbar. Jag kan ju rida galopp också.
Efter galopp urblåsningen tog vi oss an övningen igen och det gick mycket bättre för alla. Vi kunde till och med lägga till att vi skulle fatta galopp mellan två koner. Så övningen blev i skritt, trav, galopp, förvänd galopp och skänkelvikningar
Jag var supernoga med övningen helt fokuserad på den. Helt plötsligt slog det mig att jag satt på en häst som var mjuuuk i halsen, följsam, hade världens ferarribjudning, konstant frågade vad för kul vi skulle hitta på härnäst och bara var allmänt en fröjd att sitta på. Minsta lilla hjälp jag gav, ja då gjorde hon rätt och i balans.
Fick beröm flera gånger från ridläraren för att hon gick så himla fint i form, och för halsen, som är lite hennes akilleshäl.
När vi skrittade på lång tygel efter pratade jag med ridläraren om hur det hade gått och hon sa att jag hade ridit bättre ganska länge nu och att hon tyckte det var kul att se att jag utvecklats så mycket. Efteråt funderade jag på om det här kanske är min nya normalnivå? Jäklar vad bra det känns
Efter att ha stått och stampat ett tag. Så nu är hela min vecka gjord - igen.
Typiskt mig dock, att utvecklas ingenting och sedan helt plötsligt som över en natt ha en milsvid skillnad i färdigheter. Är likadan i löpningen. Står och stampar på samma nivå hela tiden och sen helt plötsligt kan jag springa 2-3 minuter snabbare.