Gårdagens ridlektion var lite medioker.
Innan ridlektionen satt jag och tittade en stund på lektionen innan. När de kom ner och in i ridhuset var det en häst som var uppenbart irriterad på något bak. Ryttarinnan sa till ridläraren att hästen varit bockig och sparkig hela vägen ner till ridhuset. Så ridläraren tog tillfället i akt att visa hur man på ett säkert sätt kan närma sig bakdelen och hjälpa hästen (det var alltså stooora bockar upp över huvudet med tillhörande irriterade sparkar med bakbenen åt alla håll). Det var lärorikt, ska definitivt försöka lägga alla saker hon gjorde och förklarade på minnet.
Hade lilla bulldozern igen. Kom ihåg hur bra det gått sist och de olika sakerna jag tänkt på efteråt som kanske skulle hjälpa mig rida honom bättre. Så jag började från början med att göra massor halter. Men jag fick liksom ingen ordning på dem? Vissa gånger behövde jag bara ta lätt i tygeln och ändra lite på sitsen så gjorde han halt. Andra gånger fick jag till slut ta tag i honom riktigt ordentligt. Försökte hitta sambandet i vad jag gjorde när det gick lätt att göra halt som jag inte gjorde när jag fick ta tag men hittade inget direkt samband.
Vi gjorde samma övning som sist med att gå innanför fyrkantspåret och öka och minska skritt och trav, det gick absolut inte riktigt lika bra som sist och jag upplevde att bulldozern liksom stretade emot så fort jag bad honom korta sig. Han blev stark och liksom la sig emot hackamoret och stretade. Tror han stretade typ hälften av gångerna jag bad honom korta sig och var mjuk och följsam hälften. Hittade inget samband där heller. Vi flyttade ut dem på stora spåret emellanåt och fattade galopp, in på volterna något varv, ut på fyrkanten och sedan saktade vi av och flyttade in igen. Han var alldeles för taggad där och flyttade ut, och travade snabbt som satan efter den andra hästen och fattade galopp själv
Jag hade inte en chans att hålla kvar honom i trav, än mindre minska traven lite så vi kunde fatta galopp på ett vettigt sätt. Jag hade mer eller mindre okontroll över galenpannan men det var inte så att han stack med mig, han var bara supertaggad. Han lyssnade ju sen när han fått fatta galopp på förhållningar. Tror jag fick till lite bättre kontroll efter några fattningar - höger varv gick lättare för han var stel som en planka i vänster sida.
Varenda gång vi gick i vänster varv fick jag kämpa för att få honom att försöka lossa lite i sidan, han stretade emot och taggade och var stark. Höger varv gick han fint och var som smör i sidan, stretade inte emot alls och kunde korta sig och lugna sig (nåja - litegrann i alla fall). Lite Jekyll och Mr Hyde ridning
Vi red även mycket volt tillbaka för att få koll på yttertygeln, och ett par serpentinbågar där vi skulle öka och minska traven. Som tur var blev minska traven delen i en högerbåge
Känner lite meh om ridlektionen. Det gick bra och inte bra. Vet inte om jag lärde mig så mycket eller kom på några knappar för nästa gång. En grej som vad bra var att jag kände att jag hade bättre stöd i stigbygeln än jag brukar ha
På torsdag ska jag på Dressyr och WE läger
Två ridpass varje dag till på söndagen och massa nytt folk. Ska rida lusitanos
det är inte på ridskolan men kan hända att jag skriver lite om det här ändå