Ridskoleryttare 2012

Sv: Ridskoleryttare 2012

Trevlig övning! Jag brukar göra något liknande när jag är själv, men av någon anledning har jag inte tänkt på att lägga in galopp. Clever!

Igår så jobbade vi mestadels med samling och längning. I stora drag så gick lektionen mest ut på att från M-B/H-E skulle vi samla gångarten för att sedan gå ut på hörnlinjen B-A/E-A och länga steget.
Nöjd med lektionen, kändes som jag satt trevligt överlag och han lyssnade på mig. Som vanligt lite.. hur ska man uttrycka det. Ojämn känsla i vänstergaloppen. Märks att han inte blir arbetad på samma sätt längre. Sen gjorde vi en kanonfattning i ena galoppen. Och han var skumbanan i munnen efteråt och stod och mös med mig.

Ikväll blir det hoppträning med lillskiten, imorgon ska jag vara med på en liten hopplektion med nya pållen Pantheon och sen ska jag ut och bara lulla och stretcha lite med lillskiten inför tävlingen på söndag. Ska bli skitkul! Årets första lagdeltävling, fingers crossed för oss!

Ikväll var det hoppning, vi lullade över små cavalettisar på volten för att sen gå ut och hoppa på medellinjen och lite snett igenom och sedan gick vi in och hoppade ett hinder med kort anridning från volten och sedan oxer och ut på cavalettivolten (alla förstod precis va? :angel:). Sweetheart var jätteduktig, vi fick fina fattningar och han lyssnade fint. Jag klantade mig på ett hinder så vi mejade ner det, det vart lite kommandobryggsfel... Men vi gjorde värsta snygga bytet precis innan så jag lever på det istället. Man får välja det som ska sparas i hjärnbanken ;)

Lyhörd, nöjd och positiv beskriver kvällens känsla! Tuggat fradga hade han gjort med, älsklingen, haha. Och vi fick en bra stuns i traven.

Imorgon chillidillar vi och gör honom vacker (spelar "nu ska jag göra mig vacker" av trollmorsan i huvudet ^^) Och på söndag, då jädrar!

Senast ändrad:

Några travsteg och sedan ny galopp :)

Min prins kanske inte blir kvar :( Vi tror inte han kommer bli någon lämplig ridskolehäst. FummelMulle.
Men det kom en kwpn:are idag som vi ska prova. 11årig fuxvalack
Chester - Nabuur

Men.. mitt inlägg ville inte in! Hinner inte skriva om så nöjer mig med att berätta att jag och Jack red ihop personbästa på tävlingen igår och hamnade strax utanför placering i lektionsklassen och alla våra lagritter låg på över 60% vilket innebar att vi tog hem segern för omgången! :D

Men.. mitt inlägg ville inte in! Hinner inte skriva om så nöjer mig med att berätta att jag och Jack red ihop personbästa på tävlingen igår och hamnade strax utanför placering i lektionsklassen och alla våra lagritter låg på över 60% vilket innebar att vi tog hem segern för omgången! :D

Grattis!

Själv är jag idag sååååå nöjd :love: Började ju rida i gruppen jag rider i för tillfället för att lära mig hoppa och äntligen släppte alla spärrar jag har i huvudet att jag inte kan och inte vågar! Hoppade (iofs inte högt, typ 40 cm) i galopp och allt, t.om. en liten bana! Åh vad jag är glad! Superstort leende efter lektionen :D

Tack! Snällt av er :)

Snacka om att jag var trött igår, blev inte många knop när jag var på jobbet. Kanske ska överväga att ta ledigt efter nästa tävling ^^

Härligt att spärrarna släppte! Så skön känsla att övervinna sånt, grattis till dig med! :)

+ Frokennorlin, Grattis till fina prestationer :)
Vi har hemmatävling idag, och jag följer resultaten slaviskt via Equipe online ;) Hade varit kul att vara med! Jag hittade en del knappar precis innan jag åkte och det hade varit kul att se hur hästen hade gått nu. Han rör sig ganska trevligt, men han har svårt att vinkla in bakbenen = klurigt att hitta en stadig form, alternativt hamnar i framvikt och knäpper av.

300786_10150454462193804_773723803_10233176_1551341033_n.jpg

311920_10150446092918804_773723803_10185983_563863869_n.jpg

kl
Idag på lektionen fick jag rida Sky Boy, en häst jag ridit lite tidigare men slutade då han blev lite för mycket för mig, han kunde braka viäg i galoppen och på hinder och det gjorde mig nervös. Han är så stor också så när han brakar iväg är det svårt att göra nått ut det, han blir fasligt stark, han är väll 170-175 i mkh, lång rygg, lång hals, stort huvud, långa ben. Helt faktastiskt när man kan rida ihop honom men man få kämpa på rätt bra innan han släpper och faktiskt börjar jobba.

Eftersom Fuxan som jag brukade rida nu är såld så måste jag ju rida nån annan och Sky Boy har blivit mycket riden i dressyr och har lugnat sig sen jag red honom sist så jag provade honom idag och det gick jätte bra! Hans tidigare utspel satt kvar lite i mig så jag red med handbromsen i tidvis men ska ha honom nästa gång igen och då ska nog det ha släppt skulle jag tro.

Tack :)

Idag red vi den trevliga övningen som innebär ett varv på 20m-volt, ett varv på 10m-volt där vi samlar och därefter ut på kort diagonal i längning. Och vilka längningar sen! Kan säga att det här var verkligen ett toppenpass.

Men, jag kan verkligen inte rida i den sadeln utan oskodda byxor om jag skall ha stigbyglarna! Vi har bara en dressyrsadel som passar honom och det är en syntetsadel och den är mycket halkigare än de andra. Har jag helskodda byxor går det bra, då kan jag ha stigbyglarna och allt. Har jag oskodda däremot.. Ja då så kan jag av någon anledning inte ha stöd i stigbyglarna. Rider jag utan sitter jag jättebra. Lite jobbigt för jag skulle behöva ha mina andra tävlingskläder nästa gång och det är ju oskodda ridbyxor. Hm.

Någon med bra tips? Fungerar sadelklister på syntetsadel måntro? :)

En riktig seger ikväll!
Jag har hoppat en bana ikväll med en av mina favorithästar som jag bara älskar att rida men varit så oerhört rädd för att hoppa. Sist vi hoppade tillsammans flög jag av (1,5 år sedan), och sedan har jag ju kraschat med andra hästar i samband med hoppning. Allt kämpande, alla tårar och ångest i vinter har varit värt det. För ikväll hoppade jag honom en hel lektion med först uppvärmning på ett litet räcke och sedan en hel bana med sammanlagt 6 språng, delvis i galopp varav ett hinder var en oxer...något jag inte vågat hoppa på över ett år.
Han har tidigare gått på trav och kan vara lite "rusig" emellanåt. Men han älskar att hoppa och suger verkligen tag i hindren och ikväll samarbetade vi verkligen. Första sprången var jag livrädd men slappnade av mer och mer.

Det handlar ju bara om en mental spärr. Han är egentligen perfekt för mig att hoppa eftersom han suger tag i hindren och verkligen vill, men jag tror att alla mina minnen med honom känns lite läskiga för att jag på den tiden jag hoppade honom ofta fortfarande var väldigt osäker i min hoppsits och han är otroligt känslig och gärna slirar iväg åt sidan av minsta lilla vikthjälp (särskilt de man inte är medveten om att man gör) En gång för två år sen flög jag av två gånger, varav en gång in i en oxer och landade mitt i och bara väntade på att bommarna skulle rasa över mig :)
Jag känner varje lektion hur jag utvecklas enormt, och eftersom jag dessutom rider privat på en pigg liten arabflicka i skogen en hel massa så är jag starkare också vilket gör att min ridning blir ännu bättre.

Nu har jag uppnått mitt mål för 2012 vad det gäller hoppningen. Nämligen att hoppa honom en lektion en hel bana. Det trodde jag inte i slutet av september när jag grät av minsta lilla bom på marken och knappt vågade trava över.
Nu har jag också anmält mig på sommarkurser i både dressyr och hoppning :-)

*kl*

Gud va roligt med alla framgångar här i tråden :laugh:
Själv har jag också nått en framgång.
Jag och prins Fummel hoppade studs idag! Andra gången han hoppar öht med ryttare och tog en studs utan o tveka.
Lite vinglig in men när Matte sa hopp så hoppade han! Såå duktig :love:
Han räddade mig tillochmed en gång när jag la honom fel, riktigt duktigt gjort av prins fummel som kan stå på näsan på flat backe ^^

Tyvärr hände det även en olycka i stallet idag.
En av ponnyerna hade lyckats göra illa sig rejält.
Ni vet såna vita plaststolp med en metallpigg längst ner? :( Gissa vad.
Insidan av bakbenet, mitt på skenan satt metallpiggen, inkörd bakifrån vid sidan av senan och fram så den stack ut 4 cm på framsidan skenan :(
Ush så hemskt det var, helt surrealistiskt.
Nu får de va slut med våran otur!!

Ni har verkligen otur just nu!

Missar min lektion på torsdag eftersom vi är iväg på tvådagars konferens... :P Hade tänkt försöka fått in en privatlektion imorgon men med alla förberedelser vågade jag faktiskt inte ta ut tid på morgonen, vilket är tur eftersom kopiatorn/skrivaren pajade idag och därmed ligger jag helt plötsligt efter. Känns sådär att inte ha ett trimpass med honom innan helgen, men förhoppningsvis kan jag känna på honom lite på lördag. Annars är det så bra, jag kan gå igenom honom på torsdagen och så kan jag bara känna in mig lätt på helgen.

Jaja, jag känner ju faktiskt min lilla pålle ganska väl vid det här laget så det ska väl gå ändå :)

Ja, det är helt galet. Hur mycket mer kan hända liksom?

Vad är det du ska göra på helgen då? Eller va? :p Eftersom du skulle trimma in dig?

Idag har världens finaste prins fummel gått upp i pris.
Vi hade hopplektion idag, premiären. Vi skulle hoppa blixten.
Ni vet typ snett igenom snett igenom snett igenom på olika linjer.
Hindren står på rad längs medellinjen fast sneda.
Och han var sååååå duktig! Räddade tillochmed matte när hon la honom fel på oxrarna.
Gud vilken känsla, jag som är så hopprädd och törs styra runt den där fummeln. åååh :love:

Haha så där är det alltid för oss vanliga dödliga ;) Det går nog bra ska du se, lycka till!

Det är ju så ;) Snart ska jag i alla fall åka till stallet och pyssla, pussa och ta ut honom i skogen. Och känna lite på min sits. Blir de andra ridbyxorna imorgon, trots att oskott och den syntetsadeln är en vansklig kombination om jag har fötterna i stigbyglarna.. Om det inte känns hel omöjligt idag förstås!

Håll tummarna för laget imorgon! Blir en ännu senare kväll tror jag för de har valt att starta kl.9 istället för 8.. Skönt att slippa gå upp mitt i natten men jobbigt att behöva komma hem mitt i natten istället.

Nu har hästen fått somna in :(
Ush vad jobbigt sånt här är.

Imorn är de dags för min ridlektion igen. Är lite rädd för att få Vivack, tycker han verkar lite... oberäknerlig. Lite sprättig sådär. Ush.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i... 2
Svar
22
· Visningar
4 928
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka