Ridskoleryttare 2012

Sv: Ridskoleryttare 2012

Den gamla ridskoletråden har fallit lite i träda, och därför tänker jag- nytt år, ny tråd och nya takter! :idea:

Och med det välkomnar jag alla ridskoleryttare här på Bukefalos, till en alldeles ypperligt trevlig tråd för alla som hänger på någon av alla ridskolor i detta avlånga land. Nybörjare, veteraner, knattar och storseniorer- känn er som hemma och dela med er av era upplevelser av lektioner, evenemang, tävlingar och dessa underbara hästar som vi har förmånen att få lära känna!

Men så kanonroligt med en tråd för alla oss som inte står där med egen häst!
Jag är 27 år i år och rider på ridskola 1 gång i veckan, tidigare blev det 2 gånger i veckan men ekonomin sa stopp. Har ridit på ridskola i sammanlagt 12-13 år, men regelbundet ägnat mig åt hästar sen 10-årsåldern. Var på ridläger i 5 års tid som yngre och har sedan dess jobbat på samma ridläger varje sommar. Rider även en pigg liten arabflicka en gång varje vecka, vi busar runt i skogen och bråkar förtillfället mest om vem som bestämmer när vi ska vända hemåt :)

Rider för en fantastisk ridlärare som ser alla SMÅ detaljer och hon har hjälpt mig enormt. Min ridning har gått framåt med jättekliv tack vare hennes genomtänkta lektioner och hennes uppmuntrande ord. Mycket tacksam för det.

Imorgon ska jag hoppa. Det känns superpirrigt och nervöst eftersom jag ska hoppa en häst som jag tidigare kraschat riktigt ordentligt med. Det var förra våren, vi red ute för första gången och höll på att värma upp på ett räcke som ridläraren höjde allteftersom det gick bra för oss, så lägger hon upp det till en oxer och jag gasar lite extra för att vi ska komma över. Men hästen tar en konstigt språng och jag hamnar lite i obalans vilket gör att jag flyger med huvudet före när hästen så snubblar till när hon landar. Tog mig upp och red igen, men fick väldigt ont i nacken sen så åkte till sjukhuset för att röntga. Allt gick bra och jag hade väl änglavakt kan jag tro, men de psykologiska ärren läker inte så lätt.
Har under året kämpat som ett djur för att våga hoppa igen. Till saken hör att jag vid tidpunkten för avfallningen kämpat precis hela året innan med att försöka komma tillbaka och våga hoppa igen efter att inte ha hoppat på flera år. Så det var som att allt kom tillbaka.
Har en favorithäst som jag med glädje hoppar och det är otroligt roligt och nu på slutet har jag vågat byta till några andra hästar på prov när det varit dax för hoppning.

Och i torsdags så hade vi cavaletti och jag red den här hästen som kallas för Kakan. Hon är en otroligt trevlig häst, mjuk och snäll, har väldigt trevliga gångarter och är otroligt känslig. Hon är dock expert på att försöka smita undan arbete och går gärna i undertempo och slirar med bakkärran för att slippa arbeta som hon ska, ex när man rider på en volt så skjuter hon ut bogen eller slirar in med bakbenen innanför spåret. Känslan dock när hon går riktigt bra är magisk då hon bär sig själv otroligt fint. Vi passar jättebra ihop och jag älskar att rida henne.

MEN hon har taskig hoppteknik och kan ta rätt konstiga språng ibland då hon ofta kommer fel på hindren. Eftersom hon dessutom är så känslig så måste man vara jättelätt i handen, vilket känns svårt när jag är så skraj för att hoppa henne och av ren rädsla bromsar när hon suger tag i hindren.
Jag tog mig dock igenom lektionen och över studs och små upphöjda cavalettis i trav på henne och en gång i galopp över studsen. Visserligen gråtandes och med en känsla av panik inombords. Men jag gjorde det och jag gjorde det bra.
Försöker intala mig själv att min ridlärare har rätt, att min teknik och sits är mycket bättre i år och att allt sitter i huvudet. Hon frågade om jag ville byta häst men jag chansar, vill hoppa henne för att vinna över rädslan. Det får ta den tid det tar, får väl ta det i trav och väldigt lågt tills jag får tillbaka självförtroendet. :)

Härligt att du törs!
Heja oss hopprädda :banana:

Själv hoppade jag min indian i tisdags.
Hon var gryyyym.
I början av passet var jag redo att slå ihjäl henne för hon va så löjlig. "Rädd" för allt!!! Kunde inte skritta, inte trava och absolut inte galoppera...
Men sen när vi började hoppa.
shit pommefritt.
Hon var sååå fin!
Avslappnad och fin.
Vi hoppade en serie på tre studsar, ett galoppsprång räcke och sen 3 galoppsprång antingen snett till höger eller vänster där de stod ett räcke och en oxer.
Hon var så grymt fin på slutet så de finns inte, rund över ryggen och avspänd.

Duktiga tjejen!
Igår red jag fina Mullebus också, min nya projekthäst.
Inte ett enda bushopp och var relativt avspänd då jag kom upp. Vi galoppade tillochmed en kortsida. Duktiga lilleman!

Tråkigt att höra :(

Idag var en riktigt bra lektion! Vi jobbade mycket på volterna, både att hålla dom spårade och med att växla mellan rumpan in och rumpan ut i samtliga gångarter. Plutt var jätteduktig och det som var allra bäst var att vi fick till ett sådär härligt samarbete där man ser att han är nöjd och glad och dessutom sög han tag riktigt i bettet! Positiv känsla inför måndagstävlingen :)

Har HOPPAT ikväll.
Lugnare och säkrare ikväll, men fortfarande med hjärtat i halsgropen. Tog mig över en liten studs samt ett mindre räcke i galopp. Tog en paus och hoppade sedan en liten bana med pyttesmå hinder i galopp två varv. Andra omgången kändes jättefin. Kunde koncentrera mig på att sitta rätt och bara följa med. Kakan var så duktig så.
I övrigt var hon dock otroligt seg och kändes inte riktigt så framåt som förra veckan. Stundtals gick hon kanonfint i stadig form och lyssnade jättebra, men det var lite si och så med bogarna som hon sköt ut åt alla väderstreck. Fick slita som ett djur för att få henne att gå fint i galoppen, är helt färdig nu :D

Jo självklart....
Jag blir så jävla less på bukefalos ibland så de finns inte!
Hästen hittades på morgonen då stallpersonalen kom dit vid 7.
8 var veterinären där och kämpade med honom till 3 på eftermiddagen.
Då ansågs han vara i bättre skick och han lämnades med övervakning av personal/frivilliga som promenerade honom.
Sedan tog jag över vid 9 på kvällen och då var han piggare.
Sen när det blev värre så ringdes vet. ut igen

Glömde att jag skrev här.
Jag tror att jag står över att försöka rida här, det känns lite som ett för stort projekt. Det suger verkligen, jag sitter och tittar på youtubevideos nästan varje dag och förhör stallkompisarna om lektioner, hästar och allt annat. Det händer mycket kul på ridskolan den här terminen och då svider det såklart lite extra. Samtidigt är jag väldigt glad att jag åkte hit och jag trivs otroligt bra här. Det är bara ridningen som saknas!

Nej det är klart. Man kan ju tyvärr inte få allt! Men det blir ju desto roligare att komma tillbaka iaf :)

Copypaste gör livet enklare..... En klubbdressyr avklarad, lite förträning inför cupen som startar. Valde att rida LB:1 istället för LC:1 som första deltävlingarna kommer att gå i, eftersom jag gillar det programmet mer Kändes inte alltför illa trots att jag definitivt kunde ridit in honom mer i handen och suttit till mer (det är ju det som är mina svagheter som jag jobbar på) men det viktigaste av allt var att vi fattade rätt galopp, och det gjorde vi!

I programmet hade vi 5-7 och mest 6'or. Kritiken var att vi var något ostadiga i formen. Jobbar på att få honom stadigare i en högre form men vi har inte helt nått över den tröskeln än, så vi är inte klockrena på den biten. Det var det där med att parkera rumpan och rida in honom i handen... Annars fick vi "genomgående ganska trevligt" och bra vägar. Slutade på 60,69% vilket gav oss en tredjeplacering! Fint :) Tyvärr fick jag ingen som filmade idag, känns lite tomt att inte kunna jämförs känsla/protokoll/film! Men några småbilder fick jag på oss iaf.

reddad_197653965.jpg
reddad2_197654071.jpg

Precis :D

Kul att det går framåt för er! Jag är också dålig på att rida hop hästen, det blir gärna långt och lågt och framförallt på tävling. Verkligen min svagaste sida!

Hehe.. att jag fick kommentaren "Du rider lite som om han fortfarande var 3 år" säger ju en del. Nu tyckte vi andra att jag rider honom som att han är 4-5 i alla fall, men det var lite roligt. Jag måste verkligen få in i skallen att pusha lite mer och öka volymen på tävling. Har man någon som står och tjatar på en konstant så går det ju bra. Så vi glänser iaf på våra privatlektioner ;)

lkl
Har varit lite inaktiv i skrivandet men har läst vad ni andra har skrivit :)

Jag flyttar hem till Sverige i Maj och har nu börjat kolla lite på ridskolorna i närheten. Jag ska ju ta tillbaka min gamla foderhäst men han är bara 5 år och ska få visa framfötterna på travbanan så med honom kommer jag inte kunna träna så som jag vill. Förhoppningsvis hittar jag nån bra ridskola där jag kan få rida privatlektioner på lånad häst alt i en mindre grupp. Vill verkligen fortsätta utvecklas både i dressyren men även i hoppningen. Innan jag åkte till Irland hade jag inte hoppat mycket alls, men än när jag var yngre och flög över precis allt som kom i ens väg ute i skogen (total livsfarligt) på både ponnyer och fd travare, tack och lov så växte man upp och insåg riskerna och sen har jag inte haft häst att hoppa med. Men nu så börjar jag få koll på det hela och vill absolut fortsätta.

*KL

Jag är ny här och hoppas det går bra att jag hoppar in här också :D Jag rider lektion en gång i veckan och hyr världens finaste monster vid namn Ninya två ggr i veckan. Har ridit i drygt fem år på ridskolan och hyrt Ninya mer eller mindre i tre år, men den här terminen är första gången jag rider henne mer än en gång i veckan.

Mitt stora problem är min sits, sitter framåtlutad konstant. Sen har jag hundratals andra problem/ovanor/brister såklart också, men sitsen är det största som jag jobbar mest på. Tycker dressyr är tveklöst roligast. Hoppning kan vara kul ibland, på rätt häst på rätt höjd, men jag är hopprädd. Men jag rider i en vuxengrupp som i princip enbart har dressyr på schemat så nu för tiden "slipper" jag hoppningen.

Idag uppnådde jag ett av mina mål med Ninya, rosett på hoppclearround. 20/30 cm i trav/skritt (och ett par ofrivilliga galopper). Ninya är ganska speciell i huvudet så fort bommar kommer fram, det slår lätt slint och så åker ryttaren iväg :devil: Därför hoppas hon inte på lektioner öht och med publik blir hon inte lättare heller. Så jag är bra mkt gladare över rosetten med Ninya än jag nånsin varit över tidigare rosetter på 50-70 cm på "normal" häst :love:

Från idag:
7-8.jpg

14-1.jpg

I vanliga fall grejar vi mer med sådant här
12-2.jpg

9-6.jpg

Välkommen :)

Känner igen det där med sitsen, jag har varit stöpt i hoppsits sen jag började rida, men nu börjar det bli ändring! Det som jag tror har hjälpt mig dit är att jag, sedan jag tröttnade på att se mig själv framåtlutad på alla bilder, sedan förra året verkligen har börjat tänka på min hållning även till vardags, mer än vanligt. Jag bytte till och med stol på jobbet till en sadelstol ^^

I fredags så var det hoppträning som gällde (def. bästa sättet att fira sin födelsedag!) och för att hopppa så sällan som jag tyvärr gör nu, så gick det toppen! Jag och Jack är ju ganska samspelta vid det här laget så vi vet vad vi både håller på med, oftast, haha. Mycket teknik denna gången, böjda spår, volter, brutna spår och korta vägar. Roligt! Och om två veckor är det första omgången i Bohuscupen med, längtar!

Välkommen!

kl

Dagens ridlektion var bara fantastisk! Jag och Fuxan har äntligen hittat varandras knappar och då går det verkligen super bra, kommer leva på denna lektionen lääänge.:love:

hinner nog bara med 1-2 med lite tur 3 ridlektioner innan det är dags att flytta hem till Sverige igen. Jäklar vad har gått fort, flyttade hit i början av september och nu är detta äventyr snart slut! Känns jätte tråkigt å ena sidan men rätt skönt å andra.

Här händer de grejer.
Red nyförvärvet Mulle i tisdags på lektion.
Till en början gick det bra men så skulle jag vända rätt över ridbanan och han blev jätteirriterad i munnen och så *plopp*
Jag och han stöp raklång på plana marken och jag slog en frivolt.
När jag tittar upp så står han brevid mig, tyglarna hängandes på backen och massa grus i munnen. Haha naw!
Men allt gick bra så vi fortsatte en stund till och de gick bättre o bättre.
Idag ska jag prova rida på hackamore. Sen även rida en av lektionshästarna som ska gå ikväll.

:)

:D:DHej! Jag har ju börjat rida två gånger i veckan men för 3 veckors
var jag med om en olycka på ridskoaln en onsdag. Vi hade hopplektion och jag skulle hoppa den bästa Michelle jag vet att hon har tvärnitat vid ett hinder förut men mera att hon springer bredivd istället. Jag galopperar mot hindret som är runt 40 cm ställer mig i lättsits det skulle vi göra och så plöttsligt tvärnitar hon jag voltar och hamnar på marken och lada på armbogen. Min ridlärare går snabbt mot mig och frågar hur det gick jag sa att det gick bra. och hoppa upp igen på michelle och ställde mig i mitten :D:d vad kan man säga allt kan hända :laugh::D;)

Men i onsdags den 18 i veckan allså så hade jag en maxad d-ponny som heter kalninka Hon är svår att få stopp på hon har galopperat runt ridhuset så jag höllde på ramla av och hon har tvärnitat från trav och är envis jag tyckte inte om denna ponnyn då men i onsdags var hon den bästa hon var så lugn och fin för ridläraen tjatade på att jag skulle var envis mot henne så då gick det hon är min favvo häst :laugh:

Veckans lektion bjöd på massa slutor och små volter. Enformig lektion skulle man kunna tro men gick snabbt som attan! Han är en rar plutt, jobbar på så fint. Det bästa är att han känns så positiv, spetsade öron och vill göra det jag ber honom om. Det är glädje!

KL

Jag har missat denna tråden! Är ju också ridskoleryttare och jobbar även heltid på ridskolan som instruktör och stallpersonal. Tävlar med en av ridskolans hästar som jag rider på mina lektioner 2 gånger/vecka. Vi är även ute och tävlar då och då. Igår var vi iväg till Österhaninge och red en MSV C:1, kändes superfin igår och vi fick 70,2% och kom tvåa! Så himla kul då vi hade en riktig katastrof-ritt för två helger sen, skönt med revansch! :D

Film: http://www.youtube.com/watch?v=KMou...DvjVQa1PpcFPLiCfad1wqkKHdgI6pod0LEZMoD1vkz3A=

kl

hästen jag oftast rider; Delila även kallad Fuxan har blivit såld, hon står kvar på ridskolan men är privathäst numera så jag kan inte rida henne längre, vilket känns tråkigt eftersom jag verkligen tycker att det är en trevlig häst men å andra sidan har jag bara 1-2 ridlektioner kvar så det är ingen katastrof.

Idag fick jag rida Fobi som kan hoppa i sömnen i princip, jätte snäll och trevlig men rätt tråkigt för man behöver bara åka med så att säga, så till nästa vecka har jag skrivit upp mig på Sky Boy en stor häst 175 i mkh och typ lika lång som han är hög, så det är mycket häst att rida, red han endel förra terminen så det ska bli lite roligt att sitta upp på honom igen. Bytte ju för att han var lite väl på och het i hoppningen, ( fantastisk i dressyren dock!) men tydligen har han lugnat sig lite och det i kombination med att jag är säkrare och har fått in en bra teknik så tror jag att det kan bli jätte bra :)

*kl*

Jag fick rida Lexington igår. En valack e: Landlord - Ballaghaw lass
Stor kille men såå mysig!
Vi fick rida upp på medellinjen och vid x lägga en åttvolt ut mot B & E och sedan rakrikta igen.
Tillslut lade vi även på galopp i åttan.
Snacka om o behöva tänka på att hålla tungan rätt i mun när man är van och rida ponnyhästar och nu satt på en stor kille.
Haha

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 846
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar