Ridskoleryttare 2012

Sv: Ridskoleryttare 2012

Oavsett hur lång eller kort tid vi alla har ridit här, så är ju den gemensamma nämnaren just ridskola, så du passar in alldeles utomordentligt! :D

Och man får ju bara försöka lägga undan en del av de där tråkiga prestationskraven man har på sig själv, särskilt när man är i uppstarts-fas! Du vet, det kommer. Bara att ge det tid :)

Man får hoppas! :)

*kl*

Tisdagens lektion (den åttonde totalt) var åtminstone något av en framgång. Jag kunde för första gången koncentrera mig på att GÖRA något istället för att "bara styra" typ. Första gången det kändes lite mer naturligt att sitta på en häst, inte bara konstigt och främmande. Mycket jobb på volterna och hästen gick riktigt trevligt i höger varv! Fick till och med den där härliga känslan några gånger när det känns som om hästen plötsligt växer 1 dm på höjden och faktiskt lyfter på benen istället för att "släpa". Hon var dock lite stelare i vänster varv och jag är inte stark/duktig nog för att orka rida ihop henne, så där fick det vara.

Men jag är relativt nöjd med det ändå. :)

*kl
tralala, nejd¨å, jag glömmer aldrig och uppdatera här, absolut inte.

Förra måndagen red jag först privatlektion på finaste Kiwi :love:, som faktiskt tillslut gick riktigt bra, fina hästen <3
och sedan red jag hästen Parma på ordinarie lektionen, gick stundtals helt okej.

Igår så red jag Parma igen, gick mkt bättre än förra veckan, även om det inte gick helt bra. Men ridläraren var nöjd och jag med iom att jag trodde det skulle gå sämre iom att jag varit sjuk.
Red även medryttarhästen imorse, blir en tur på honom ons och fre med, och sen dressyrkurs på ridskolan lör+sön dock vet jag ej ännu vilken häst, men önskade Kiwi, Haily och Parma iaf.

I helgen red jag min andra klubbdressyr och usch så dåligt det gick!:o
Debuten i november nån gång gick verkligen otroligt bra men nu blev jag snabbt nedtagen på jorden igen med 56 %

Fick inte rida min favorit, han var redan bokad, men mest irriterande var att tjejen som skulle haft honom aldrig dök upp. Hästen jag fick ha i stället kan bli jättefin men jag har inte hittat de knapparna än. Han är dessutom en väldigt känslig kille och just nu är min rygg dålig så nedsittningen blir obekväm för hästarna :(

Men det är ändå kul med protokollen, går att se gemensamma nämnare i dem trots olika domare och så olika % som 64 och 56. Båda har kommenterat att jag rider prydligt men att jag ska våga satsa mer! Ökningarna är inte min starka sida. Serpentiner och galoppvolter gör jag bra medan övergångar och uppridningar och halter är sämre.

Nu ska jag lägga manken till för att få ryggen bra för jag var verkligen något på spåren för några veckor sen när jag fick Rick att jobba otroligt bra genom hela ryggen. Vill hitta tillbaka till den känslan igen!

Har förresten em ny medryttarhäst på gång med, en ridtravare vilket jag inte har någon erfarenhet av sedan tidigare, men hon kändes fin på provridningen! Och jag vill framförallt ha en häst som är trevlig att rida ut på så det kan nog bli bra!

*kl*

Ikväll är de dags för lektion igen.
Är småspänd på vilken häst jag får, den stora är fortfarande skadad.
Så nu har vi 4 skadade storhästar, börjar bli ont om dem :crazy:

Hej! vet inte om jag pressenterade mig förurt här
Är 12 år går på ridskola 2 gånge veckan nu sen brukar jag rida på löradagar
på islandshästar as kula att rida hahah

Förra onsdagen gick inte bra fick den underbara Kalinka är inte jätte van och galoppera med större ponnyar än shettisar. så vi skulle galoppera i en volt vi lör en volt och så ska jag sakta av trav hon stannar ej kär en hel runda runt huset i rätt så snabb galopp. sen stannar hon ock kör jag trav i stället utan att vara så rätt fast jag hållde på ramla av.

Nu har jag börjat rid 2 gånger varje vecka onsdagar och torsdagar på onsdagar så kan dom i gruppen mer än mig. men på torsdagar kan dom mindre än mig och är typ 8-9 år kanske dom är och dom typ börjar lära sig galoppera nu så där går jag med för att förbättra min ridning specielt galopp och allt möjligt :)

Hoppas jag får kalinka imorgon och typ mischelle eller Taggen på torsdag :) :)

---

Idag red jag Bakarat. Inte min plutt men en stor och trevlig kille som gärna jobbar. Han kan vara sån att han rinner iväg lite, blir lite snabb och så men jag tyckte inte att jag hade det problemet. Han lyssnade bra, sadeln lite stor så kände att jag gled runt lite men mestadels trevligt. Känner dock att jag inte kommer om honom på riktigt, känner inte att jag "har honom mellan benen" om jag får uttrycka mig så ;)

Hur som, mer nöje idag än förra veckan, men visst är jag fortfarande lite ledsen över att inte få sitta på min plutt. Men det ger sig.
I helgen ska vi i alla fall ut och mysa!

Jag fick rida en av privathästarna, han är sjukt fin!
En fredriksborgar/lippizaner på 6år.
Vi red fyrkantiga åttvolten med bakdelsvändning i varje hörn.
Han var sååå fin! Galoppen var helt fantastisk!

Igår kom de även en ny ridskolehäst.
Mulle 7år, halvblod som var jättefin :) Hoppas på att få provrida den sen.

Tydligen gick inte den nya att rida men jag har fått chansen och förtroendet att jobba med honom ändå.
Vi ska longera honom och han ska promeneras i skogen/terrängen så fort den smälter fram :)
Han ska få bygga alla muskler från grunden för att sedan börja ridas.
Så igår longerade vi lite men jag måste göra fler hål i inspänningstyglarna för dom var för långa.
Sen är min plan att lägga fram en bom idag och sen utöka till 2 bommar nästa vecka och longera honom över dom och öka antalet bommar eftersom så han får sänka huvudet, kika och arbeta med ryggen över dem.

Känns väldigt roligt!

I helgen har jag varit ute med plutt i solen! Igår gick vi på promenad och tog lite galopp på en stig för att kunna fota, idag var vi ute tillsammans med T på Pantheon och knatade lite offroad så de fick lyfta på tassarna lite grann.

img_2854_195503415.jpg

KL.

Hopplektion för mig ikväll! Aldrig riktigt lärt mig hoppa pga av rädsla och sen ridit i dressyrgrupper, men nu är det dags :crazy: Är så nervös!

Prata med din ridlärare så du får rida en som är trygg vid hoppning :)

Jag och Mulle var ute och promenerade idag medans sambon fick rida prinsessan :)
Mysigt som fasen, lite tråkigt väder bara.

kl

Jag pluggar i Frankrike den här terminen och saknar ridningen något oerhört :( Har inte sett en häst på över två månader vilket känns jättekonstigt. Det finns en ridskola en bit härifrån, men tyvärr är min franska för dålig för att jag ska klara av en lektion. Kommer hem om två månader och då ska det minsann ridas!

Tyckte väl att det hade varit lite tyst! ;)

Du kan inte vara med ändå, och bara apa efter de andra? Du kan ju redan rida, så att säga. Får teckenspråka dig till att de ska rita upp övningen på papper innan och sen inte vara den som startar övningen. Svårt med kritik/peppning/tips förvisso. Men de flesta kan ju uttrycka sig hjälpligt på engelska med. Fast i och för sig..... Fransmän kanske ogärna talar nåt annat ^^

Förstår att du saknar det!

Ridlektion idag igen.
Hade återigen ingen "hästkänning" om vem jag skulle få.
Mycket riktigt.
Fick Alex, sv.hvlb valack e: landlord ue: ballaghaw Lass
Men hann inte längre än till traven så var han halt :( Börjar tro att de har något med min karma att göra.

Hursom, då tyckte Monia att ja kunde ta ut Mulle en sväng på lektionen efter. Jag blev dönervös men han skötte sig fint :)
Sen fick jag även rida en häst som busade med en annan ryttare så hon blev yr och inte kune fortsätta.
Då fick jag ta över.

Så rätt bra ändå, synd om Alex dock :(

Härligt!
Jag gillar hoppning bättre på det viset, det blir som så konkret när de funkar.
Dressyr är lite mer luddigt :)

Ikväll/inatt är jag på hästvaka :(
Gammelman i stallet har kolik och vi promenerar 10min varje timme.
Han har varit riktigt illa däran men verkar piggare men fortfarande inget bajs..

Hur har det gått med Gammelmannen?

Vi hade världens toppträning idag med laget, så himla kul! Roligast tyckte jag det var att se mig och Jack på film, för vilken skillnad mot förra året! Han går i en betydligt högre form och jag sitter upprätt! Vi är ett riktigt bra lag i år; har kul tillsammans och kommer ha toppenkul på tävlingarna. Får se om vi är bra på ritterna med sen ;)

Han somnade in lördag morgon :(
Jag ringde ut vetten vid 3 och vi fortsatte kämpa med ca. 6,30 så drog han sitt sista andetag. :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i... 2
Svar
22
· Visningar
4 927
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hjälp med bit-problem
  • GHS - dagens dressyr.